wat betekend dit

Hier kan je alles kwijt over Hiërogliefen etc.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
hans.hutting
Vizier

wat betekend dit

Bericht door hans.hutting » ma 12 jul 2010, 23:06

ik zat even door mn egypte map te spitten en kwam dit teegen weet niet meer hoe ik er aan kom en wat het betekend want de afbeelding heeet naamloos ja ergslim om het zo op te slaan hahah

Afbeelding
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

scarabee
Farao

Re: wat betekend dit

Bericht door scarabee » di 13 jul 2010, 8:52

Ik kan je er niet mee helpen, maar leuk je weer eens te zien...
Verleden week had ik nog gevraagd wat dat onderschrift van jou betekende? <egypt> <bigsmile>
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 13 jul 2010, 23:27

ja ik probeer er even wat vaker op te koomen als het me lukt maar mijn onderschrift is een gebed naar isis toe gericht

dit staat er Ontwaak, ontwaak, ontwaak
Ontwaak in vrede
Ontwaak in schoonheid
Vrouwe van de vrede
Sta op in vrede
Sta op in schoonheid
Godin van het leven
Mooi in de hemel
Hemel in vrede
Aarde in vrede
Goddelijke dochter van Nut
Dochter van Geb, geliefde van Osiris
Godin rijk aan namen
Alle eer aan U
Alle eer aan U
Ik aanbid U
Ik aanbid U
Vrouwe Isis

Heil Isis
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » wo 14 jul 2010, 8:11

Zo uit het hoofd.
Zie volgende tekens van boven naar beneden:

Zon = Ra.
Anch- teken met armpjes. is volgens mij combi teken. Anch voor leven , armpjes voor ka.
Zuiltje eronder + djed.

Zou andere schrijfwijze kunnen zijn van Djedkara koning uit 5e dynastie. Maar in zijn naam zit geen anch....
Zou ook iets kunnen zijn als de uitspraak, leven en voorspoed (voor de) ka (van) Ra. Maar dan missen wel paar tekens...

Tja zou je weten waar het vandaan komt....zou dat al een stap in de goede richting zijn....helaas.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » wo 14 jul 2010, 11:24

nou zelf kwam ik ook niet vedder dan geven van het leven door zonnne goed ofzo iets dergelijks

maar ik vond het in een map hoe k er aan kom.... geen idee

king tutankhamun
Priester

Bericht door king tutankhamun » wo 14 jul 2010, 12:05

dat plaatje doet me denken aan de tekeningen in mijn schoolboek <lol>
the defender of her royal highness, the supreme queen of egypt, Ankhesenamun :)

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » wo 14 jul 2010, 15:26

aan zo iets ging mijn gedachte ook na uit maar vond het ook gewoon een mooie afbeelding ik ben erg benieuwd of er nog anderen zijn met een andere interpertatie

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » wo 14 jul 2010, 16:13

Ranoferhotep schreef:
hans.hutting schreef:aan zo iets ging mijn gedachte ook na uit maar vond het ook gewoon een mooie afbeelding ik ben erg benieuwd of er nog anderen zijn met een andere interpertatie

Ja, waar zitten onze kenners nu, ik ben maar een leek in hiërogliefen <egypt>

ik heb gister ook huub pracht een e-mailtje gestuurd er over dus hoopen op snel antwoord

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » wo 14 jul 2010, 19:16

Ja, waar zitten onze kenners nu, ik ben maar een leek in hiërogliefen

en bedankt....

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » wo 14 jul 2010, 19:25

g "geven" zou het ook kunnen zijn, maar dan in een zeer ongewone schrijfwijze. Wel nu zo ongewoon is dit eigenlijk niet, veel van de juwelen van Toetanchamon hebben dat kenmerk dat ze als een soort "cryptogram" opgesteld zijn.

Dit denk ik niet, waar is dan het teken voor geven? Armpjes staan niet voor iets geven. Dus lijkt me heel sterk.

Het deel over de juwelen heb je gelijk in, maar dan zijn alle hiërogliefen van de betekenis erin verwerkt.

Afbeelding

De eerste cartouchenaam van Toetanchamon NebKheperoera is in dit stuk verwerkt.

Onderin het Neb-mandje. In het midden de scarabe Kheper. Onder de scarabee 3 streepjes, voor meervoudsvorm, maakt van Kheper-> Kheperoe. Bovenin een zonneschijf -> Ra. Totaal maakt dat NebKheperoera. Maar alle tekens staan er wel in verwerkt. Dit is bij al dit soort cryptische afbeeldingen.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » do 15 jul 2010, 20:25

Oké Hans bedankt, nu weet ik wat je onderschrift betekent. Ik vind het erg mooi! <thumbup>
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Hiërogliefen, Papyrus en Ostraca”