Geschiedenis Sphinx

Alles over het Oude en Middenrijk Rijk kan je hier kwijt.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Imhotep

Geschiedenis Sphinx

Bericht door Imhotep » ma 25 mar 2013, 22:14

Hallo, beste Egypte-fans,

Het spijt mij erg dat ik lang niet meer online ben geweest: Ik kreeg een nieuwe laptop en telkens als ik in wilde loggen kreeg ik een rare foutmelding 'Forbidden'

Maar nu iets meer naar het topic toe:
Ik heb laatst eens zitten denken over de tijd wanneer de sphinx van Gizeh werd gebouwd. Waarschijnlijk, zoals jullie weten, had de sphinx vroeger een leeuwenhoofd en deze is door Cheops 'Verbouwd' tot zijn eigen evenbeeld. Toen ik zo aan het denken was kwam ik op een interessante theorie:

Zoals veel van jullie waarschijnlijk zullen weten staat er in de Bijbel een zondvloed beschreven. Dit staat niet alleen in de bijbel, maar dit verhaal wordt overal op de wereld aangetroffen. Zelfs de Egyptenaren zelf kenden een zondvloedverhaal. In de Bijbel staat beschreven dat God de wereld liet vergaan door water, omdat overal de afgoden werden gediend. Na de zondvloed waren alle tekens van civilisatie weggevaagd, althans, dat wordt aangenomen. De sphinx is zwaar beschadigd en volgens Egyptologen komt dit door zure regen en omdat de sphinx vroeger in een 'Dal' heeft gelegen, dat lange tijd vol stond met regenwater. Maar wat nou als de Sphinx het enige bouwwerk is wat de zondvloed heeft overleefd? Aangezien het een massief stenen beeld is en de wiskundige vorm erg gunstig is voor de stevigheid, zou dit erg goed mogelijk kunnen zijn. Een zoon van Noach, de enige overlevende van de zondvloed d.m.v. de ark, had een zoon Cham. Cham zou later de voorvader worden van de Afrikanen, inclusief de Egyptenaren. Toen de nakomelingen van Cham zich rond de Nijl begonnen te vestigen, troffen ze een groot beeld van een leeuw aan: De sphinx. Mensen begonnen dit beeld te aanbidden als een god, aangezien niemand wist waar het vandaan kwam, of wie het had gemaakt. Dit ging eeuwen zo door, totdat Farao Cheops het gevoel kreeg dat die Sphinx belangrijker werd dan hijzelf. Hij beviel zijn beeldhouwers om het hoofd van de Sphinx te veranderen in zijn eigen evenbeeld.
Dat is de Sphinx zoals wij hem kennen.

Dit is enkel een theorie die vanuit Creationistisch oogpunt goed te geloven is. Ik zeg niet dat dit echt gebeurd is, het zou alleen goed kunnen.

Mvg. Imhotep
Ps. Sorry voor de mogelijke typefouten: Ik heb dit snel moeten typen vanwege de tijd :)

Nofret
Site Admin

Re: Geschiedenis Sphinx

Bericht door Nofret » do 28 mar 2013, 12:18

Tja, Imhotep, snap niet dat er altijd weer een andere theorie moet komen over de Sfinx, waarom moet en zal toch bewezen moeten worden dat de Sfinx niet door de oude Egyptenaren is gemaakt ?? <shocked>
Op zich was dit toch een v/d makkelijkste bouwwerken om te realiseren, het gesteente is zacht dus makkelijk te bewerken, snap dus niet waarom er zoveel gespeculeerd over wordt, waarschijnlijk omdat mensen nu eenmaal gefascineerd zijn door mysteries, niets mis mee, ben er ook dol op hoor <egypt>

Als je kijkt naar oa. het enorme beeld van Ramses II in het Ramesseum, helemaal van graniet, uit een stuk, helemaal uit Aswan gehaald, vind ik dat toch een groter raadsel dan de hele Sfinx. Hoe hebben ze in godsnaam zo'n stuk daar gekregen, dat is in mijn ogen een veellllllllll groter mysterie <shocked> En dan heb ik het alleen nog maar over dit stuk.

Afbeelding
Helaas is het beeld ooit door een aardbeving om gevallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Plaats reactie

Terug naar “Oude Rijk en Middenrijk”