GROOT NIEUWS: ''Chenar'' heeft echt bestaan!!

Hier kan je alles posten over Farao Ramses II.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

GROOT NIEUWS: ''Chenar'' heeft echt bestaan!!

Bericht door Thoetmosis XII » vr 20 jul 2007, 20:29

WAARSCHUWING VOORAF: Dit topic gaat over een foutje in de internet-encyclopedie Wikipedia en kan bij Egyptofielen en Egyptologen licht tot zwaar allergische reacties veroorzaken. Ook behoren hoofdpijn en misselijkheid tot de mogelijke klachten die op kunnen treden na het lezen van deze post.
Het N.I.C.E.B. (Nederlands Instituut voor de Classificatie van Egyptologische Berichtgeving) heeft in verband met nogal schokkende zinnen besloten dat meelezen gewenst is tot 16 jaar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

On-ge-loof-lijk :shock: :shock:
Nou snap ik waarom sommigen twijfelen aan de betrouwbaarheid van de Internet-Encyclopedie Wikipedia...
Het betreft het artikel over Farao Ramses II zoals ik het Vrijdag 20 Juli 2007 om 22.00 uur aantrof (dit meld ik er maar even bij, voordat het verbeterd wordt :wink: )...

Dit is wat ik toen te lezen kreeg;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramses_II schreef:Ramses II
Ramses II of Ramses de Grote was de derde farao uit van de 19e dynastie uit de Egyptische Oudheid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramses_II schreef:Biografie
Ramses II wordt wel beschouwd als de grootste farao aller tijden. Hij was een groot veldheer en bouwer. Hij liet onder andere Aboe Simbel en het Ramesseum bouwen en breidde ook verschillende andere tempels uit. Daar is de tempel van Abydos wellicht het beste voorbeeld van. Bovendien liet hij een nieuwe hoofdstad in de Nijldelta bouwen om zo eerder te kunnen reageren op een Hettitische aanval.
Hij had vele vrouwen, waaronder Nefertari, die een van de mooiste graven in de vallei der koninginnen heeft. Zelf is Ramses begraven in de vallei der koningen (graf DK 7). Zijn mummie bevindt zich momenteel in Caïro.
Toen Ramses 12 was leerde hij voor het eerst zijn vader kennen (waarschijnlijk doordat Seti ook zoveel kinderen en vrouwen had en daarbij ook nog eens moest regeren/oorlog voeren). Zijn broer Chenar zou eigenlijk de farao moeten worden maar Seti (I) had andere plannen en bereidde Ramses voor op regeren. Op de leeftijd van veertien jaar werd hij tot co-regent benoemd. Hij bereikte een zeer hoge leeftijd (waarschijnlijk 90) en vierde daardoor vele Sed-festivals. Mogelijk was hij ook farao ten tijde van de Exodus. Hij overleed na een regering van maar liefst 66 jaar en 2 maanden en werd opgevold door zijn dertiende zoon Merenptah.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramses_II schreef:Kadesh
In het begin van zijn regering vocht hij een grote veldslag uit, met de Hettieten, bij Kadesh. Hij riep zichzelf uit als grote overwinnaar van deze slag terwijl hij dat in feite niet was. Door een valstrik van de Hettieten, leed zijn leger al snel heel erg zware verliezen. Al bij de eerste aanval verloor Ramses twee van de vier divisies van vijfduizend man die hij bij zich had. Ramses kon ontsnappen, geholpen door de laatste divisie en de elite-krijgers van zijn leger dat hem te hulp schoot. In de jaren hierna onderhandelde hij met de Hettieten over een verdrag om zich zo gezamenlijk te weren tegen de dreiging uit Assyrië. De originele tekst van het verdrag is bewaard gebleven:
Mogen duizenden godheden, waaronder de goden en godinnen van Hatti en Egypte, getuige zijn van dit verdrag tussen de keizer van Hatti en de farao van Egypte.
Ook zijn getuigen de zon, de maan de goden in godinnen van hemel en aarde, de bergen en de rivieren, de zee, de winden en de wolken.
De duizenden godheden zullen het huis, het land en de onderdanen vernietigen van degene die zich niet aan het verdrag houdt.
De duizenden godheden zullen ervoor zorgen dat degene die zich er wel aan houdt een rijk en gelukkig leven zal leiden met zijn huisgenoten, zijn kinderen en zijn onderdanen.

Ramses is de bekendste farao en heeft een moeilijk leven gehad. Uiteindelijk overleed hij aan reumatiek. Ook had hij een ziekte aan zijn tanden. In zijn regeringsperiode probeerde zijn broer, die aan de kant was gezet door Seti, Ramses van de troon te stoten en zelf farao te worden. Uiteindelijk leidde dit tot de dood van Chenar, nadat hij werd verraden door Nubiërs en werd gedood.

De "foutjes" zijn geel en vetgedrukt:
- Ramses leerde zijn vader pas op zijn 12e kennen... :shock:
- Sethi I had meerdere vrouwen... dubbel:shock:
- Ramses II had een broer die Chenar heette... driedubbel:shock:
Rara hoe zou de auteur (of liever gezegd; domme geschiedvervalser) dáár nou op gekomen zijn :( :(
Bij degene die de boeken van Christian Jacq over Ramses II hebben gelezen gaat er nu misschien wel een lichtje branden :( :(

De oliedomme malloot die het artikel heeft geschreven nam domweg door Christian Jacq verzonnen fictie over, om het als feitelijke waarheden te publiceren op een online internet-encyclopedie.
Waar gaat het heen met deze wereld :( :(

Misschien moet de internationale Egyptologie hier maar eens iets tegen ondernemen, en Zahi Hawass moet ervoor zorgen dat de auteur van deze onzin nooit meer Egypte in mag komen :lol: :lol:
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » za 21 jul 2007, 16:19

hihi lekker slim ja die persoon :S toen ik dit leesde dacht ik meteen aan die boeken het is eigenlijk gewoon een samenvatting daar van. Die persoon mag zich eerst wel eens beter documenteren voordat hij ooit weer een stuk gaat schrijven. Iedereen weet toch dat boeken gebaseerd kunnen zijn op fictie. Eigenlijk gewoon geen woorden voor

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 21 jul 2007, 16:34

Precies, het is gewoon heel erg dom.
Lees een willekeurig (non-fictie (wetenschappelijk)) boek over Egypte, de Farao's of Ramses II zelf en overal zal in staan dat Ramses de Grote geen broer heeft gehad.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 15 sep 2007, 18:52

De malloot die het heeft geschreven is weinig wijzer geworden, de onzin over Chenar (die dus nooit bestaan heeft) staat er nog steeds op...

Mel

Bericht door Mel » za 27 okt 2007, 12:14

Volgens mij heb ik ooit eens een boek gelezen waarin dit alles stond...
Want in Phillip vandenberg 'Ramses de grote' staan al die 'foutjes' als waarheden omschreven :P (dacht ik toch maar weet het niet meer zeker of het nu van hem was)
Als je dan natuurlijk maar één boek over hem leest (zoals die auteur waarschijnlijk heeft gedaan) kan je natuurlijk niet de conclusie trekken dat dit fout is.... :lol:

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 27 okt 2007, 21:49

Hij is wel hardleers :shock: :shock:
Het staat er nog steeds :shock: :shock:

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 28 okt 2007, 11:46

tja zolang wij het maar weeten okal is het jammer dat mensen verkeerd geinvormeerd worden
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Thoetmosis XII
Farao

Re: GROOT NIEUWS: ''Chenar'' heeft echt bestaan!!

Bericht door Thoetmosis XII » ma 11 feb 2008, 21:03

Ik heb weer even gekeken...

En nog steeds heeft Ramses de Grote een broer genaamd Chenar gehad aaa aaa
En die Chenar had nog steeds de ambities om Sethi op te volgen aaa aaa

Er staat dus nog steeds een verzonnen verhaaltje (Ramses II heeft nooit een broer genaamd ''Chenar'' gehad, meneer ''Chenar'' is een verzonnen fictiepersonage dat het verhaal in de boeken van Christian Jacq moest opleuken) op wikipedia... hhh hhh

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » ma 11 feb 2008, 21:05

Pfff erg zeg nnn
Nefertiti - The beautiful one has come....

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » ma 11 feb 2008, 21:40

Nou ja, ik houd niet zo van die fantasie verhalem

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 12 feb 2008, 20:17

Fantasieverhalen zijn leuk, maar als fantasieverhalen op wikipedia worden gezet als feitelijke waarheden gaat het de verkeerde kant op...

erwin

Bericht door erwin » vr 15 feb 2008, 12:20

Eigenlijk moet ik hier wel heel erg hard om lachen. Er loopt dus iemand in de wereld rond die denkt dat dat echt gebeurd is? Ik hoop maar dat hij of zij geen boeken gaan lezen over Star Trek of over Mars Invaders. Hahahahaha...

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » vr 15 feb 2008, 20:49

Dat is ook het gevaar van film, Oude beelden van de 1e wo kunnen vanwegen de slechte kwaliteit vervangen worden door filmmateriaal uit die tijd, een niet kenner ziet het verschil niet, maar het zijn geen authentieke beelden.

erwin

Bericht door erwin » za 16 feb 2008, 9:35

Volgens mij was dat jaren geleden ook al een issue. Toen riep het parlement van Verenigde Staten al op om historische feiten ook goed te verfilmen omdat de jeugd er een hoog waarheidsgehalte aan hing.
Al kan ik me ook wel weer voorstellen dat sommige film niet om naar te kijken zullen zijn. ;)

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 16 feb 2008, 17:33

Moet je maar is naar , "Moord op de Nijl" kijken, de verfilming van Agatha Christie's boek.

Dan zitten ze in Karnak een minuut later zitten ze 1000 m verderop kkk kkk erg knap :D
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 17 feb 2008, 19:21

In The Mummy (of was het The Mummy Returns aaa ) staan er Gizeh-achtige piramides in Luxor kkk kkk

erwin

Bericht door erwin » zo 17 feb 2008, 20:07

Nofret schreef:Moet je maar is naar , "Moord op de Nijl" kijken, de verfilming van Agatha Christie's boek.

Dan zitten ze in Karnak een minuut later zitten ze 1000 m verderop kkk kkk erg knap :D

Lopen ze dan niet ineens met hun ezeltjes bij Kom Ombo???

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 18 feb 2008, 8:17

Lopen ze dan niet ineens met hun ezeltjes bij Kom Ombo???

Ja al dat soort dingen kkk zitten ze in Aswan en in ene ook weer ergens honderden km's verderop, als ik me goed herrinner kkk :)

Anchesenamon

Bericht door Anchesenamon » wo 20 aug 2008, 20:04

eigenlijk mogen we blij zijn dat de schrijver zich heeft laten inspireren door de boeken van Christian Jaque , stel je voor dat hij een film genomen had van de Mummy eee eigenlijk zijn zo Egypte - films altijd wel een beetje grappig : bv ze vinden een graf ergens ver onder de grond en het enige wat daar ligt is een beetje stof , voor de rest is alles perfect intact , eigenlijk vind ik het nog niet zo gek van de piramides in Luxor : toen we terug kwamen van Egypte moesten we van Luxor naar Hurgada voor onze vlucht naar Brussel te nemen omdat die van luxor volzet was , en toen zat er een koppel achter mij die we opgehaald hadden uit zo'n hotelcomplex , en die vrouw zei zo tegen die man : het relief hier is toch wel heel anders dan in Turkije , zou hier ergens het graf van Tutanchamon liggen ?? en die man was zo foto's aant trekken van hotels ! Oooooh thunder ik viel bijna van mijn stoel , 'k moest echt op m'n tanden bijten om niet te reageren ! zou me dus niets verbazen als zo iemand dat artikel heeft geschreven!!!

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 20 aug 2008, 20:46

het idiootste wat ik ooit heb gehoord ging zo:

Een gids was aan het vertellen over de Obelisken, en dat er meer buiten Egypte staan dan nog in Egypte zelf. Hij vertelde dat een van de 2 van de Luxor Tempel van Ramses II in Parijs staat.

Toen vroeg zo'n toerist waarom Ramses II de Obelisk dan aan Frankrijk had gegeven !! <huh> <huh> <huh>

Toen viel ik zowat om, van het lachen, wat een sufferd zeg PFFFFFFFFFFFFFFF zag dat die gids helemaal verbijsterd was kkk kkk

Plaats reactie

Terug naar “Ramses II / Ramesses II.”