Hiërogliefen leren lezen binnenkort overbodig!!!!!!

Hier kan je alles kwijt over Hiërogliefen etc.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Hiërogliefen leren lezen binnenkort overbodig!!!!!!

Bericht door Thoetmosis XII » do 30 jan 2014, 22:44

http://www.egyptologie.nl/pdf/Interview%20Morris%20Franken.pdf
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Horus
Priester

Re: Hiërogliefen leren lezen binnenkort overbodig!!!!!!

Bericht door Horus » vr 31 jan 2014, 15:48

Potverdorie zeg, zit ik net te blokken, komen ze met dit aan zetten. *15
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Anna
Farao

Bericht door Anna » vr 31 jan 2014, 17:57

Ik betwijfel of dat programma in staat is de finesses van een taal te doorgronden. Daar heb je toch echt een menselijk brein voor nodig. Ga dus rustig door, Horus!

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 31 jan 2014, 21:09

Toch denk ik dat het best zou kunnen werken hoor. Je zou immers kunnen stellen dat dit niet eens zozeer een vertaalmachine is, maar veel meer een database van bekende inscripties; zoiets. Je houdt een telefoon (ik zeg bewust "een" in plaats van "mijn"/"je", want ik ben volgens mij zo'n beetje de enige 30-minner op de wereld zónder smartphone <lol>) voor wat hiërogliefen, de software scant ze, link ze aan de Gardiner-hiërogliefenlijst en bepaalt zó welke hiërogliefen het zijn. Vervolgens zoekt hij in z'n database naar bekende teksten met dezelfde hiërogliefen in dezelfde volgorde en dat geeft ie vervolgens weer als vertaling. Ik vind het een topidee!!!

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 31 jan 2014, 22:30

Nu ik zelf zo'n apps telefoon heb, laat maar komen die app, gaaf ook voor in het museum !! <egypt>
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Sobekhotep
Arbeider

Bericht door Sobekhotep » za 01 feb 2014, 8:43

Knap bedacht dit idee.ik ben benieuwd. Lijkt mij wel leuk om rond te lopen bij Allard Pierson of het rmo met deze app in de hand.

Ik heb een papyrus ingelijst aan de wand. De hiero zijn niet zo heel erg duidelijk, vraag mij af of dit ook wordt gepakt....
Walk like an Egyptian..

Horus
Priester

Bericht door Horus » za 01 feb 2014, 12:21

Thoetmosis XII schreef:ik zeg bewust "een" in plaats van "mijn"/"je", want ik ben volgens mij zo'n beetje de enige 30-minner op de wereld zónder smartphone <lol>

Nee hoor, ik heb ook geen smartphone <egypt>

Ik weet ook niet of het helemaal goed gaat werken, maar we zullen zien. Het idee is in ieder geval wel goed. *08
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 01 feb 2014, 12:44

Heb er een sinds december vorig jaar, ben overstag gegaan, omdat met vogel spotten, als je niet verder kan en dan moet lopen in een onbekend gebied, soms weet je dan niet meer welke kant je op moet naar een vogelhut of zo, dus dan is het zo makkelijk om even te spieken op google maps.

En hij staat vol met vogel apps, reuze handig als je even niet weet wat er voor je neus vliegt <egypt>

Maar zo'n app voor hierogliefen dat zou super zijn zeg , hopelijk is ie er al voor 1 maart !! *03

Anna
Farao

Bericht door Anna » za 01 feb 2014, 18:19

Ik heb er ook pas sinds een paar maanden één, ik moest er heel erg aan wennen. Maar die apps zijn wel errug fijn *08

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 02 feb 2014, 4:36

ik zeg bewust "een" in plaats van "mijn"/"je", want ik ben volgens mij zo'n beetje de enige 30-minner op de wereld zónder smartphone <lol>
Nee hoor, ik heb ook geen smartphone <egypt>
Oh, ok, dat zijn er al 2 dan <lol> Maargoed, wat niet is kan nog komen; tot een paar jaar terug had ik ook nog geen Seti-boek <crazy> Toen was het alleen maar Toetanchamon, Toetanchamon, Toetanchamon wat de klok sloeg <lol>

Anna
Farao

Bericht door Anna » zo 02 feb 2014, 9:51

Thoetmosis XII schreef: Toen was het alleen maar Toetanchamon, Toetanchamon, Toetanchamon wat de klok sloeg <lol>

Dat is al zo sinds de ontdekking van zijn graf. Over Thoetmosis III hoor je helemaal niemand. Terwijl zonder hem er helemaal geen goud van Toetanchamon zou zijn geweest. Egypte is rijk geworden door Thoetmosis' veroveringen! Toevallig! *16

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 02 feb 2014, 15:19

Dat is al zo sinds de ontdekking van zijn graf. Over Thoetmosis III hoor je helemaal niemand. Terwijl zonder hem er helemaal geen goud van Toetanchamon zou zijn geweest. Egypte is rijk geworden door Thoetmosis' veroveringen! Toevallig!
Ik bedoelde eigenlijk meer m'n eigen interesse in Egypte. Die is opgewekt door een documentaire op school over Toetanchamon en de eerste jaren heb ik dan ook vooral boeken en dingen over hem gekocht; vandaar. Pas later ben ik tot de "ontdekking" gekomen dat Egypte veel meer heeft te bieden (waaronder Seti!!!!!!!) <egypt>

Ik heb ergens een jaar of anderhalf, twee terug trouwens een boek gekregen van James Henry Breasted; een Amerikaanse egyptoloog uit het begin van de vorige eeuw. Van wanneer het boek precies is weet ik niet, maar aan Toetanchamon is slechts één enkel zinnetje gewijd (iets van dat hij een obscure koning was over wie verder nauwelijks iets bekend is), dus ik denk zomaar dat het van vóór 1922 is, dat boek.

Anna
Farao

Bericht door Anna » zo 02 feb 2014, 18:41

Ja, zo is het met mij ook gegaan, hoor, ik denk dat voor velen de Egypte-liefde is begonnen met Toetanchamon.

Ik denk trouwens dat als je googlet op de titel van dat boek van Breasted, je wel kunt vinden wanneer het is gepubliceerd.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 02 feb 2014, 19:07

[/quote]Ik heb ergens een jaar of anderhalf, twee terug trouwens een boek gekregen van James Henry Breasted; een Amerikaanse egyptoloog uit het begin van de vorige eeuw. Van wanneer het boek precies is weet ik niet, maar aan Toetanchamon is slechts één enkel zinnetje gewijd (iets van dat hij een obscure koning was over wie verder nauwelijks iets bekend is), dus ik denk zomaar dat het van vóór 1922 is, dat boek.[/quote]

Denk dat ik weet welk boek, datum uitgave =

COPYBIGHT 1906
BY
TEE UN~~BITY OF CHICAGO
Published Mamh 1906

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 02 feb 2014, 19:32

Ik weet alleen dat het een Nederlandse vertaling is met een geelrode kaft die er heel ouderwetsig uitziet en dat er woorden instaan als "eensch", "den koning", "kettersch" en "desniettegenstaande" <lol>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 02 feb 2014, 22:30

Thoetmosis XII schreef:Ik weet alleen dat het een Nederlandse vertaling is met een geelrode kaft die er heel ouderwetsig uitziet en dat er woorden instaan als "eensch", "den koning", "kettersch" en "desniettegenstaande" <lol>

Had even gelezen in het boek en er staat precies hetzelfde in als jij schreef over Tutanhamun, dus vandaar dat ik hem kon dateren, stond voorin.

Plaats reactie

Terug naar “Hiërogliefen, Papyrus en Ostraca”