papyrus ophangen

Hier kan je alles kwijt over Hiërogliefen etc.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
mustyba

papyrus ophangen

Bericht door mustyba » do 17 dec 2009, 20:14

hallo
Wij zijn juist terug van een prachtige reis naar egypte.Daar hebben we een grote papyrus van 2 meter breed gekocht.We hebben die opgehangen met plexi ervoor.Maar na een paar dagen komt hij helemaal in blaren. Denk dat het van de vochtigheid is.Heeft er iemand een tip voor ons hoe we dat kunnen oplossen.
dank u
musty en nancy

p-sibuna

Re: papyrus ophangen

Bericht door p-sibuna » do 17 dec 2009, 21:01

geen idee, zelf heb ik eeen papyrus, gekregen, en die heb ik me in een lijst gedaan en opgehangen, maar dat was een jaar geleden ofzoo, en nog steeds goed... <thumbup>
maar ik zou niet weten wat jullie probleem is...

Hondad

Bericht door Hondad » vr 18 dec 2009, 6:43

Eerst even de feitjes (bron Wikipedia)

Papyrus is een vroege vorm van papier. Het wordt gemaakt van de stengels van de papyrusplant, Cyperus papyrus en werd in de oudheid gebruikt om op te schrijven. De tekst werd bewaard als boekrol, bekend als een papyrusrol. Later werd het gebruikelijk om vellen van de rollen te snijden en samen te voegen - hier komt de moderne boekvorm, codex genaamd, uit voort. Het gebruik van papyrus begon 5000 jaar geleden in Egypte (en waarschijnlijk ook in andere plaatsen).

Een aantal lagen, in lange repen gesneden, papyrusstengels werden als een weefwerk op elkaar gelegd, en terwijl ze nog nat zijn samengedrukt. Het kleverige plantensap fungeerde als bindmiddel. Als het blad droog was werd het papyrusoppervlak behandeld met een soort lijm, waardoor de inkt niet ging lopen, en glad gepolijst.

In een droog klimaat zoals dat van Egypte is papyrus goed te bewaren. In een klimaat met een hogere luchtvochtigheid zal papyrus gaan schimmelen. Daarom zijn de meeste vondsten van papyrus in het woestijnklimaat van het Midden-Oosten gedaan. In het natte Europa is bijna alle papyrus uit vroeger tijden vergaan.

Papyrusrollen zijn tijdens opgravingen onder andere gevonden in graftombes, huizen en afvalhopen uit de oudheid, en hebben al veel over de geschiedenis van met name het oude Egypte en omstreken verteld. Met name de vondsten te Oxyrrhynchus vormen een bron van informatie over het dagelijks leven.

Het grootste probleem (zoals je zelf al aangeeft) is dus luchtvochtigheid.
En daar zul je dus maatregels tegen moeten nemen.

Hondad

Bericht door Hondad » vr 18 dec 2009, 6:51

Voor meer informatie over papyrus:

Duke's Papyrus Archive(Amerikaanse site - Veel voorbeelden van wat er gevonden is. niet alleen in Egypte)

http://scriptorium.lib.duke.edu/papyrus/

johanotep

Bericht door johanotep » vr 18 dec 2009, 11:13

Denk dat het inderdaad aan de luchtvochtigheid ligt. Heb zelf bijna 10 jaar geleden twee grote papyrus tekeningen gekocht en die laten inlijsten. Hangen nog steeds in perfecte kwaliteit aan de muur.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 18 dec 2009, 17:44

Jeetje heb dat nog nooit meegemaakt, zit het plexi glas wel tegen de papyrus aan ??
<verward>
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » vr 18 dec 2009, 20:36

Misschien is dat júist het probleem, ik heb ook zo'n grote papyrus ingelijst maar in een lijst met gewoon glas ervoor.

Plexiglas is kunststof, en misschien zit het er té dicht op zodat de vochtigheid geen kant op kan.
In een lijst met gewoon glas zit er altijd een kleine ruimte met lucht tussen de papyrus en het glas.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 21 dec 2009, 18:49

Hoe is het inmiddels met de papyrus Mustyba??
Heb je hem nog een beetje fatsoenlijk gekregen?
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Hiërogliefen, Papyrus en Ostraca”