HOREMHEB

De 18de Dynastie was een periode waarin veel nu beroemde Farao's regeerden.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

HOREMHEB

Bericht door Nofret » di 29 aug 2006, 23:06

Horemheb,was de laatste Farao uit de 18e dynastie. Zijn geboortenaam was Horemheb Meryamon wat betekent ''Horus is in viering, gelief door Amon''. Zijn troonsnaam was Djeserkheperure- Setepenre.
Afbeelding
Horemheb voor Amon, Luxor Museum

Over Horemhebs afkomst is weinig bekend. Waarschijnlijk was hij afkomstig uit de Fayum. Er zijn geen gegevens van hem bekend van onder het bewind van Echnaton, maar hij had er waarschijnlijk al een vrij hoge positie in het leger. Onder Toetanchamon zet hij zijn carrière als generaal van het leger verder.

Bij de dood van Toetanchamon zal hij zijn positie in het leger verder versterken. Hij is vaak samen met Eje beschuldigd als moordenaar van Toetanchamon, maar deze theorie is onlangs door een onderzoek aan Toetankamon weerlegd.

Sommigen veronderstellen dat Horemheb door Toetanchamon was aangesteld als opvolger, maar Eje zijn plaats innam. Er wordt gesteld dat Eje, Nachtmin,
Afbeelding
Nachtmin.
die waarschijnlijk zijn zoon was, als opvolger had geplaatst. Deze stierf echter en zo komt Horemheb na een vroege dood van Eje toch op de troon terecht.

Horemheb zal 28 jaar regeren en zijn regering wordt gezien als een terugkeer naar de tijd voor Amarna. Horemheb zet de Aton weer buitenspel. Een ander belangrijk aspect in de regering van Horemheb is een hervorming van het leger, die verder gezet zal woren door de Ramessiden. Horemheb zal worden opgevolgd door zijn vizier Paramesse die als Ramses I de troon zal bestijgen.
Afbeelding
Ramses I, KV 16, Valley of the Kings

Aangezien hij niet als troonopvolger werd beschouwd tijdens zijn vroege leven, had hij al een graf gebouw in Saqqara.
Afbeelding
Graf van Horemheb in Sakkara.

Hij is echter als Farao begraven in de Vallei der Koningen, Tombe KV 57. De Tombe heeft nog prachtige reliefs, maar is helaas meestentijds gesloten voor het publiek :(
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schitterende Reliefs !!

Verder heeft hij o.a. gebouwd in De Tempels van Karnak en Luxor.
Afbeelding
Karnak Tempel, Pyloon van Horemheb, al jaren in de restauratie.

Doden Tempel van Horemheb op de West-Bank van Luxor, helaas is er nauwelijks meer iets van over :(
Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » wo 30 aug 2006, 5:52

wouw dat graf is echt schitterend zeg zo mooi alles mooi blauw wouw zegen ze dat die van nefertari de mooiste is maar deeze komt ook aardig in de buurt
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 30 aug 2006, 20:06

Inderdaad Hans, de Tombe van Horemheb iszeker een van de mooiste is. Helaas ben ik er maar 1x in geweest, omdat hij altijd gesloten is de laatste jaren :(

Afbeelding

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » do 31 aug 2006, 5:59

jah dat begrijp ik denk ik wel nefertari is gelsooten dus de mensen willen dan denk ik masaal daar naar toe en breng ernsige schaden aan , aan de tombe
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 31 aug 2006, 9:32

In de Valley worden de Tombes die open zijn voor het publiek regelmatig verwisseld, dus dan zijn die open en dan weer die. Dit om beschadiging van de Tombes tegen te gaan, mensen brengen natuurlijk veel vocht met zich mee, wat slecht is voor de reliefs.

Veel Tombes hebben prachtige reliefs en kleuren behouden. Het idee van veel mensen dat iets groot en mooi moet zijn, maar ook gevoelsmatig en de geschiedenis erachter kan iets heel erg mooi maken.

Zo kan ik me nogal kwaad maken op veel mensen die de Tombe van Toetankamon afdoen als nietszeggend en hij is maar klein, niets te zien !! :evil: :evil:
De Tombe bevat namelijk nog mooie reliefs, waarop oa. Eje te zien is in het mondopeningsritueel ! verder is de Stenen Sarcofaag ook erg mooi en de Sarcofaag waar Toetankamon zelf nog in rust is PRACHTIG !!
Als je daar staat en je denkt aan de geschiedenis van Toetankamon en de vondst van de Tombe door Howard Carter, brengt deze Tombe meer gevoel naar boven dan alle andere Tombes in de Vallei !!
Zelf ga ik meestal wel naar de Tombe om in mijn gevoel eer te bewijzen aan Toetankamon en er daalt altijd een hele vredige rust over je heen in de Tombe, veel mensen komen er niet omdat ze het kaartje te duur vinden. wat wel in mijn voordeel is want meestal ben ik daar wel enige tijd alleen :D

Afbeelding

Afbeelding

De Tombe van Khaem-Waset is zeker ook mooi !!

Afbeelding

hetepherachet

Re: HOREMHEB

Bericht door hetepherachet » ma 14 jun 2010, 14:32

Ik ben het met je eens dat tijdens de regering van Toetanchamon er een terugkeer richting de Amon-cultus van start ging. Er zijn zelfs aanwijzingen dat Toetanchamon begonnen is met het ontmantelen van tempels van de Aton in Thebe. Hij gebruikte de blokken van deze bouwwerken in zijn tempel binnen de muren van Karnak. Er zijn echter ook aanwijzingen dat in deze periode er nog wel sprake was van een cultus voor de Aton in Amarna. Er was wel sprake van leegloop in Amarna, maar de cultus was nog niet verdwenen.
Ook onder Eje schijnt er activiteit in Amarna te zijn geweest. Al was dit wel in deze periode een aflopende zaak.
Ten tijde van Horemheb wordt de daadwerkelijke verkettering van Achnaton in werking gezet. Overigens niet alleen van Achnaton, maar ook van diens directe opvolgers t/m Eje.

Vaak wordt er gezegd dat de periode van Horemheb een terugkeer was naar de pre-Amarna periode. In de kunst is er echter nog zeer lange tijd een groot aantal overblijfselen van de Amarna-periode terug te zien. Denk bijv. aan de iets overhangende buikjes.
Ook de taalveranderingen die Achnaton tijdens zijn regeerperiode heeft doorgevoerd (het nieuwe rijks-egyptisch) werden niet teruggedraaid.
Dus van een totale verandering/terugkeer was geen sprake. Alleen terugkeer op de gebieden waar het de regerende klasse uitkwam.

hetepherachet

Re: HOREMHEB

Bericht door hetepherachet » ma 14 jun 2010, 17:48

Het is een feit dat vrij veel steenblokken van Amarna gebruikt zijn in o.a de opvulling van de pylonen die later gebouwd werden te Karnak. Aan de andere kant, er is ook bewijs van bouwactiviteiten van Achnaton, toen nog Amenhotep IV, in o.a. Karnak.

Hier moet ik je even corrigeren.
De bouwmaterialen die in de kern van de 2e en 9e pyloon in Karnak zijn gebruikt waren niet afkomstig uit Amarna. Ze waren allen afkomstig van de bouwwerken die Achnaton in/achter Karnak en in de buurt van de Loeksor tempel heeft gebouwd.
Deze tempel, oa. de Gem-pa-aten, is door respectievelijk Toetanchamon, Eje en Horemheb afgebroken en de stenen zijn hergebruikt als bouwmateriaal of, in het geval van Horemheb als vulmiddel voor de pylonen.

Amarna ligt veel te ver van Loeksor vandaan om daar de blokken naar toe te transporteren. Ook niet nodig vanwege de aanwezigheid van de Gem-pa-Aten.
In Hermopolis, dat schuin tegenover Amarna ligt,werd wel gebruik gemaakt van bouwmaterialen afkomstig uit Amarna. Het is daar waar oa. een blok uit Amarna is gevonden waarop prins Toetanchaton als een lijfelijke koningszoon wordt beschreven, waarmee bewezen is dat Toetanchaton/amon een koningszoon is. Jammer aan dit blok is dat de naam van de koning er niet op staat. Ook in Achmim restanten uit Amarna gevonden. Onder beeld van Meritamon bevinden zich talatatblokken. Kan ook zijn dat deze afkomstig zijn van een aan Aton gewijd heiligdom in Achmim.

Plaats reactie

Terug naar “18de Dynastie / 18th Dynasty”