Doden Tempel Toetmoses III, West-Bank Luxor

De 18de Dynastie was een periode waarin veel nu beroemde Farao's regeerden.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

Doden Tempel Toetmoses III, West-Bank Luxor

Bericht door Nofret » zo 02 feb 2014, 16:53

Toen er nog lang niets gebeurde bij Toetmoses zijn Tempel of miljoenen jaren, heb ik er is rond gestruind, als je de foto's ziet, schrik je, een grote bende en nauwelijks iets van over. Waarschijnlijk zijn er heel wat blokken weg gehaald door de jaren heen, tijdens het Oude Egypte om gebruikt te worden voor andere projecten van Farao's. Hopelijk kunnen ze in ieder geval nog het een en ander opgraven, nu ze daar bezig zijn.

Heb er nog een boven deel van een usjabtie gevonden, denk uit de late tijd, hij is van terracotta, in zeer slechte staat en ja heb hem mee genomen, heel stout ja *10

Afbeelding

Van de omheining van Mudbricks staat er nog wel het een en ander. Dwars door de Tempel is een weg gemaakt, dus aan de andere kant v/d weg staat ook nog stukken Mudbrick muur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Re: Doden Tempel Toetmoses III, West-Bank Luxor

Bericht door Thoetmosis XII » zo 02 feb 2014, 17:39

Het is dat je het zegt, dat daar een tempel staat, en dat je wat close-upfoto's van die reliëfblokken heb gepost, want ik had er anders geen tempel in herkend...
Maar wat bijzonder dat je een stukje oesjabti hebt!!!!!!!! Een écht stukje oud-Egypte!!!!!!!!! <egypt>
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Anna
Farao

Bericht door Anna » zo 02 feb 2014, 18:50

Ze zijn er bezig met opgravingen. Ondanks alles is er toch nog wel iets te vinden:

http://luxortimesmagazine.blogspot.nl/2013/11/new-findings-at-tuthmosis-iii-mortuary.html

Vanuit het raam van mijn kamer in Sennefer Guesthouse (aan de voorkant) kon ik Thoet III's dodentempel net wel of net niet zien, dat weet ik niet meer. Ik heb er geen goede foto's van, helaas.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 02 feb 2014, 19:01

Ja dat weet ik , ik bedoel eigenlijk dat er van de Tempel niet veel over is en dat is zo jammer, kan er weinig opgebouwd worden *19

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 02 feb 2014, 22:49

Heel stout? Nee, héél verstandig!!
Het is dat je allemaal foto's hebt van details, niemand ziet wat jij hebt gezien!!! Prachtig, en zó zonde dat het allemaal niet gezien wordt!
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Anna
Farao

Bericht door Anna » ma 03 feb 2014, 10:53

scarabee schreef: Prachtig, en zó zonde dat het allemaal niet gezien wordt!

Nou ja, door die opgravingen in toenemende mate dus wel zichtbaar! Maar vreselijk geplunderd, dat zeker. En minder groots opgezet dan de dodentempels van Seti I en Ramses II. Trouwens, van de dodentempel van Amenhotep III is ook niet veel over, en toch doen ze daar de ene na de andere spectaculaire ontdekking!

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 03 feb 2014, 17:57

Nou ja, door die opgravingen in toenemende mate dus wel zichtbaar! Maar vreselijk geplunderd, dat zeker. En minder groots opgezet dan de dodentempels van Seti I en Ramses II. Trouwens, van de dodentempel van Amenhotep III is ook niet veel over, en toch doen ze daar de ene na de andere spectaculaire ontdekking!

Dat weet ik zo net nog niet, nu is die van Amenhotep wel heel erg groot, maar die van Toetmoses daar is de weg doorheen getrokken, dus zo klein zal die nu ook weer niet zijn geweest, zooooooo vreselijk jammer dat er zoveelllll blokken zijn weg gehaald, had toch wel reuze graag willen weten hoe die eruit heeft gezien. Misschien dat ze nog een constructie op papier kunnen tekenen, maar ja dat wordt dan wel een hoop gokwerk.

Zo groot is het Ramesseum ook weer niet, lijkt groot door al de "Magazijnen" rondom en het rechtse stuk goed te zien op google earth is de Tempel van Amenhotep II, ergelijk zijn al die foto's die op de verkeerde plekken staan, grrrrrrrrrrrrrr

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 03 feb 2014, 23:17

Een foto van de area van boven, met dank aan vriendin Iris, die wel in een luchtballon durfde

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “18de Dynastie / 18th Dynasty”