Waar een groot man klein in kan zijn...

Alles over het Oude en Middenrijk Rijk kan je hier kwijt.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Waar een groot man klein in kan zijn...

Bericht door Thoetmosis XII » wo 17 okt 2012, 20:05

Iedereen kent Cheops van zijn kolossale grafmonument en aangezien één foto meer zegt dan duizend woorden hierbij drie plaatjes. Plaatjes van Cheops' Grote Piramide.
Afbeelding
http://www.archaeology.org/0907/etc/jpegs/khufu_pyramid1.jpg

Afbeelding
http://www.enjoy.org/hstech/webclass09/ThinkQuest09/7WondersOfTheWorld/The.JPG

Afbeelding
http://www.ancient-world-mysteries.com/images/the-great-pyramid-stones.jpg

Het blijft een indrukwekkend gezicht, die piramide, maar wie, na het zien van al dat kolossaals, Cheopsbeelden verwacht die zich kunnen meten met de enorme beelden van Ramses II komt bedrogen uit. Het enige beeld van Cheops dat ooit is gevonden werd in 1903 ontdekt in Abydos, is gemaakt van ivoor en meet slechts 7,6 centimeter. Waar een groot man klein in kan zijn...
Afbeelding

Het beeldje staat overigens in het Egyptisch Museum Caïro en is tijdens de demonstraties van vorig jaar godezijdank ongedeerd gebleven (anders was 's werelds beroemdste grafbouwer helemaal gezichtsloos geworden).
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

scarabee
Farao

Re: Waar een groot man klein in kan zijn...

Bericht door scarabee » wo 17 okt 2012, 20:39

Er zal wel regelmatig ivoor gebruikt zijn, maar voor een klein beeldje? Was dat niet ongebruikelijk?
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 17 okt 2012, 21:43

Heb het beeldje gezien, het is echt piepklein, ongelooflijk dat er geen grote beelden zijn gevonden van Cheops <verward> Zijn er zoveel van Chefren en Menkaura, er zouden toch dan ook zeker beelden te vinden moeten zijn van de Farao v/d grootste Piramide.

Dit is echt een mysterie !! <shocked> Of zou Chefren ze her gebruikt hebben ??

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 18 okt 2012, 19:27

Het zou inderdaad goed kunnen dat Chephren ze heeft hergebruikt. Kwam immers vaker voor. Of ze moeten nog gewoon worden ontdekt; da's ook nog een mogelijkheid...

Sommige mensen (waaronder good old Zahi Hawass) twijfelen overigens aan de authenticiteit van het Cheopsbeeldje, dus wellicht zijn er helemaal geen beelden van hem bekend. Dit zegt wikipedia erover:
"Today the little statue is restored and on display in the Egyptian Museum of Cairo in room 32 under its inventory number JE 36143.[19] Most Egyptologists believe the statuette is contemporary, but some scholars, such as Zahi Hawass, think that it was an artistic reproduction of the 26th dynasty. He argues, that no building that surely dates to the 4th dynasty was ever excavated at Kom el-Sultan or Abydos. Furthermore he points out that the face of Khufu is unusually squat and chubby and shows no emotional expression. Hawass compared the facial stylistics with statues of contemporary kings, such as Sneferu, Khaefra and Menkaura. The faces of these three kings are of evenly beauty, slender and with a kindly expression – the clear result of idealistic motivations; they are not based on reality. The appearance of Khufu on the ivory statue instead looks like the artist did not care very much about professionality or diligence. And Khufu himself would have never allowed the display of such a comparatively sloppy work. And finally, Hawass argues that also the sort of throne the figurine sits on does not match the artistic styles of any Old Kingdom artifact. Old Kingdom thrones had a backrest that reached up to the neck of a king. But the ultimate proof that convinces Hawass about the statue being a reproduction of much later time is the Nehenekh-flail in Khufu's left hand. Depictions of a king with such a flail as a ceremonial insignia appear not earlier as during the Middle Kingdom. Zahi Hawass therefore concludes that the figurine was possibly made as an amulet or lucky charm to sell to pious citizens."

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 19 okt 2012, 20:33

Hier nog een foto van het beeldje
Afbeelding
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Khufu_statue.jpg

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » za 20 okt 2012, 18:45

Omdat men zegt te twijfelen aan de echtheid van dit beeldje ben ik misschien beïnvloedt, maar ik vind het eigenlijk niet zozeer een echt Egyptisch gezicht hebben.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 20 okt 2012, 18:59

Tsja, het gezicht is inderdaad niet zo perfect als dat van bijvoorbeeld een Nefertete, een Sethi of een Toetanchamon, maar als het hele beeldje 7,5 centimeter is moet dat kopje mínder dan één centimeter zijn, dus misschien dat het daar mee te maken heeft. Dat het allemaal té klein werd om nog echt Egyptisch te lijken...

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 20 okt 2012, 19:01

Trouwens, over dat kopje gesproken. Toen Petrie het beeldje ontdekte zat er helemaal geen kopje op, maar hij (Petrie) had meteen door dat het om Cheops ging en dus erg belangrijk was. Het schijnt dat hij en zijn arbeiders drie weken lang half Abydos hebben afgezeefd om het kopje alsnog te vinden <shocked> <shocked>
Da's een verschil van dag en nacht met de methodes die Belzoni erop nahield...

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » za 20 okt 2012, 19:07

Vertel: ik weet niet welke methodes Belzoni er op na hield, hij ging geloof ik nogal ruw en grof tekeer valt me nu net in??

Horus
Priester

Bericht door Horus » za 20 okt 2012, 19:10

Dat beeldje is toch van ivoor?
Dan kunnen ze toch een test doen hoe oud het ivoor is?
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 20 okt 2012, 19:19

Belzoni was een man van zijn tijd (eerste helft negentiende eeuw) en destijd was het heel gebruikelijk om mummiearmen af te breken, ze in de olie te dompelen en vervolgens aan te steken. Op die manier had men snel en goedkoop de beschikking over een fakkel en aangezien ook hout (sarcofagen, beeldjes etc.) in Egypte snel droog is en daardoor goed brandt deden ze daar precies hetzelfde mee. Piramides werden opengebeukt met stormrammen, Sethi's graf in enkele dagen leeggetrokken (niet dat er zoveel inlag, maar dat deed KV63 ook niet en daar zijn ze nu geloof ik nog mee bezig), papyrus domweg weggegooid en kattenmummies opgestookt als goedkope brandstof. Zoals gezegd was dat toen echter volkomen normaal (Petrie en Carter werden destijds waarschijnlijk gezien als halve gare idioten dat ze zo netjes werkten) en nu we het toch over Belzoni hebben; hij is ooit in Nederland geweest!!!! Volgens wikipedia is hij tussen 1800 en 1803 kapper geweest in ons landje (heette dat toen niet barbier?) en dit is wat de internetencyclopedie over zijn werkwijzes zegt: "Zijn opgravingen in Egypte worden nog steeds bekritiseerd. Velen waren gekant tegen zijn overhaaste opgravingen en zijn plunderingen van Egypte. Men dient de tijdgeest echter niet uit het oog te verliezen. Er was destijds een felle prestigestrijd gaande tussen de Fransen en Engelsen om de meest aansprekende relikwieën aan het publiek te kunnen tonen en men moet erkennen dat hij in enkele jaren tijd, ondanks veel tegenwerking van de Fransen onder leiding van Bernardino Drovetti, enorm veel heeft bereikt.".

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » za 20 okt 2012, 19:36

De klootzak.... <anger>

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 20 okt 2012, 19:40

Ach ja, iedereen deed toen hetzelfde en wat ik heb opgeschreven was niet van Belzoni alleen hoor. Da's van alle toenmalige "archeologen" (heb de aanhalingstekens even wat groter gemaakt <greensmile> ) tezamen

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 11 aug 2014, 14:31

Hier een close-up van het kopje:

Afbeelding
http://www.stevenhwilson.com/wp-content/uploads/2013/09/khufu01.jpg

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 11 aug 2014, 15:14

Toch blijft het nog steeds een raadsel waarom er geen beelden van Khufu zijn, in ieder geval kan je niet zeggen dat dat in zijn periode niet de gewoonte was, want van zijn voorgangers zijn genoeg beelden gevonden. Dus waar zijn ze ????? Nog ergens onder het zand, wachtend op ontdekking, en of zijn ze her gebruikt door zijn nakomelingen, maar in dat geval kan men toch redelijk vaak constateren dat de Cartouches zijn veranderd, zoals er zo vele voorbeelden van zijn en voor zover bekend is dat in dit geval schijnbaar niet het geval. Dus al met al blijft het nog steeds een groot vraagteken waar zijn beelden zijn gebleven !! *22

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 11 aug 2014, 21:08

Mycerinos had een kleine piramide, maar heel veel beelden; misschien was het bij Cheops precies andersom. Alle focus lag bij de piramide en geïnvesteerd in beelden werd er nauwelijks. En als er maar heel weinig beelden zijn, dan is de kans groot dat de paar díé er zijn makkelijk en snel verloren raken. Zoiets is het misschien. Twee beelden raken sneller zoek dan tweehonderd.

Sobekhotep
Arbeider

Bericht door Sobekhotep » do 14 aug 2014, 15:30

Ja Choefoe blijft fascinerend. Van zijn vader (Sneferoe) is er nog meer bewaard gebleven dan van hem. Zijn tempels zijn ontmanteld en hergebruikt in piramiden etc. Ik heb het vermoeden dat dit ook wel gebeurt zal zijn met zijn standbeelden.

Wat ik mij nog wel herinner is dat er een papyrus is (dat moet ik even uitzoeken) waarin de koning wordt omschreven als tiran die zijn volk uitbuit. Dat kan ook nog, dat hij zo gehaat was dat alle standbeelden ritueel vermoord werden of hergebruikt, behalve dit kleine beeldje.
Walk like an Egyptian..

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 14 aug 2014, 23:05

Was het niet Herodotus (Grieks geschiedschrijver) die dat heeft geschreven?? Over Egyptische bronnen die dat zeggen is mij niets bekend (wat overigens niet wil zeggen dat ze er daarmee ook niet zijn *04)

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 15 aug 2014, 9:10

Thoetmosis XII schreef:Was het niet Herodotus (Grieks geschiedschrijver) die dat heeft geschreven?? Over Egyptische bronnen die dat zeggen is mij niets bekend (wat overigens niet wil zeggen dat ze er daarmee ook niet zijn )

Ja, indd, maar dat was heellllllll lang na Khufu. In de Westcar Papyrus staat wel een legende over Khufu, maar die papyrus stamt uit de 15e Dynastie. Dus allemaal lang na zijn tijd.

https://ddv.ull.es/users/mmolipol/publi ... cKeown.pdf

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 15 aug 2014, 19:22

Lijkt me lang niet genoeg om een accuraat oordeel over Cheops mee te vellen dan. Maar zou het niet kunnen dat er nog ergens op het Gizeh-plateau beelden van hem op ontdekking liggen te wachten?? Die grote boot lag ook vlakbij, dus wie weet zit er ergens ook nog wel een beeldencachette in de grond <egypt>

Plaats reactie

Terug naar “Oude Rijk en Middenrijk”