Geheim van de sfinx onthuld

Alles over het Oude en Middenrijk Rijk kan je hier kwijt.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
johanotep

Geheim van de sfinx onthuld

Bericht door johanotep » ma 08 jun 2009, 6:09

“I have solved the riddle of the Sphinx” (Steven Mueller)

On April 30, 2009, American historian and author Steven Mueller revealed his fascinating theory regarding the origin of the Great Sphinx, following the release of his most recent book, The Pharaohs of Ancient Egypt.

Questions surrounding the Sphinx have long baffled generations of tourists and scholars alike. Why was it built, what does it symbolize, and most importantly, who built it? Following years of research, Mueller says he believes the Sphinx was the work of a little-known pharaoh.

Traditionally, it has been held that Khafre, a king of the Fourth Dynasty whose pyramid sits behind the Sphinx, built the monument in his own likeness. Mueller believes, however, that the monument was created more than four and a half thousand years ago by Djedefre, Khafre’s half-brother and the son of Khufu, the builder of the Great Pyramid of Giza.

“In 2004 an Egyptologist by the name of Vassil Dobrev proposed a similar theory that I found intriguing, and though I agree with him that the Sphinx was likely built by Khufu’s son Djedefre, I believe Dobrev may have overlooked something very important,” says Mueller. While both Dobrev and Mueller’s theories are alike in asserting that the pharaoh Djedefre may have constructed the Sphinx, the two disagree on virtually everything else. Unlike Dobrev, who believes that the Sphinx is a likeness of Khufu, Mueller suggests something entirely different. He argues that Djedefre, who succeeded Khufu, originally built the Sphinx in his own image, identifying himself with the sun god Ra, in order to solidify his claim to the throne. Mueller points out the fact that Djedefre was the first pharaoh to insert the name of Ra into his own cartouche, suggesting that the king may have wanted to appear god-like to his people.

Mueller’s theory goes on to assert that following Djedefre’s death, the pharaoh’s half-brother and successor, Khafre, likely altered the appearance of the existing monument. “There is some evidence to suggest that there was no love lost between the two brothers, and following Djedefre’s death, it is quite likely that Khafre re-carved the face of the Sphinx in his own likeness. If one examines the Sphinx closely is it quite evident that the head of the monument is far too small in proportion to its body. This was likely caused by the fact that Khafre’s workers were forced to chip away at the statue in order to make it more closely resemble the features of their new king,” says Mueller. “This is the first time that anyone has proposed this. I’m firmly convinced that this is how the Sphinx obtained its face as we know it today. It’s as if the pieces of a centuries-old puzzle finally fit into place. The more I think about it, it’s really quite exciting.”

scarabee
Farao

Re: Geheim van de sfinx onthuld

Bericht door scarabee » ma 08 jun 2009, 15:48

Tja... valt iets voor te zeggen, zijn koppie is idd niet in proportie met zijn lijffie... <egypt>
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » di 09 jun 2009, 16:11

allemaal vage bewijzen

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » wo 10 jun 2009, 10:45

allemaal vage bewijzen

Helemaal met je eens!

Is weer onderzoeker die roept een mysterie opgelost te hebben, maar ondertussen niet met hard bewijs komt.
Djedefre was op bouwkundig vlak helemaal niet actief in Gizeh. Tenminste niet voor eigen eer. Hij bouwde zijn piramide en tempels voor zijn eredienst in Abu Roasj. Daar wilde hij zich misschien identificeren met Ra, maar om dat bij Gizeh te doen, zie daar geen reden voor.
Mueller stelt dat Djedefre dit deed om aan te tonen dat hij goddelijke heerser was en zo zijn troon te claimen. Maar waarom dit doen op de begraafplaats behoorlijk aantal km bij de hoofdstad en residentie Memfis vandaan? Wanneer je de bevolking v jouw koningsschap wilt overtuigen dan is een bouwwerk in Memfis logischer.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » wo 10 jun 2009, 11:26

Oké daar heb je een punt!

Ach het zal ook wel altijd bij gissen blijven, want niemand kan toch meer achter de waarheid komen?
Wees eerlijk, tenzij er een tekst tevoorschijn komt, waar alles klip en klaar op beschreven staat.

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » wo 10 jun 2009, 13:25

Klein raadseltje, moet niet te moeilijk zijn:

Welke archeoloog ligt 's avonds in zijn bedje te dromen over het ooit vinden van zo'n tekst waar alle waarheden over Egypte op staan....that will be the greatest discovery since the tomb of tutankhamun....?

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » wo 10 jun 2009, 15:30

Euh laat me eens denken... begint zijn naam met een Z? En hoe was zijn achternaam ook alweer, iets met een H, euh euh... <crazy> <shy>

Hotep

Bericht door Hotep » di 25 mei 2010, 16:02

Hoi, ben nieuw hier maar wil me toch al direct mengen met deze hoogst interessante discussies.

Ik weet ook dat er nooit echte bewijzen zullen zijn, maar ik ga er toch vanuit dat Djedefra de grootste kanshebber is voor de "bouwheer" van de sfinx zoals we die vandaag kennen. Ik zal dit hier even motiveren:
Djedefra, eveneens zoon van Khufu en broer van Chafra, kwam op de troon nadat de oorspronklijk troonprins Kawab jong stierf en Chafra nog te jong was. Djedefra erfde een economisch verzwakt Egypte, want zijn vader had het land praktisch volledig uitgeput met de bouw van zijn enorme piramide. Het land was niet zo blij met het horen van het nieuws dat Djedefra ook een piramide wilde. Djedefra wist dat het evenaren van een project als dat van zijn vader niet zou lukken, daarom verplaatste hij zijn piramide naar een hoger gelegen deel van het plateau, zodat zijn piramide 'van ver gezien' hoger zou liggen. De angst voor Khufu zat er bij het volk nog diep in, Khufu regeerde immers met ijzeren (ahum... koperen vuist ) vuist. Om de arbeiders gemotiveerd te houden, en omdat Djedefra een diep respect had voor het organisatievermogen van zijn vader, liet hij de sfinx voor de piramide van Khufu aanpassen en gaf hem het gezicht van Khufu (het gezicht lijkt immers meer op dat van Khufu dan Chafra). Zo'n indrukwekkend beeld zou de bevolking de boodschap meegeven dat Khufu nog steeds macht heeft en dat zijn ziel nog steeds over Egypte waakt. En dat motiveerde het merendeel van de arbeiders ook om goed en hard mee te werken met de bouw van de piramide van Djedefra.

En ja u leest het goed, ik schreef "aanpassen" en niet bouwen. Er stond immers al een sfinx lang voor Khufu en Chafra, dat bewijzen de erosiesporen en de ligging van de groeve waar Khufu de stenen van haalde. Het Gizehplateau loopt immers af van Noord naar Zuid en aangezien de sfinx pal in het zuiden ligt, kreeg die dus af en toe wat regenwater over zich heen (en aangezien kalksteen snel verweert, trad er veel verwering op). Om de sfinx van verdere teloorgang te besparen liet Khufu zijn groeve net achter de sfinx bouwen, zodat die groeve ook het regenwater kon opvangen.

De rotsformatie zelf ontstond tijdens het Eoceen (dat verklaart dus waarom sommige mensen denken dat die ouder zou zijn dan 10.000 jaar...). In die rotsformatie werd pas in de tweede dynastie een beeld uitgehouwen, namelijk het beeld van een leeuw. De leeuw was symbool van de farao en van wacht, farao's werden toen ook als leeuwen afgebeeld. Dat verklaart ook waarom het hoof niet past qua proportie met het lichaam, het was oorspronkelijk en leeuwenhoofd en Djedefra liet er een ander gezicht in houwen, namelijk dat van Khufu.

De sfinx was oorspronkelijk ook fel gekleurd. Je kunt nog resten van verf zien op het hoofd.
Een andere reden waarom het hoofd kleiner is dan de rest van het lichaam, is omdat het totaalbeeld beter zou kloppen als je van de voorkant kijkt, en aangezien de mensen in die tijd er niet mooi omheen konden lopen, laat staan op de muren er naast lopen, klopte het beeld ook vanuit dat perspectief.

Zelf heb ik er ook al eens voor gestaan (op afstand weliswaar, de eerste tien meter geraak je er niet bij omdat die afgesloten is ) en het beeld is inderdaad gepast als je vanuit een lage hoek kijk.

Het mysterie zal wellicht nooit met zekerheid opgelost worden, maar dit is toch wel een van de meer plausibele verklaringen (sorry mensen! geen aliens :p)

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 25 mei 2010, 17:51

maar ik ga er toch vanuit dat Djedefra de grootste kanshebber is voor de "bouwheer" van de sfinx

Daar is een docu over <egypt>
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Hotep

Bericht door Hotep » di 25 mei 2010, 19:36

Nofret schreef:
maar ik ga er toch vanuit dat Djedefra de grootste kanshebber is voor de "bouwheer" van de sfinx

Daar is een docu over <egypt>

Als je die bedoeld van National Geographic, dan heb ik die al gezien ;)

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 26 mei 2010, 18:26

(het gezicht lijkt immers meer op dat van Khufu dan Chafra)
Maar niemand weet toch hoe Cheops en Chephren eruit hebben gezien? Die paar beelden van Chephren en dat ene happy-mealformaat beeldje van Cheops zijn de enige afbeeldingen die zijn gevonden van beide farao's. En het is nog maar de vraag of beide heren natuurgetrouw zijn weergegeven, de Farao's hadden er een handje van de werkelijkheid mooier weer te geven dan ie eigenlijk is. Een mooi voorbeeld hiervan is Farao Siptah (19e dynastie); in zijn graf afgebeeld als gezonde jongeman, in werkelijkheid liep meneer met een klompvoet...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 27 mei 2010, 6:26

Die paar beelden van Chephren en dat ene happy-mealformaat beeldje van Cheops

Hoho van Cheops is 1 beeldje met zekerheid van hem, van Chephren zijn er veellllll meer beelden en niet alleen in Egypte !! Deze staat in Hildesheim, Duitsland:

Afbeelding

Vreemd is zeker dat er van Khufu zo weinig beelden zijn gevonden <verward> Zouden zijn beelden nog steeds op ontdekking wachten ?? Hopelijk wel. Het enige met zekerheid gevonden beeldje van hem is toch naar mijn mening waarheidsgetrouw, afgebeeld:

Afbeelding

ozzie

Bericht door ozzie » do 27 mei 2010, 13:36

[quote="
Het enige met zekerheid gevonden beeldje van hem is toch naar mijn mening waarheidsgetrouw, afgebeeld:

Afbeelding[/quote]

<bigsmile>

Heb je hem gekend dan ?
Nee hoor, grapje!
Ik weet wel dat je bedoeld dat het een natuurgetrouw beeldje is.
Vind het persoonlijk ook een mooi ding.
Helaas is het zo dat hoe meer we kennen en weten, des te meer we willen vragen.
Blijft boeiend, ciao Ozzie

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 27 mei 2010, 16:01

De baard van de Sfinx in het Brits Museum:

Afbeelding

king tutankhamun
Priester

Bericht door king tutankhamun » do 27 mei 2010, 17:12

Ranoferhotep schreef:
ozzie schreef:[quote="
Het enige met zekerheid gevonden beeldje van hem is toch naar mijn mening waarheidsgetrouw, afgebeeld:

Afbeelding

<bigsmile>

Heb je hem gekend dan ?
Nee hoor, grapje!
Ik weet wel dat je bedoeld dat het een natuurgetrouw beeldje is.
Vind het persoonlijk ook een mooi ding.
Helaas is het zo dat hoe meer we kennen en weten, des te meer we willen vragen.
Blijft boeiend, ciao Ozzie

Nee Ozzie, ik heb hem niet gekend <greensmile> , ik mag dan een trouwe aanhanger van de oude Goden zijn en geloof daar echt in, maar je gaat me nooit horen beweren dat ik één of andere reïncarnatie ben van een oude Egyptenaar, zeker al geen koning of koningin, er lopen al Ramsessen, Toatanchamon's en Cleopatra's genoeg rond op de wereld <crazy>

Zou dit geen goed topic zijn, bent u gereïncarneerd uit het oude Egypte? Indien behorende tot de 3de à 4de dynastie, gelieve het mysterie van de bouw van de piramiden uit de doeken te doen. Tot nu toe heb ik ook nog nooit van iemand gehoord die beweert in reïncarnatie te
zijn van bvb. een simpele tempeldienaar of schrijver, het zijn allemaal farao's en koninginnen die terug komen <verward>

ik wist dat de sfinx een baard had maar wist niet dat die baard bewaard is gebleven <verward> dat moet ik opschrijven in mijn boek bedankt voor die info over die baard <thumbup>
the defender of her royal highness, the supreme queen of egypt, Ankhesenamun :)

Hotep

Bericht door Hotep » do 27 mei 2010, 17:54

De kans dat er nog beelden van Cheops uit de grond komen is voor mij zeer onwaarschijnlijk. Tenzij er nog een geheime kamer in de piramide zelf gevonden wordt waar misschien nog een beeld of iets dergelijk in zou liggen.

Misschien vinden we wel nog referenties naar Cheops of misschien zelfs beelden bij opgravingen naar andere farao's of figuren? Het zou niet de eerste keer zijn dat farao's beelden van hun voorgangers overnemen of refereren naar elkaar. Alhoewel die referenties vaak versterkt worden om er een mythologische bijklank aan te geven.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 27 mei 2010, 18:12

Toch blijf ik erbij dat de meeste (zo niet alle) afbeeldingen van de farao's geidealiseerd waren, al is het alleen maar omdat er voor zover ik weet nog nooit een beeld is gevonden van een oude, rimpelige, manke farao. Het zijn altijd jonge, sterke, gezonde en fitte halfgoden. Dat kán gewoon niet waar zijn...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

East

Bericht door East » vr 15 mar 2013, 20:19

Heb The Sphinx Mystery van Robert Temple gelezen. En ondanks dat ik behoorlijk sceptisch was over zijn boek over de Dogon (the Sirius Mystery), vond ik een aantal claims zeer goed gevonden.

Hij claimt dat de Grote Sphinx oorspronkelijk Anubis was. En ik heb het boek gekocht, omdat ik daar andere bewijzen voor heb gevonden, waarvan ik benieuwd was of die ook in het boek stonden. Echter geeft Robert Temple praktisch geen etymologische bewijzen.
Dat maakt dat hij over het hoofd ziet, dat het woord 'Sphinx' een phonetisch anagram is van de naam Anubis.
Voordat je denkt, "Waar gaat het eigenlijk over?"
Letterlijk 'abracadabra', wat wij gewoon 'magie in taal' zouden noemen.

Temple claimt dat het woord 'Sphinx' als eerste door een Romeins schrijver gebruikt wordt. Ben de naam even kwijt.
Hij zegt ook dat de oude Grieken niet over de Sphinx hebben geschreven, omdat hij zo'n beetje alle oude teksten over de Sphinx heeft verzameld in dit boek. Jammer dat zijn onderzoek daar niet verder gaat. Want het is toch onmogelijk dat het grootste beeld ter wereld niet in de Griekse literatuur terecht is gekomen. Tenzij je de mythologie over Cerberus toch iets serieuzer gaat nemen dan de wetenschappers doen.

Hoe dan ook, voordat ik off topic raak, terug naar de Sphinx.
De letter X en de Hebreeuwse letter Alef (die ik niet hier kan typen met mijn toetsenbord met Latijnse letters) lijken enorm op elkaar. Hebreeuws wordt van rechts naar links gelezen en geschreven en Grieks en Latijn van links naar rechts.

Anubis in spiegelbeeld of als anagram:
Anubis-Sibuna
Wanneer de letters verwisseld zijn bij een foutieve vertaling vanuit bijvoorbeeld het Hebreeuws naar het Grieks, zou het kunnen dat:
Anubis-Sibunx
is geworden. Houd dan rekening met de 'b', die in veel talen verbonden is met de 'v'. Denk aan de uitspraak van het Spaanse Valencia als 'Balencia', maar ook de Hebreeuwse letter 'Beth' staat voor de letters 'b' en 'v'.
Anubis-Sivunx
We werken nog steeds met de naam 'Anubis' en niet met de Egyptische benaming 'Seshep Ankh' (levende beeltenis) of de naam Inpu.
Dezelfde verwarring is opgetreden bij de overgang van Sphinx naar Phoenix. Anubis (Sphinx) zou hebben gestaan bij het 'meer van vuur' en de Phoenix herrijst uit het vuur, waarbij het herrijzen duidt op de link met zowel Osiris, als de zon en daarmee Horus.
'Seshep Ankh' is een phonetisch anagram van de sterrennaam Canopus. Deze ster volgt Orion en Canis Major als onderdeel van het schip. Niet alleen zijn er schepen rondom de piramide van Cheops gevonden, maar het woord 'Seshep' dat 'beeld' betekent, lijkt zelfs een fonetische verbinding te hebben met het woord 'schip' of 'ship'. Het woord 'ankh' lijkt dan een fonetische link te hebben met het woord 'anchor' en 'anker'. In het donker kan je de lichtjes van de bootjes op de rivier de Nijl zien. Zo zag men wellicht in vroegere tijden ook de lichtjes van de sterren aan de hemel. Als wezens in schepen, die de hemelse rivier en zee bevoeren. De hemel was overdag ook blauw en 's nachts zwart net als de aardse wateren. Het woord 'seshep' dat dus 'beeld' betekent kan zelfs het Hebreeuwse woord voor 'ster' hebben gevormd; Kochab.

Als Robert Bauval gelijk heeft dat de piramiden projecties van sterren zijn, dan kan men wellicht hetzelfde concluderen van De Grote Sphinx. Als Anubis kan deze een beeltenis (seshep) zijn van de eeuwigheid (ankh). De 'dog star' Sirius lijkt dan de meest voor de hand liggende optie. Maar dit strookt totaal niet met de stamboom van Anubis en Isis, waar ze geen bloedverwanten zijn.

Kortom, ik ben het niet met alle claims eens van Robert Temple, maar zijn onderbouwing dat de Sphinx oorspronkelijk Anubis was, is zeer sterk en zonder etymologisch bewijs al zeer goed onderbouwd.

Helaas worden wetenschapsvelden als de Griekse en Romeinse Mythologie, de Hebreeuwse taal, anagrammen en etymologie onvoldoende bestudeerd om de Egyptologie verder te helpen de 'magische' kant van Egypte nog beter te begrijpen. Niet alleen dat, maar deze input wordt door haast geen Egyptoloog serieus genomen.

De redenatie dat een veel latere pharaoh het hoofd uit de afgehakte nek van Anubis heeft laten maken is ook goed onderbouwd.

Ik ga mijn verhaal nu niet langer maken, want het is al een flinke boterham zo.
Maar als je ooit een farao uit de vierde dynastie wilt vinden, moet je wellicht onder de Sphinx zoeken. Temple geeft onomstotelijk bewijs uit vroegere eeuwen, dat er ruimten onder en in de Sphinx zijn. Hij steekt op een van de foto's zelfs met zijn hoofd uit de achterkant van de Grote Sphinx en geeft foto's en beschrijvingen van de ruimte achterin de Sphinx. Hij geeft ook bewijs, dat in het verleden zelfs ruimtes zijn afgesloten aan de zijkant van de Sphinx.

Boek is zeer leerzaam en een goed naslagwerk over alle gevonden oude teksten over de Sphinx, maar lost het mysterie van de Sphinx niet op. Daarvoor zal letterlijk en figuurlijk dieper gegraven moeten worden.
Want de Grote Sphinx; de bewaker van Aton geeft niet zomaar zijn geheimen prijs.

Dit is mijn eerste post en ben heel benieuwd naar tegenargumenten of misschien juist argumenten voor het bovengenoemde. Maar graag wel inhoudelijk. Een duet klinkt mooier dan een duel.

<egypt> The Secret Ziggurat secured by the sacred canis, guardian of Isis; the genisis of gnosis <egypt>

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » za 16 mar 2013, 18:33

Zo! Dat was inderdaad een stevige 'hap' Tot even voorbij de helft kon ik het nog allemaal volgen, daarna raakte ik af en toe de draad even kwijt...
Mijn vraag is korter: al jarenlang wordt er gesproken over verborgen ruimtes in en onder de sphinx. Maar het moet toch niet zo moeilijk zijn om met de moderne technologie en apparatuur deze ruimtes eenvoudig te vinden?
De woord en letter omdraai vind ik wel iets hebben, maar toch blijf ik erbij dat we nooit maar dan ook nooit het naadje van de kous zullen weten...

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 28 mar 2013, 12:36

Snap al die heisa niet van die Duval, geen lichtvervuiling in die tijd dus prachtige sterrenhemel en Orion valt natuurlijk helemaal op en is een prachtig sterrenbeeld wat vorm betreft, dus wat is er dan zo mysterieus aan als ze in die vorm zijn neer gezet ?? <shocked>

Dus die heisa van een enorme ontdekking ontgaat me helemaal !!

Veel maken de vergissing met de namen, de griekse worden het meest gebruikt, dus ontgaat het ze dat je daar dus niets mee kan. Als je een theorie wil ontknopen of het een en ander wil vertalen is het natuurlijk heellllll logisch dat je van de oude Egyptische naam uitgaat. Die mensen die die griekse namen ontleden, hebben dus totaal geen kennis van zaken.

Plaats reactie

Terug naar “Oude Rijk en Middenrijk”