Ramses II in hierogliefen

Hier kan je alles kwijt over Hiërogliefen etc.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Woerden

Ramses II in hierogliefen

Bericht door Woerden » za 16 aug 2008, 21:52

Wie kan mij helpen ??? Hoe wordt Ramses II geschreven in hierogliefen?
Heb al op wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramses_II) gezocht, daar staan meerdere opties. Denk zelf aan de troonnaam maar in vergelijk met een foto die ik heb is de volgorde niet helemaal gelijk.
En schrijf je hierogliefen altijd van links naar rechts of kan het ook van boven naar beneden ?

Bijvoorbaat dank voor jullie hulp !

Het oog van Horus

Re: Ramses II in hierogliefen

Bericht door Het oog van Horus » zo 17 aug 2008, 15:43

Zoek eens op deze site: http://www.narmer.pl/indexen.htm
Hierogliefen worden van links naar rechts óf van rechts naar links geschreven.
Kijk goed naar de vogels. De richting van de kop bepaalt de lees richting. Kijkt de vogel naar rechts dan moet je van rechts naar links lezen.
Er werd heel veel van boven naar beneden geschreven.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 17 aug 2008, 16:55

De Cartouche van Ramses II verschilt nog wel eens, vandaar dat je af en toe in de war raakt, deze kan je vinden in de luxor Tempel:

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 17 aug 2008, 18:34

Hierogliefen kunnen van links naar rechts, van rechts naar links of van boven naar beneden worden geschreven. Van beneden naar boven in niet mogelijk...

"Ramses II" bestond voor de Oude Egyptenaren zowiezo niet, het getal II hebben de Egyptologen in de moderne tijd toegevoegd om Ramses II te onderscheiden van de andere 10 Ramsessen. Voor de Oude Egyptenaren was het gewoon "Ramses".
En, om het nog ingewikkelder te maken, de Egyptische farao's hadden meerdere namen. Het is ongeveer te vergelijken met de Paus in Vaticaanstad. Een jaar of 80 terug werd in Duitsland Joseph Ratzinger geboren, toen diezelfde Joseph Ratzinger in 2005 tot Paus werd gekozen nam hij de naam Benedictus XVI aan. Zo gaat het ook met de Egyptische Farao's. Toen hij geboren werd noemde Farao Sethi I en koningin Tuya hun zoontje Ramses. Toen ie 25 jaar later Farao werd nam deze Ramses de kroningsnaam of troonnaam Usermaatre-Setepenre aan. De overige 10 Ramsessen heette van geboorte ook Ramses, maar hadden een andere kroningsnaam/troonnaam. Zo hielden de Oude Egyptenaren ze dus uit elkaar, ze keken naar de kroningsnaam ipv de geboortenaam. Dus als je echt specifiek Ramses II wil hebben, moet je Usermaatresetepenre schrijven...

Sorry voor het ingewikkelde verhaal. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker helaas ook niet fff fff

Op bovenstaande foto is de linker cartouche Usermaatresetepenre, en op de rechter staat Ramses-Meryamon. (Meryamon is Egyptisch voor ''geliefd door Amon'', een achtervoegsel zoals wij koningen, keizers en Ramses ook wel -de Grote noemen)
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Woerden

Bericht door Woerden » zo 17 aug 2008, 20:43

Dank voor jullie reacties !
Eén en ander begint mij duidelijk te worden...
Het verhaal is zo, mijn hond heet Ramses en is vernoemd naar Ramses II. Ik wil zijn naam in hierogliefen op mijn schouder laten tattoueren. Begrijp dus dat ik het beste gebruik kan maken van de usermaatresetepenre ?

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 18 aug 2008, 17:20

Ja, anders heb je de naam van alle 11 Ramsessen op je schouder...

Als ik jou was zou ik voor je de tattooage laat zetten, er eerst voor zorgen dat je 100% zeker ben dat je de juiste naam hebt. Want een tattoo zetten gaat makkelijker dan 'm te laten verwijderen... Dus niet de eerste de beste foto van het internet plukken...
De foto die Nofret postte (de linker cartouche) is in principe goed...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Plaats reactie

Terug naar “Hiërogliefen, Papyrus en Ostraca”