De kinderen van Ramses II hadden toch ook kinderen???

Hier kan je alles posten over Farao Ramses II.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

De kinderen van Ramses II hadden toch ook kinderen???

Bericht door Thoetmosis XII » ma 16 apr 2007, 8:42

Na de weinigzeggende Ramses VIII is het hoog tijd om de Farao aller Farao's de broodnodige aandacht te schenken. Of liever gezegd; de nakomelingen van hem, de nakomelingen van Egyptes icoon...
Inderdaad, dit gaat over Ramses de Grote. Oesermaätre-Setepenre Ramses II Meryamon. Recent in het nieuws, meer dan 3.000 jaar na z'n dood zijn z'n haarlokken wereldnieuws.
Wat ik me nu afvroeg, of wat ik me eigenlijk al jaren afvraag. Zoals bekend wist Ramses hoe hij de mensheid dmv voortplanting kon behoeden voor uitsterven :lol: :lol: Hij had vele kinderen bij vele vrouwen, er wordt gesproken over meer dan 100 kinderen. Een paar daarvan zijn bekend, Chaënwaset, Meritamon en uiteraard zijn dertiende zoon, zijn opvolger Merneptah.
En de rest dan?? Al die andere tientallen, zo niet honderden kinderen?? Wat is er van hun geworden, we kennen ze nu niet. Zijn 27ste zoon, zijn 32ste dochter, zijn 44ste dochter, zijn 19de zoon en zijn 71ste dochter. Het lijkt me zo dat ook die kinderen kregen, vervolgens kleinkinderen, achterkleinkinderen, betachterkleinkinderen enz. enz. enz. Kortom, Ramses II heeft dankzij zijn grote gezin zijn genen en z'n DNA wijd vertakt. Je zou dus zeggen dat er vandaag de dag nog steeds mensen op aarde rond lopen die Ramses II heel ver als voorouder hebben. Ik vraag me dat zo af, hoe denken jullie daarover...
Misschien stamt een van ons wel af van Ramses, dan is diegene de rechtmatige eigenaar van het land Egypte met aller erop en eraan :D :D
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 16 apr 2007, 8:53

Je zou dus zeggen dat er vandaag de dag nog steeds mensen op aarde rond lopen die Ramses II heel ver als voorouder hebben. Ik vraag me dat zo af, hoe denken jullie daarover...

dat lijkt me heel goed mogelijk, maarja... wat kun je nu nog veranderen aan de wereld met zo'n afkomst he ? :)

Wat betreft zijn kinderen en kleinkinderen... Ramesses de Grote heeft erg lang geleefd en een deel van zijn kinderen overleed al vóór hijzelf. En als Farao als je zoveel kinderen hebt, moet je die kinderen natuurlijk ook allemaal redelijke functies geven en denk ik dus dat veel kinderen té belangrijke posities bekleedden (en er waarschijnlijk goed in waren) om Farao te worden. Kijk bijvoorbeeld maar naar Prins Khaëmwaset, Sem-priester al op z'n 9e jaar.... :? Ramesses was een groot leider en hij koos niet voor niets Merenptah als zijn opvolger, ook al was Merenptah al in de 60 toen hij gekroond werd!

Nefertari

Bericht door Nefertari » ma 16 apr 2007, 10:07

tuurlijk he ramses de 2e kleinkinderen..k voel gewoon dat myn naam iets van grootmoederschp draagt :p

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 16 apr 2007, 10:34

Sa-Bastet schreef:Ramesses de Grote heeft erg lang geleefd en een deel van zijn kinderen overleed al vóór hijzelf.

Ja, maar dat maakt in dit geval niet zo heel veel uit. Ik bedoel, of ze nou vóór of ná Ramses II overleden. Ze kunnen toch zelf dan evengoed kinderen krijgen.

Sa-Bastet schreef:En als Farao als je zoveel kinderen hebt, moet je die kinderen natuurlijk ook allemaal redelijke functies geven

Da's waar. Maar, arme boer of schathemelrijke vizier, in theorie kan iedereen kinderen krijgen. En stel dat alle kinderen van Ramses II kinderen hadden, dan hadden ze ook kleinkinderen en achterklein kinderen. Kortom nakomelingen van de grote Ramses zijn er ongetwijfeld.

Sa-Bastet schreef:dat lijkt me heel goed mogelijk, maarja...

Jaja, men kan hier nooit en te nimmer meer achterkomen. Het is al lastig om in Nederland stambomen terug te laten gaan tot 1800, kun je nagaat hoe dat in het chaotische Egypte gaat :roll: :roll: . En bovenal, voor 1800 na Chr. zijn familiegegevens niet meer te achterhalen. Voor het huis van Oranje en andere koningshuizen uiteraard wel, maar het 'gewone' volk (sorry, maar dat zijn we toch echt (of is een van jullie van adel??)) kan het wel vergeten...
En in de oudheid en de middeleeuwen zijn die gegevens er gewoonweg helemaal niet. En op Merneptah na zijn al Ramses' nakomelingen vroeg of laat hun koninklijke status kwijtgeraakt. Maar het maken van kinderen ging door en dus lopen er nog steeds nazaten rond :shock: :shock:

Sa-Bastet schreef:maarja... wat kun je nu nog veranderen aan de wereld met zo'n afkomst he ?

Nou, 't een grote eer alf je van Ramses afstamt. Maar, inderdaad, veel kan je er niet mee.... :( :(

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 16 apr 2007, 10:44

Jaja, men kan hier nooit en te nimmer meer achterkomen.

DNA... zo'n test hadden ze ook gedaan om te kijken of de Tunesiërs van tegenwoordig daadwerkelijk afstammen van de Phoeniciërs.

Peetje

Bericht door Peetje » ma 16 apr 2007, 11:15

We zullen uiteindelijk allemaal wel afstammen van een of andere grootheid...farao's koningen enz enz. Als je maar ver genoeg terug zoekt.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 16 apr 2007, 11:25

vergeet niet KV5 in de Valley, de Tombe van Familie van Ramses II, er zijn al zo'n 150 kamers ontdekt :shock:

http://8bit.be/phpbb/viewtopic.php?id=e ... c876314273
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 16 apr 2007, 11:51

Ja, en dat kunnen dus best wel de graven van onze héééééééééééél verre voorouders zijn.
Maar wat DNA betreft, da's volgens mij echt niet mogelijk...

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 16 apr 2007, 11:52

waarom zou het niet mogelijk zijn?

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 16 apr 2007, 12:11

Allereerst weigert Egypte (Hawass :lol: :lol: ) om DNA van mummies af te staan. Ten tweede moet de houdbaarheidsdatum van dat DNA natuurlijk niet verstreken zijn.
En verder, met wiens DNA vergelijk je het Farao-DNA. Ieder van de huide 6.500.000.046 mensen kan van 'm afstammen. Moet je dan 6.500.000.046 (oh, inmiddels staat de teller op 6.500.001.357 mensen :lol: :lol: :lol:) stukjes DNA afnemen en analyseren...
Dit alles gaat echt niet lukken, vooral als je je realiseert dat de teller wederom gegroeid is: 6.5000.001.986 mensen :lol: :lol: :lol: .

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 16 apr 2007, 12:14

Thoetmosis XII schreef:Ja, en dat kunnen dus best wel de graven van onze héééééééééééél verre voorouders zijn.

Juist door DNA testen kan men vaak de oorsprong van volkeren ed. aflezen :)

Regelmatig worden er ook op Mummies in de diverse musea DNA testen uitgevoerd :D
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 16 apr 2007, 12:16

Thoetmosis XII schreef:Allereerst weigert Egypte (Hawass :lol: :lol: ) om DNA van mummies af te staan. Ten tweede moet de houdbaarheidsdatum van dat DNA natuurlijk niet verstreken zijn.
En verder, met wiens DNA vergelijk je het Farao-DNA. Ieder van de huide 6.500.000.046 mensen kan van 'm afstammen. Moet je dan 6.500.000.046 (oh, inmiddels staat de teller op 6.500.001.357 mensen :lol: :lol: :lol:) stukjes DNA afnemen en analyseren...
Dit alles gaat echt niet lukken, vooral als je je realiseert dat de teller wederom gegroeid is: 6.5000.001.986 mensen :lol: :lol: :lol: .

maar dat bekent niet dat het niet zou werken. De methode word regelmatig toegepast hoor :wink:

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 17 apr 2007, 7:02

Ja, dat DNA regelmatig wordt toegepast zal wel kloppen. Maar zo'n onderzoek is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 17 apr 2007, 7:13

Thoetmosis XII schreef:Ja, dat DNA regelmatig wordt toegepast zal wel kloppen. Maar zo'n onderzoek is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...

ja maar het kán wel :)

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 17 apr 2007, 7:18

Sa-Bastet schreef:maar het kán wel

OK, OK, OK, goed, goed, jij je zin. Het kán inderdaad. Al denk ik niet dat Zahi Hawass dat toestaat. Verder wordt het een dure grap...
Maar het kán inderdaad wel. Alles kan 8) 8)

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 17 apr 2007, 7:22

toestaan doen ze inderdaad niet, omdat voor zulk oud DNA je grotere ''stukken'' (dat klinkt smerig) nodig hebt, zoals tanden etc.

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » di 17 apr 2007, 14:51

maar zelfs al zouden ze het toestaan dan kun je nog nooit ontdekken of je familie bent van iemand die zo lang geleden heeft geleefd dit omdat er bij iedere generatie een nieuw stukje DNA bijkomt maar ook weer DNA afgaat dus dan loop je maar met een heel klein stukje van Ramses in je en misschien is dat wel zo klein dat je daardoor geen match meer kan maken

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 17 apr 2007, 16:04

en een klijn stukje is niet bizonder een volbloed wel maar die zijn er niet
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 17 apr 2007, 16:34

daar heb je gelijk in Cleo^^

Plaats reactie

Terug naar “Ramses II / Ramesses II.”