#longestreigningmonarch

Alles over het Oude en Middenrijk Rijk kan je hier kwijt.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

#longestreigningmonarch

Bericht door Thoetmosis XII » do 10 sep 2015, 16:52

Allemaal leuk en aardig, onderstaand bericht (al begint het voor Prins Charles inmiddels wel een heel gênante vertoning te worden *04), maar als ze Pepi's record wil breken, dan zal ze moeten doorwerken tot haar 120e *04 *02

Afbeelding
https://pbs.twimg.com/media/COjdXayVAAAOJ9k.jpg:large

Koningin Elizabeth (89) is sinds gister de langst regerende vorst in de Britse geschiedenis. Ze zit nu 63 jaar en 217 dagen op de troon. Het vorige record stond op naam van haar over-overgrootmoeder koningin Victoria, die tussen 1837 en 1901 regeerde. Veel aandacht hoeft er van de Queen niet aan te worden besteed: ze opent vandaag een spoorlijn in Schotland. Maar natuurlijk ontkomt ze er niet aan dat er ruimschoots stil wordt gestaan bij dit unieke record. Premier Cameron zal een eerbetoon aan de Queen brengen in het Lagerhuis en op de rivier de Thames zullen saluutschoten klinken. Daarnaast zullen ook veel andere Britse Gemenebestlanden hun koningin eren.

Bomvolle agenda
"Van hard werken blijf je er jong uit zien", zegt Arthur Edwards, één van de bekendste royaltyfotografen van het Verenigd Koninkrijk. Hij fotografeert de koninklijke familie al veertig jaar voor The Sun, de grootste tabloid van het land. "En niets wijst er op dat ze er snel mee ophoudt. Ze legt weliswaar geen lange afstanden meer af, maar haar agenda is nog bomvol."
Elizabeth is nog altijd het officiële staatshoofd van vijftien landen, waaronder Australië, Nieuw-Zeeland en Canada.
Abdicatie is daarom niet aan de orde, denkt Edwards. "Ik hoop dat ze er na de abdicatie van de Nederlandse koningin wel over heeft nagedacht, maar ze wil de plicht niet afstaan denk ik. Ze wil het tot haar dood blijven doen." In haar inhuldigingsspeech in 1952 zei ze het al: "Mijn hele leven, of het nu kort of lang zal duren, zal ik in dienst van u allen staan."
En als Elizabeth de genen van haar moeder heeft, zou het zo maar kunnen dat ze nog even doorgaat. De Queen Mother, Elizabeth Bowes-Lyon, werd namelijk 101.

Van Tweede Wereldoorlog tot smartphone
Elizabeth volgde in 1952 vrij onverwacht haar vader koning George op, die op zijn 56ste overleed. Ze was op dat moment in Kenia met haar echtgenoot prins Philip (inmiddels 94), die haar nog altijd bijstaat.
De Queen zag in de afgelopen zes decennia de wereld compleet veranderen. Van de jaren na de Tweede Wereldoorlog, de maanlanding, tot de komst van de computer en de smartphone.
In totaal zag Elizabeth twaalf premiers komen en gaan, van Churchill tot Cameron, twaalf Amerikaanse presidenten en zeven pausen. Toen ze de kroon van haar vader overnam was Stalin nog aan de macht in de Sovjetunie.
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Re: #longestreigningmonarch

Bericht door Nofret » di 15 sep 2015, 10:20

Vraag me af of Pepi al Farao was toen hij nog in moeders schoot zat, in ieder geval is hij dan zeker voor die tijd, vreselijk oud geworden Ben toch wel benieuwd waar dat op gebaseerd is. Mooi om is op te zoeken <egypt>

Wat betreft Charles, die zal wel geen een jaar halen, zelf al aardig op leeftijd zijnde, zie dat hij 67 wordt in november Zal de troon wel gelijk naar William & Co gaan. Als ze net zo oud wordt als haar moeder 102, kan ze nog 13 jaar vooruit en is William ook alweer 46. Wil hij ook zolang Koning zijn moet die nog ouder worden, 109 jaar. Nou dat was ff een heel gereken
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 15 sep 2015, 11:23

Ik heb het eens opgezocht, maar er schijnt, qua Pepi, te worden getwijfeld tussen 94 jaar of 64 jaar. Jammer wel, want dat record is juist zo leuk *19

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 15 sep 2015, 13:27

Thoetmosis XII schreef:Ik heb het eens opgezocht, maar er schijnt, qua Pepi, te worden getwijfeld tussen 94 jaar of 64 jaar. Jammer wel, want dat record is juist zo leuk

Ja, dat wel, maar dan lijkt me 64 jaar toch iets realistischer <egypt>

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 15 sep 2015, 16:54

Toch hoeft het niet eens zo heel gek te zijn. Ik bedoel, dat van de honderden farao's er eentje de honderd heeft gehaald, dat is statistisch gezien niet eens echt vreemd lijkt me - zelfs in die tijd *21

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 03 okt 2015, 9:08

Afbeelding
Piramide van Pepi II

Biografie van Pepi II:

Pepi II was een zoon van Pepi I en koningin Anchensenpepi II, en ook stiefbroer van Merenre I, de troonopvolger zoon van de eerste vrouw van Pepi I, Ankhesenpepi I. Zijn moeder Ankhesenpepi II (ook bekend als Ankhes-en-Meryre II) regeerde in naam van Pepi II, toen hij op zesjarige leeftijd de troon erfde. Zij behoorde tot een invloedrijke familie, was de zus van Ankhes-en-Meryre I, beiden dochter van de lokale prins Choewi en diens vrouw Nebet. Zij voedde geholpen door haar broer Jau, die later vizier werd, de jonge pretendent op. Daarbij wist zij de stabiliteit in Egypte te bewaren.

De koning is dan ook bekend geraakt als de 'langstregerende monarch' ooit, Pepi II regeerde 96 jaar althans volgens de Turijnse papyrus. Sommige archeologen twijfelen aan de 96 jaar, omdat het wel heel lang was en dus ongeloofwaardig. De koning leidde expedities naar de mijnen in Hat-nub en in de Sinaï. Hij voerde oorlog met Nubië, Libië en Azië en ging naar het land Poent toe.

De buitengewoon lange regeerperiode die Pepi II wordt aangemeten werd gekenmerkt door langzame degradatie van de binnenlandse situatie. Bij zijn overlijden zonder een opvolger te hebben nagelaten eindigde het Oude Rijk en namen de ongeregeldheden toe in de periode die Egyptologen gemakshalve de "Eerste tussenperiode" hebben genoemd. In die erg bewogen tijd volgden verschillende kleine heersers elkaar op en bleven slechts korte tijd op de troon, wat aangeeft dat het niet zo best ging in Egypte toen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Toch hoeft het niet eens zo heel gek te zijn. Ik bedoel, dat van de honderden farao's er eentje de honderd heeft gehaald, dat is statistisch gezien niet eens echt vreemd lijkt me - zelfs in die tijd

Dus zou Pepi, 102 jaar oud zijn geworden. Als je het zo bekijkt, tja, dan zou het best mogelijk zijn geweest <egypt>

Er is een pracht Beeld bewaard gebleven van Pepi op schoot bij zijn Moeder, opvallend is dat hij als Farao is afgebeeld, dus dat is dan wel een bewijs dat hij al zo jong Farao is geworden, naar mijn inziens <egypt>

Afbeelding
Brooklyn Museum

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 03 okt 2015, 11:58

Als je het zo bekijkt, tja, dan zou het best mogelijk zijn geweest <egypt>
Daarom. Als er nou werd gezegd dat er tientallen farao's ruim 100 werden en sommigen zelfs 120, ja, dat zou inderdaad ongeloofwaardig zijn. Maar één farao, van de honderden totaal, die net aan 100 werd, dat is statistisch gezien toch niet eens zo heel gek?? *21

opvallend is dat hij als Farao is afgebeeld, dus dat is dan wel een bewijs dat hij al zo jong Farao is geworden, naar mijn inziens <egypt>
Zo had ik er nog nooit naar gekeken, maar inderdaad, meestal zou je in zo'n geval de jeugdlok + duim in de mond zien.

Plaats reactie

Terug naar “Oude Rijk en Middenrijk”