MITRI

Alles over het Oude en Middenrijk Rijk kan je hier kwijt.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

MITRI

Bericht door Nofret » ma 21 dec 2009, 20:13

Een prachtig als schrijver uitgebeelde figuur uit het Oude Rijk is Mitri:

Afbeelding

Dit beeld is 1 van de 11 die gevonden zijn in zijn Mastaba in de Serdab. De Mastaba van Mitri ligt ten zuid-oosten van de Djoser Piramide. 5 v/d beelden zijn in het Cairo Museum, 5 in het Met. Museum, New York en 1 in in een museum in Stockholm, Zweden.
Ze stellen Mitri voor,zijn vrouw en als koppel.

Mitri was een vooraan staande figuur in zijn tijd en had de titels:
Bestuurder van de provincie, " de Grote 10 van Opper-Egypte" en Priester van Maat. Deze titels zijn aan de voorzijde van de sokkel.

Hij leefde in de laat 5e Dynasty vroeg 6e. Let is op zijn ogen, die zijn blauw-grijs, zoal je dat vaker ziet bij beelden uit het Oude Rijk !!
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

johanotep

Re: MITRI

Bericht door johanotep » wo 23 dec 2009, 21:49

Mooi beeld.
Is die mastaba het bezichtigen waard?? en is dat überhaupt mogelijk.

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » do 24 dec 2009, 11:01

volgende week het Metropolitan in New York bezoeken, eens kijken of ik hem tegenkom.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 24 dec 2009, 18:43

Mitri staat in het Cairo Museum <egypt>

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » za 26 dec 2009, 12:07

Lees wat je zelf schreef:

Dit beeld is 1 van de 11 die gevonden zijn in zijn Mastaba in de Serdab. De Mastaba van Mitri ligt ten zuid-oosten van de Djoser Piramide. 5 v/d beelden zijn in het Cairo Museum, 5 in het Met. Museum, New York en 1 in in een museum in Stockholm, Zweden.
Ze stellen Mitri voor,zijn vrouw en als koppel.

Dus het afgebeelde beeld staat niet in NY maar er staan er volgens jouw info 5 in NY.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 26 dec 2009, 15:34

Dus het afgebeelde beeld staat niet in NY maar er staan er volgens jouw info 5 in NY.

Ja indd maar deze is te zien in Cairo <egypt>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 27 dec 2009, 2:17

Afbeelding
Deze staan dus in het Met. Museum <egypt>

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 27 dec 2009, 11:13

Wat is er met dat beeld rechts? Misschien komt het door de foto, maar het lijkt net of het niet afgemaakt is. Aan de andere kant lijkt me dat vreemd omdat de bovenkant al mooi afgewerkt is.??
Jij hebt deze foto toch zelf genomen, misschien als je er voor staat dat het geheel anders overkomt.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 27 dec 2009, 11:17

Jij hebt deze foto toch zelf genomen, misschien als je er voor staat dat het geheel anders overkomt.

Nee deze foto's komen van het net af <egypt>

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » zo 03 jan 2010, 10:00

Wat is er met dat beeld rechts? Misschien komt het door de foto, maar het lijkt net of het niet afgemaakt is. Aan de andere kant lijkt me dat vreemd omdat de bovenkant al mooi afgewerkt is.??

Is zijn lendeschort. Ziet er idd. beetje raar uit. Lijkt alsof artiest het wat echter wilde laten lijken ipv. de strakke vorm die de kleding in het oude rijk had. Ook deels beschadigd.

Ben Mitri in New York tegen gekomen. Heb er 1 foto van genomen, zal ik tzt. online zetten. In hele museum niet heel erg veel foto's genomen.
Overigens is het een erg mooi museum. Met mooie manier van opstellen, duidelijk, mooi uitgelicht. Ook een aantal mooie stukken. Maar ook een hoop van hetzelfde. Veel mummiekisten zoals je die in elk museum tegenkomt, veel shabti's
, ka-beelden etc. Wel mooi nieuw deel met Amarna-stukken. Zijn wel kleine stukken, maar zeker mooi.
Heel erg lang ben ik niet binnen geweest. Na ong. 2,5 uur stonden we weer buiten. Ik wilde graag naar dit museum, maar wanneer je in New York bent is er zoveel anders te zien, dat je niet een hele dag in een Egyptisch museum gaat rondlopen. Dit is ook de reden waarom ik niet zo heel erg veel foto's genomen heb. Alleen van stukken die ik zelf bijzonder vind. De rest van geheugenkaart gebruiken voor foto's van NY zelf.
Daarnaast is het ook zo dat ik in een hoop boeken een stuk betere foto's heb dan ik zelf kan maken, qua uitlichting, achtergrond etc.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 03 jan 2010, 19:20

Oké, ja NY heeft zoveel te bieden, ben er zelf nooit geweest, maar lijkt me wel een belevenis.
Het lijkt net of dat schort van dat beeld gewoon ruw is gelaten, het is net ruwe boomschors. Heel vreemd omdat de rest gewoon afgemaakt is.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 04 jan 2010, 10:29

Geweldig Hetep !! De Met. staat ook op mijn verlanglijstje, ben er nog steeds niet aan toe gekomen <crying>

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » ma 04 jan 2010, 10:37

Moet je gewoon een ticket boeken, jezelf even van top tot teen laten fouilleren en naar NY gaan.
Kun je en het Metropolitan en het Brooklyn museum bezoeken. En de rest van die fantastische stad bekijken.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 29 jun 2010, 18:29

scarabee schreef:Wat is er met dat beeld rechts? Misschien komt het door de foto, maar het lijkt net of het niet afgemaakt is. Aan de andere kant lijkt me dat vreemd omdat de bovenkant al mooi afgewerkt is.??

misschien kan het koomen omdat ze het lijf en beenen uit een stuk hout maakten en de armen los dat misschien het hout zo gevormd was? want de beenen zien er ook af uit, miss hebben ze het met plaster of iets opgevult wat in de loop van tijd verweenen is ? ik gok maar wat hoor hihi
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Plaats reactie

Terug naar “Oude Rijk en Middenrijk”