Is het echt zo erg?

Alles over het Oude en Middenrijk Rijk kan je hier kwijt.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Is het echt zo erg?

Bericht door Thoetmosis XII » zo 02 feb 2014, 19:38

Ergens op het internet (http://www.travelinstyle.com/egypt/index.html) las ik, tijdens een zoektocht naar info over het bezoeken van Seti's graf <lol>, het onderstaande over een bezoekje aan de Koningskamer van de Grote Piramide. Het klinkt best heftig (maar aan de andere kant ook wel weer "cool"), maar is het echt zo erg? Ik ben er zelf nog nooit geweest, dus ik heb geen idee, maar hoe hebben jullie het ervaren? Is Cheops' piramide echt zo'n claustrofobische ervaring waarvoor je fit moet zijn en niet bang aangelegd?

The King's Chamber in the Great Pyramid was not meant to be visited:
Getting to it is challenging, and once you enter, it is very difficult to turn back. The stone passage is only wide enough for one person. You must be in good physical condition, able to climb several flights of stairs, bend double, crouch and duck-walk for short distances. The King's Chamber itself is the world's most claustrophobic place, with dim light and heavy, hot, oxygen-poor air. There is no ventilation. If you are at all sensitive to claustrophobia or confinement, or if you have any sort of respiratory condition, for your own safety and the safety of others, you must not enter the pyramid because it is impossible to remove a person or to bring aid to them quickly.

Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Horus
Priester

Re: Is het echt zo erg?

Bericht door Horus » zo 02 feb 2014, 20:51

Ik denk het wel. Ik heb ooit een documantaire gezien waarin Zahi Hawass studenten mee neemt naar zijn werk.
De producer viel halverwege flauw (was ook niet meer de jongste meer *09 ).
Het zal ook wel de bedoeling van de Egyptenaren zijn geweest om de piramide zo ontoegankelijk mogelijk te maken denk ik.
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 02 feb 2014, 22:28

Nou je moet geen last van Claustrofobie hebben als je er in gaat en zeker als het druk is en je maar voetje voor voetje opschiet naar de grafkamer *03 Persoonlijk voelde ik me nooit zo lekker daar met al dat volk en nu hebben die jonge Aziaten nogal de neiging om met vol bepakte rugzakken naar binnen te gaan, pffffffffff, zo irritant, zit je steeds met je neus in zo'n rugzak gedrukt. persoonlijk gaat m'n voorkeur uit naar de Dahsjur en wel het liefst naar de Rode Piramide, daar is het ook nooit druk en die van Meidum is ook heel gaaf, allebei van Snefru trouwens, Cheops vader.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 02 feb 2014, 22:39

Ikzelf heb het niet zo fobisch ervaren.
Er kwam een hele hoos Japanners achter ons, ik zei meteen: oh die komen even kijken en kopiëren alles! Dus had meteen de lachers op mijn hand.
Ik heb er wel zwabberknieën aan overgehouden, heb de rest van de vakantie met een elastiek knie gelopen.
Het was een klim, en allemaal over die planken met horizontale latjes, tja maar ik had het er voor over...
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 02 feb 2014, 22:52

zo irritant, zit je steeds met je neus in zo'n rugzak gedrukt
Er kwam een hele hoos Japanners achter ons
En ik maar denken dat een bezoek aan de piramides iets bijzonders is, iets dat nog best wel uniek is <lol>

Maar als er zulke hordes toeristen ingaan; waarom rept die site dan over dat je een goede conditie moet hebben en dat je voor je eigen veiligheid er niet in mag als je het niet aan denkt te kunnen? Ik zag het staan en dacht meteen al "is dit niet een beetje overdreven?".

Anna
Farao

Bericht door Anna » ma 03 feb 2014, 10:56

Ik ben wel in de Rode Piramide geweest, niet in de Grote. Maar mijn ervaring was ook dat je er flink spierpijn aan overhoudt, hoe goed je conditie ook is. Je klimt en daalt nl. op een heel andere manier dan normaal, vandaar.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 03 feb 2014, 13:54

Het klinkt wel spectaculair in ieder geval <egypt>

Horus
Priester

Bericht door Horus » ma 03 feb 2014, 14:19

Nofret schreef: persoonlijk gaat m'n voorkeur uit naar de Dahsjur en wel het liefst naar de Rode Piramide, daar is het ook nooit druk en die van Meidum is ook heel gaaf, allebei van Snefru trouwens, Cheops vader.

Die heeft wel drie piramides moeten bouwen, voordat het naar zijn zin was *04
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 03 feb 2014, 16:27

Maar zijn zoon heeft daar wel de vruchten van geplukt, want die wist dus in ieder geval hoe het níét moest *04

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 03 feb 2014, 17:36

Oh ja en het is er ook bloedheet binnen , dat was ik ff vergeten. Ze hebben wel gelijk hoor wat conditie betreft, want ze bedoelen er denk ik ook mee dat als je onwel wordt je er niet zomaar uit bent en/of als ze je er uit moeten halen gaat dat niet zonder horten of stoten !!

Maar het zeker de moeite waard want je kijkt je ogen uit, als je er tenminste oog voor hebt ( meeste toeristen niet) want de bouw etc is een hele prestatie geweest, de "grote Galerij" is zeker een pracht voorbeeld van bouw kunde !! En de rest zeker ook.

Horus
Priester

Bericht door Horus » ma 03 feb 2014, 19:32

Ik heb wel bewondering voor de piramide van Chufu hoor!!!
Vooral dat ingenieus systeem, dat boven de grafkamer is gebouwd, om het gewicht te verminderen.
De rest is natuurlijk ook fantastisch gedaan *08
Achnaton

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 03 feb 2014, 20:11

Daarom. Het is zo ongekend knap dat men dat heeft gemaakt zonder moderne gereedschappen en machines; dat is meer dan genoeg reden om diep onder de indruk te zijn lijkt me <shocked>

Anna
Farao

Bericht door Anna » ma 03 feb 2014, 20:20

Daar hebben we wel wat spierpijn en claustrofobie voor over. Toch? *09

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 03 feb 2014, 20:24

Precies!!!!!!!!! <egypt>

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 03 feb 2014, 22:09

Als ik er nu -zoveel jaar later- aan denk dat ik in dat ding ben gegaan, krijg ik het alsnog benauwd!
Achteraf denk je inderdaad: als er wat mis gaat, je kan geen kant op.
Maar daar denk je op dat moment niet aan, je bent gewoon veel te blij dat het gaat gebeuren!

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 03 feb 2014, 22:44

Trouwens het aantal toeristen die per dag de Piramide in mochten, was als ik nog goed heb iets van 400 per dag. Maar ja baksjiesh maken het wel meer, heb zelf ook zo is een x kaartjes bemachtigd

En natuurlijk gooien we er een Petrie tegen aan:

The Pyramids and Temples of Gizeh
http://www.gizapyramids.org/pdf_library ... _gizeh.pdf

Er zijn wel is aardbevingen geweest, dus het zou kunnen......... *26

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 03 feb 2014, 23:50

Als ik er nu -zoveel jaar later- aan denk dat ik in dat ding ben gegaan, krijg ik het alsnog benauwd!
Achteraf denk je inderdaad: als er wat mis gaat, je kan geen kant op.
Maar daar denk je op dat moment niet aan, je bent gewoon veel te blij dat het gaat gebeuren!
Ik ben normaal gesproken helemaal niet zo'n held (ik ga bijvoorbeeld nooit het ijs op als het heeft gevroren; het idee alleen al dat ik er weleens doorheen kan zakken <shocked>), maar als ik voor de piramides zou staan en erin zou kunnen zou ik zó gaan. Ik denk dat ik dan zo betoverd en gefascineerd ben dat ik al het andere blokkeer en vergeet <egypt>

En natuurlijk gooien we er een Petrie tegen aan:
Over Petrie gesproken; wisten jullie dat hij de piramide heeft opgemeten? Dat deed ie alleen niet in z'n Engelse kloffie of in een Arabische jurk, nee, hij deed dat 's nachts en volledig in adamskostuum <lol>

Anna
Farao

Bericht door Anna » di 04 feb 2014, 11:07

Ik heb een docu over Flinders Petrie opgenomen van BBC 4, daarin werd gezegd dat hij al in zijn jeugd eindeloos dingen aan het opmeten was. Als iemand trouwens belangstelling heeft voor die docu: opneembare DVD meenemen op ons forum-uitje, dan krijg je 'm gevuld weer teruggestuurd.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » di 04 feb 2014, 11:53

Ik denk dat ik dan zo betoverd en gefascineerd ben dat ik al het andere blokkeer en vergeet

Dat is de spijker op z'n kop!

Wij zijn in 1984 of 85 (moet ik tóch een nakijken) in de piramide geweest, en weet je dat die plaatjes zéér regelmatig door m'n hoofd gaan? Het heeft zo'n indruk gemaakt, dat vergeet je nooit meer!

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 04 feb 2014, 20:33

Ik denk dat ik dan zo betoverd en gefascineerd ben dat ik al het andere blokkeer en vergeet
Dat is de spijker op z'n kop!
Ik denk dat ik echt betoverd ga zijn als ik er sta; echt overweldigd door alles wat ik zie. Na zoveel jaren erover lezen, dromen en fascineren het eindelijk in het echt zien is volgens mij een life changing experience <shocked>

Plaats reactie

Terug naar “Oude Rijk en Middenrijk”