TOETMOSES III, DEEL 2

De 18de Dynastie was een periode waarin veel nu beroemde Farao's regeerden.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

TOETMOSES III, DEEL 2

Bericht door Nofret » vr 27 jun 2008, 20:16

Maak maar even een nieuw topic aan over Toetmoses III :)

Te beginnen met het mooiste relief dat er nog is te vinden in een Kapel links van de Achmenu Tempel:

Afbeelding

Het is niet te geloven maar haast niemand kent dit relief en weet waar het is rrr zelfs degenen die in Luxor wonen hadden het nog nooit gezien, op het Luxor Forum had ik het een keer gebruikt in de rubriek, Where am I ?? en niemand had het ooit gezien eee rrr

Het enige boek waar ik deze afbeelding ooit ben tegen gekomen is die van: The Temples of KARNAK, van R.A. Schwaller de Lubicz.

Deze foto is gemaakt in Mei 2006 en sindsdien is het relief helaas danig aan het aftakelen mmm mmm
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Sechmech-ib

Re: TOETMOSES III, DEEL 2

Bericht door Sechmech-ib » za 28 jun 2008, 10:02

Fantastisch mooie foto kkk ! Het reliëf wordt zijdelings genoemd in "Le Jardin Botanique de Thoutmosis III" van Nathalie Beaux; leuk om het nu ook te zien. Als ik het me goed herinner bevindt het zich in een ruimte die diende als kapel van Amon-Re, en ligt er een hotep-altaar op de vloer. Klopt dat?
Nofret schreef:Deze foto is gemaakt in Mei 2006 en sindsdien is het relief helaas danig aan het aftakelen

Hoe komt dat dan rrr ?

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 28 jun 2008, 16:52

Hoe komt dat dan rrr ?

Vocht en zout dat uit de kalksteen komt, er is al veel aangetast in de diverse Tempels daardoor. Er is nu sinds een poosje een waterafvoer systeem, dat het water onder de Tempels weg pompt, helaas voor veel reliefs en beelden te laat, sinds de grote Aswan er is gekomen is het grondwater erg gestegen en dat gaat tenkoste van veel monumenten, ze zijn ook veel te laat begonnen met de afwatering hiervan anger mmm mmm Je zal er van schrikken als je het ziet !!

Afbeelding
Op deze foto, ook uit een van de Kapellen van Toetmoses III, is het verval duidelijk te zien, de witte aanslag, zout, en de verkruimeling mmm Helaas is er niets meer aan te doen als het zout er eenmaal in zit, zo zijn er veel relief die binnen een paar jaar verdwenen zullen zijn, gelukkig heb ik veel op de foto gezet !!

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 28 jun 2008, 17:26

Prachtig, dat reliëf met al die vogels. Jammer dat het verloren gaat, de Aswan dam heeft blijkbaar niet alleen voordelen maar brengt ook flink wat narigheid met zich mee......
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Sechmech-ib

Bericht door Sechmech-ib » zo 29 jun 2008, 14:01

Nofret schreef:Vocht en zout dat uit de kalksteen komt, er is al veel aangetast in de diverse Tempels daardoor.

Ik wist dat Luxor en de sfinx ervan te lijden hebben, maar niet dat Karnak er ook last van heeft. Eeuwig zonde!
Thoetmosis XII schreef:de Aswan dam heeft blijkbaar niet alleen voordelen maar brengt ook flink wat narigheid met zich mee......

't Is te idioot voor woorden dat boeren nu kunstmest moeten gebruiken omdat alle vruchtbare slib in het Nassermeer achterblijft rrr .

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 29 jun 2008, 18:51

't Is te idioot voor woorden dat boeren nu kunstmest moeten gebruiken omdat alle vruchtbare slib in het Nassermeer achterblijft

Je zou haast zeggen dat die dam geen zegen maar een ramp is voor Egypte...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » zo 29 jun 2008, 21:22

Aan de ene kant zou je zeggen natuurlijk vooruitgang vanwege de winst van electriciteit maar ja je kan ook zeggen dat groot deel van electriciteit weer gebruikt wordt om kunstmest te produceren en te irrigeren en nog veel meer dingen aan te voeren waardoor het mogelijk blijft om te zorgen dat de landbouwgrond niet veranderd in woestijn. En als je dan ook kijkt naar de extra kosten voor zoiets terwijl ze het normaal gesproken gratis kregen. Van mij hadden ze die dam wel achterwege mogen laten maar ja toendertijd is er anders beslist en ik zal wel niet alle oogpunten weten en dus niet precies kunnen oordelen. Nu zou je zeggen laat die dam zitten en zet een deel van de woestijn vol met zonnepanelen en je hebt je energie.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » ma 30 jun 2008, 10:21

jah of wind molens ofzo iets k weet niet of het waait in de woestijn hihi maar jah miisschien moeten we de prisident ompraaten de dam sloopen en zonnepanelen in de woestijn heeelmaala vol planten
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 30 jun 2008, 12:36

Ik ben het zelf altijd al oneens geweest met de bouw van de Dam omdat dit, direct of ondirect altijd gevolgen zal hebben voor de manier waarop de mensen leven. Het neemt een groot deel van het traditionele weg. Dingen die mensen al duizenden jaren op een manier deden, worden nu plotseling anders gedaan en dat vind ik erg jammer.

Alhoewel... zonder de Dam had ik waarschijnlijk ook niet zo lekker kunnen zwemmen in de Nijl want dan had ie nog vol met krokodillen gezeten. fff

Sechmech-ib

Bericht door Sechmech-ib » ma 30 jun 2008, 14:56

Ook al wordt de dam gesloopt, het probleem blijft omdat men in Soedan ook van plan is een stuwdam in de Nijl aan te leggen nnn .
Het doel van de Aswandammen was vooral om het peil van de Nijl te reguleren, zodat meerdere oogsten per jaar mogelijk zijn. Het areaal akkers zoals dat was vóór de aanleg van de dammen was gewoon te klein om zo'n enorm toegenomen bevolking te kunnen voeden. Bovendien waren de overstromingen niet constant in tijdstip, duur en hoogte. Wij denken altijd dat klokslag de verschijning van Sopdet/Sothis/Sirius rond 19 juli de Nijl overstroomde en dan 3 maanden hoog bleef, maar de Nijl kon ook al in juni overstromen, of pas in augustus, en maar 2 maanden hoog blijven, of 4, en veel te hoog staan of niet hoog genoeg. Weer even on-topic: vroeg in de soloregering van Th.3 was er een overstroming die tot voorbij het Heilige der Heiligen van Karnak kwam. Zo'n hoge overstroming was natuurlijk rampzalig omdat huizen die normaal hoog lagen (op een "terp") dan ook onderliepen - en kleisteen kan niet tegen water, dus dat gaf veel problemen.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 30 jun 2008, 20:52

en kleisteen kan niet tegen water, dus dat gaf veel problemen.

Doordat het klimaat ook veranderd door de dam begint het ook steeds meer te regenen in Luxor. Dat heb ik de laatste jaren zelf ook al een paar x meegemaakt en als ik er niet ben ook natuurlijk kkk Ook zie je steeds meer wolken, jaren geleden kon je in Luxor verblijven een paar weken zonder ook maar 1 wolkje gezien te hebben. Tegenwoordig zie je ze regelmatig. Dat komt voort uit het stuwmeer achter de dam.

Wat ik wil zeggen is dat er veel huizen/hutten gebouwd zijn van leem en dus ook nu geeft dat veel problemen natuurlijk mmm

Natuurlijk kan je het niet vergelijken met hier, maar ja heb al een paar flinke stort buien meegemaakt en er waren aardig wat lemen hutten beschadigt en natuurlijk zijn die van de armere bevolking dus die hebben er weer onder te lijden en moeten maar weer zien hoe ze die klappen ook weer te boven komen en denk niet tis toch altijd lekker warm daar, nee de winters worden steeds kouder de laatste jaren, afgelopen winter zat ik op msn met mijn vriendin uit Luxor en het was daar kouder dan hier rrr En als je weet hoe de huizen en flats gebouwd zijn geen kachels of verwarming maar wel overal kieren enzo, is dat niet prettig en er is de laatste winters dan ook een run op elektrische kacheltjes geweest ccc

Sechmech-ib

Bericht door Sechmech-ib » di 01 jul 2008, 10:07

Nofret schreef:heb al een paar flinke stort buien meegemaakt

En die beschadigen de monumenten ook weer. In een online verslag van de University of Chicago van hun werk in Luxor en omstreken hadden ze het over "freak floods" in 1994 en 1995, die niet alleen de tempel van Luxor beschadigden, maar ook een compleet graf (in de TT-regio) vernielden: alle muurschilderingen waren aangetast of zelfs verdwenen mmm . En ook toen zakten huizen in elkaar. Wat je zegt: de arme mens moet dan maar weer zien hoe dat allemaal te herbouwen rrr .

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 01 jul 2008, 10:19

Ja heb ook van die stortbuien meegemaakt 2 jaar geleden was dat geloof ik met onweer en al ccc

En om weer ontopic te komen, er staan nog gedeeltes van de Mudbrick muur van de Tempel van Toetmoses III, die worden dus ook steeds kleiner mmm

Afbeelding

Sechmech-ib

Bericht door Sechmech-ib » di 01 jul 2008, 14:30

Het opgravingsteam van Leiden zet in Sakkara afdakjes boven muren of dekt ze af met een speciale specie. Je vraagt je af waarom dat in Karnak e.o. niet kan eee . Het is het behoud van een toeristische attractie, en daar zijn ze toch zo happig op?
Mooie foto trouwens :) .

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 01 jul 2008, 19:07

Hier wat foto's van de overblijfselen van de Tempel van Toetmoses III:

Afbeelding
Overzicht van het terrein.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De weg loopt dwars door de Tempel heen, hier nog een stuk van de Mudbrick Muur aan de overkant van de weg.

Afbeelding
Het Tempel terrein gezien vanaf de weg.

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » di 01 jul 2008, 19:26

Die sterren vind ik altijd leuk fff

Tis gewoon een soort van pijnlijk om alles zo in stukken te zien liggen aaa
Nefertiti - The beautiful one has come....

Sechmech-ib

Bericht door Sechmech-ib » wo 02 jul 2008, 10:20

Zonde van die weg (wie verzint zoiets rrr ?!), maar mooie foto's, dat wel.
neferaten schreef:Tis gewoon een soort van pijnlijk om alles zo in stukken te zien liggen

Ja, het was mooi geweest als die tempel een beetje heel was gebleven, maar als ik het me goed herinner was-ie deels van kleisteen; niet alleen de ommuring maar ook de pylonen. Veel dodentempels zijn trouwens althans gedeeltelijk gesloopt: goedkoop bouwmateriaal voor latere farao's! De dodentempel van Amenhotep III is deels hergebruikt in de dodentempel van Merneptah.

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » wo 02 jul 2008, 10:38

Ik ben ook wel blij dat er iig nog iets van over is :)
Nefertiti - The beautiful one has come....

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 02 jul 2008, 12:23

Ja ik ook, want een beetje snuffelen en je vind nog veel reliefs op diverse blokken. Alleen jammer dat die jurken er als de kippen bij zijn hhh Die ruiken weer Baksjiesj en gaan dan geheimzinnig doen enzo, van je mag hier eigenlijk niet komen bla bla bla. Geef je ze 10 pond pp, wat heel goed is, blijven ze zeuren om meer hhh

Sechmech-ib

Bericht door Sechmech-ib » wo 02 jul 2008, 18:12

Ik hoop dat ik iets van die tempel kan zien. We gaan in ieder geval naar Medinet Habu en ik heb op een detailkaart gezien dat de dodentempel van Th.3 daar vlak naast ligt. Hopelijk kan ik ff kijken. (En dan maar hopen dat de jurken uit de buurt blijven of dat de reisleidster ze uit de buurt weet te houden eee ).
Toch nog over die stortbuien: Th.3 heeft de Wadjithal van Hatshepsoet laten vervangen nadat het cederhouten dak was bezweken onder zo'n zondvloed. Dat is nu het gedeelte tussen pyloon IV en V, waar de obelisk van Hatsh. staat die ooit was ommuurd.

Plaats reactie

Terug naar “18de Dynastie / 18th Dynasty”