Wie was Isisnofret?

Hier kan je alles posten over Farao Ramses II.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
johanotep

Wie was Isisnofret?

Bericht door johanotep » ma 23 feb 2009, 21:05

Ik las een stukje over Merenptah, de opvolger van Ramses II, en dat hij de zoon was van Isisnofret, de tweede hoofdvrouw van Ramses II en na Nefertari mogelijk de Grote Koninklijke Gemalin.
Haar graf schijnt nog niet gevonden te zijn, maar ligt waarschijnlijk ergens op de Westoever bij Luxor.
Heeft er iemand meer informatie over deze koningin van Ramses II?

Nofret
Site Admin

Re: Wie was Isisnofret?

Bericht door Nofret » ma 23 feb 2009, 21:10

http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

johanotep

Bericht door johanotep » ma 23 feb 2009, 21:16

Die ken ik. De site van Touregypt is een van mijn favoriete bronnen over allerlei zaken in Egypte. Je kunt er bijna van alles vinden. Ook in de Oxford history of Ancient Egypt is niet veel van deze koningin te vinden buiten het feit dat ze de moeder is van Khaemwese, Hogepriester van Ptah en de 's werelds eerste archeoloog en van Merenptah.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 23 feb 2009, 21:28

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 23 feb 2009, 21:55

Titles and epithets used by Isetnofret:

* Hereditary Princess (iryt-p`t)
* Great of Praises (wrt-hzwt)
* King’s Mother (mwt-niswt)
* Mistress of the entire Two Lands (hnwt-t3wy-tm)
* King’s Wife (hmt-nisw)
* Great King’s Wife (hmt-niswt-wrt)
* she who fills the colonnaded halls with the scent of her perfume; her fragrance is like (that of) Punt, even the ointment of her limbs; her beauty pervades the Adience-Chamber, her fragrance fills the colonnaded hall; sweet-scented alongside her father who at seeing her, rejoices

Her name is also written as Asetnofret, Isisnofret, or Istnofret

Isetnofret was one of the wives of Ramesses II. The names of her parents are nowhere recorded and the fact that she never bore the title King’s Daughter indicates that she was of non-royal birth.
Her children appear on monuments dating to the very early years of the reign of Ramesses II. This implies that she likely married Ramesses even before he came to the throne. If she married and bore children during the reign of her father-in-law Sety I, she must have been born sometime during the later years of King Horemheb.
During the early reign of Ramesses II Isetnofret stood in the shadow of Queen Nefertari. Nefertari had given birth to the heir of the throne and played a dominant role at court.

Isetnofret gave birth to at least four children. Her eldest son Ramesses was named after his father and great-grandfather. Ramesses rose to the rank of Generallisimo in the Egyptian army and after the death of his older half-brother became crown prince of Egypt. Isetnofret’s second son Khaemwaset served in the army for a short time, but he is most famous for the work he did as a priest. Khaemwaset first became a sem-priest of Ptah in Memphis. In this capacity he officiated at some of the burials of the Apis bulls. Later he became the High Priest of Ptah in Memphis and after the death of his brother Ramesses he served as crown-prince for ca. five years. Isetnofret’s third son Merenptah was the thirteenth son as depicted in the procession of sons. He was destined to become the next Pharaoh. Isetnofret’s daughter Bint-Anath became a great royal wife in ca year 25 of her father’s reign. This daughter became an important lady at the royal court.

Not many statues of Isetnofret exist today. Some small statues are in existence, but no remains of statues reminiscent of the great statues of Nefertari or Merytamen. Isetnofret is best known from some monuments belonging to her son Khaemwaset. The Aswan rockstela and a family monument from Gebel-el Silsila show Queen Isetnofret in the presence of Pharaoh Ramesses II and her known children Ramesses, Khaemwaset, Merenptah and Bint-Anath.

It is not known where Isetnofret was buried. Many other Queens from this period were buried in the Valley of the Queens, but no tomb for Isetnofret has ever been found there.
An ostraca was found making reference to the tomb of a Queen Isetnofret, but it is not certain that this text refers to this queen.

Inscriptions and objects related to Queen Isetnofret

Most of the quotes below are taken directly from:
Kitchen, K.A., Rammeside Inscriptions, Translated & Annotated, Translations, Volume II, Blackwell Publishers, 1996.
Sometimes part of the text was omitted and for any further information one should of course consult above mentioned publication.
[PM] Refers to Porter and Moss.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Meer is er niet voorzover ik heb dan <crying>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 23 feb 2009, 22:11

Bij Aswan moet ergens een rotsinscriptie zijn met haar erop:

Afbeelding

Zo ff kijken of ik er een foto van heb of kan vinden. <egypt>

johanotep

Bericht door johanotep » ma 23 feb 2009, 22:30

Dank je Nofret, dat is al een stuk meer. Kan ik mijn eigen database wat uitbreiden. <hibye>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 23 feb 2009, 22:56

Graag gedaan <egypt> Is ff een nieuw topic openen, kunnen we het over data base'n hebben <egypt>

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » di 24 feb 2009, 8:05

Ben vanwege onderzoek naar de grote Libische-oorlogs inscriptie van Merenptah in Karnak laatst de boeken ingedoken voor meer algemene info over Merenptah zelf, kon over zijn moeder niet veel vinden.
Veel meer dan wat Nofret over Isetnofret schreef is niet bekend over haar. Mogelijke tombe is QV17, dit naar aanleiding van een ostracon die zou melden dat dit de tombe van Isetnofret is.
Ook de complete royal families...meldt niets over haar ouders. Daar is dus eigenlijk niets over bekend.

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » di 24 feb 2009, 20:19

Mooi die tekening met de bekende titulatuur voor vorstelijke personen

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » wo 25 feb 2009, 14:25

Op een beeld van Merenptah staat Isetneferet afgebeeld.

Afbeelding

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » wo 25 feb 2009, 14:27

maar zit zelf te slapen....is de Isetneferet waarmee Merenptah getrouwd was.....vrouwlief ipv. mama-lief....
Bijna vier uur....tijd voor.....

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 25 feb 2009, 15:47

Het blijft in de familie <lol> <lol> mooie foto, waar is dat ??

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » wo 25 feb 2009, 17:56

weet ik niet, vond in hem in mijn fotoarchief, zonder plaats erbij. Is ook geen foto die ik zelf heb gemaakt.

Cheops

Bericht door Cheops » wo 17 aug 2011, 18:50

Ik weet niet of dit een soort herhaling van Nofret's stuk tekst is, denk het eerlijk gezegt niet. Zou wel jammer zijn als het dubbelop verteld wordt, maar de Engelse wikipedia heeft ook het een en ander over Isisnofret(Isesnofret in Engels)

http://en.wikipedia.org/wiki/Isetnofret

Plaats reactie

Terug naar “Ramses II / Ramesses II.”