TOETMOSES III in MEDINET HABU, DEEL 3,

De 18de Dynastie was een periode waarin veel nu beroemde Farao's regeerden.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

TOETMOSES III in MEDINET HABU, DEEL 3,

Bericht door Nofret » za 05 jul 2008, 1:22

Als je Medinet Habu binnenkomt staat er rechts een Kleine Tempel, gebouwd tijdens de 18e Dynastie en daarna diverse keren is uitgebreid en geuserpeerd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kern van de Tempel is begonnen bij Toetmoses III en Hatsjepsut, de naam van Hatsjepsut zal je er niet meer vinden want die werd veranderd in de namen van Toetmoses I en Toetmoses II.
Afbeelding

Ramses III nam de Tempel op in zijn complex, de ingang werd later vervangen door een Pyloon van de Nubische Koning Shabaka en later weer door zijn neef Taharka geuserpeerd.
Afbeelding

Maar in het inwendige is nog veel overgebleven van Toetmoses III en de Tempel is recent gerestaureerd :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Overal zie je dat Toet3 afgebeeld wordt samen met allemaal verschillende goden en Godinnen, hier met Seshat.

Afbeelding
Ook Seth is van de partij :)

Afbeelding

Afbeelding
Aan de achterkant van de Tempel staat een helaas zwaar beschadigt beeld mmm

Afbeelding

Afbeelding
Overzicht van de achterkant

Tijdens de Ptolemeische tijd werd de inwendige colonnade gebouwd , samen met de Pyloon, waarin blokken zijn gebruikt uit het Ramesseum, de Tempel van Ramses II.

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de Romeinse Periode tenslotte, werd er door Antonius Pius een begin gemaakt met de aanleg van een zuilengang en een plein, maar dit alles bleef onvoltooid.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Sechmech-ib

Re: TOETMOSES III in MEDINET HABU, DEEL 3,

Bericht door Sechmech-ib » za 05 jul 2008, 10:14

Mooie foto's weer :) !
Nofret schreef:Tijdens de Ptolemeische tijd werd de inwendige colonnade gebouwd , samen met de Pyloon, waarin blokken zijn gebruikt uit het Ramesseum, de Tempel van Ramses II.

IK neem aan dat die er ook weer uit zijn gehaald?

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 07 jul 2008, 12:18

Ik heb van dit tempeltje nog veel foto's. Jammer dat de staat zo slecht is vergeleken met die van de tempel van Farao Ramesses III. De pylon van deze tempel is echt prachtig!

Usurpatie blijft toch iets raars vind ik. Ik bedoel... je doet de goden toch geen eer aan door een ander bouwwerk van een eerdere heerser te usurperen ? aaa

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 07 jul 2008, 20:51

Sechmech-ib schreef:Mooie foto's weer :) !
Nofret schreef:Tijdens de Ptolemeische tijd werd de inwendige colonnade gebouwd , samen met de Pyloon, waarin blokken zijn gebruikt uit het Ramesseum, de Tempel van Ramses II.

IK neem aan dat die er ook weer uit zijn gehaald?

Nou dat is niet zo eenvoudig Afbeelding

Moet je de Pyloon is goed bekijken als je daar bent, dan zie je hoeveel blokken er niet horen, er zitten er ook behoorlijk wat verkeerd om ccc

Afbeelding

trouwens als je door de Tempel van Toet3 loopt naar achteren, naar de aanbouw zeg maar, ook daar zijn diverse geuserpeerde blokken te zien :
Afbeelding

Sechmech-ib

Bericht door Sechmech-ib » di 08 jul 2008, 9:53

Sorry, ik dacht dat die blokken uit het Ramesseum als vulling voor de pyloon waren gebruikt, net zoals in Karnak vaak is gebeurd. Het ziet er wel idioot uit, zeg rrr . En inderdaad: je sloopt zulke blokken er niet zomaar uit.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 08 jul 2008, 10:02

Regelmatig heb je een stijve nek in Egypte doordat je ondersteboven kijkt naar blokken die op z'n kop staan Afbeelding

Sechmech-ib

Bericht door Sechmech-ib » di 08 jul 2008, 10:14

'k Zal tijgerbalsem meenemen kkk .

Plaats reactie

Terug naar “18de Dynastie / 18th Dynasty”