de gouden horusnaam

Alles over het Oude en Middenrijk Rijk kan je hier kwijt.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Sobekhotep
Arbeider

de gouden horusnaam

Bericht door Sobekhotep » za 19 jul 2014, 21:37

Ik weet dat de gouden horisnaam in zwang kwam tijdens het oude rijk. Het maakte deel uit van de koningsnaam van een farao.

Maar wat betekende het eigenlijk?
Walk like an Egyptian..

Nofret
Site Admin

Re: de gouden horusnaam

Bericht door Nofret » ma 21 jul 2014, 15:57

Wat de betekenis van deze naam is weet men niet echt. Het is zo dat hij vanaf het Middenrijk geschreven werd met voorafgaand teken: d.i; Horus (=valk)boven een gouden halskraag. De halskraag staat trouwens voor het woord goud met klankwaarde "neboe" of "noeb" Voor het Middenrijk konder er zich echter andere tekens boven de halskraag bevinden wat er toch schijnt op te wijzen dat niet Horus maar wel het goud het voornaamste onderdeel van deze titel was.

Het zelfstandig naamwoord " neboe" is waarschijnlijk afgeleid van het werkwoord "nebi" wat betekend gloeien, smelten. Dit zou dan kunnen betekenen dat deze naam van de koning het verband legt tussen de koning als zon op aarde en de zon in de hemel. De zon is immers een goudgloeiende schijf aan de hemel. Anderzijds dient men ook rekening te houden dat de hemelgodin Hathor reeds sinds het Oude Rijk aangeduid wordt met de term "neboe". Egyptologen hebben de gewoonte aangenomen deze naam te vertalen als "Gouden Horus".

Als voorbeeld de Gouden Horus naam van Toet-anch-Amon " Hij die de diademen(chaoe) opzet (toont) en de goden (netjeroe) tevreden stelt (sehetep).

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Sobekhotep
Arbeider

Bericht door Sobekhotep » ma 21 jul 2014, 20:13

Ik dacht: ik stel maar eens een vraag. Dank voor je antwoord, Nofret.

Ik wist dat Her Neboe, gouden horus betekend. Maar ik dacht dat het een relatie had met Nubië, goud land.
Walk like an Egyptian..

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 22 jul 2014, 12:21

Hoe meer vragen hoe beter in deze komkomertijd Sobekhotep, dankjewel <egypt>
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Plaats reactie

Terug naar “Oude Rijk en Middenrijk”