De SLAG bij KADESH

Hier kan je alles posten over Farao Ramses II.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

De SLAG bij KADESH

Bericht door Nofret » ma 20 apr 2009, 19:21

http://www.veoh.com/browse/videos/categ ... 7w4rghWY9#

VIDEO <egypt>
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

scarabee
Farao

Re: De SLAG bij KADESH

Bericht door scarabee » ma 20 apr 2009, 19:39

Jammer, kan hem niet bekijken...
Internet hier op de camping is zéér slecht, af en toe krijg ik niet eens een email weg!
Klagen er al jaren over: manana/manana Maar intussen wel 50!!!euro per maand vangen! (omdat die nederl.allemaal zo gek op geld zijn!) Kijke kijke nie kope. Nou an me hoela! Over de hele wereld staan ze met hun handje op hoor, ze zijn allemaal gek op geld!
Maar goed, dit ff tussendoor, kun je me zo vertellen wat er te zien was op die video? <eyebr>
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Hotep

Bericht door Hotep » ma 21 jun 2010, 13:22

Er wordt blijkbaar gebruik gemaakt van Rome Total War. Een pc spel waarin je ook met Egypte kunt spelen.

Aangezien de slag op een "gelijk spell" uitdraaide zal de status quo gebleven zijn veronderstel ik.
Wel belangrijk, héél belangrijk, is het na de slag van Qadesh het allereerste geschreven vredesverdrag is opgemaakt.

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » ma 21 jun 2010, 14:48

Aangezien de slag op een "gelijk spell" uitdraaide zal de status quo gebleven zijn veronderstel ik.
Wel belangrijk, héél belangrijk, is het na de slag van Qadesh het allereerste geschreven vredesverdrag is opgemaakt.

Status qu hetzelfde is geen sprake van, in de periode na Kadesj verloor Egypte behoorlijk wat macht in Syro-Palestina. Pas na een reeks campagnes wist Ramses II de invloed weer redelijk te herstellen.
Pas in regeringsjaar 21, ruim 16 jaar na de slag bij Kadesj werd het vredesverdrag opgesteld. Dit was voornamelijk een initiatief van de Hethieten. Deze hadden problemen met de Assyriërs en konden rust aan het front met Egypte wel gebruiken. Daarom werd het vredesvoorstel gemaakt.

In de tempel van Karnak bevinden zich een aantal (iig. 2) Egyptische kopieën van het vredesverdrag met Hatti.

Hotep

Bericht door Hotep » ma 21 jun 2010, 17:18

hetepherachet schreef:

Status qu hetzelfde is geen sprake van, in de periode na Kadesj verloor Egypte behoorlijk wat macht in Syro-Palestina. Pas na een reeks campagnes wist Ramses II de invloed weer redelijk te herstellen.
Pas in regeringsjaar 21, ruim 16 jaar na de slag bij Kadesj werd het vredesverdrag opgesteld. Dit was voornamelijk een initiatief van de Hethieten. Deze hadden problemen met de Assyriërs en konden rust aan het front met Egypte wel gebruiken. Daarom werd het vredesvoorstel gemaakt.

In de tempel van Karnak bevinden zich een aantal (iig. 2) Egyptische kopieën van het vredesverdrag met Hatti.

Ok, dank u om dat even duidelijk te maken. Maar Kadesh bleef onder Hittitische heerschappij dan?

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » ma 21 jun 2010, 17:54

Ja, de stad bleef onder de Hethietische invloedsfeer.

Cheops

Bericht door Cheops » wo 17 aug 2011, 8:51

Ten eerste: Fascinerend filmpje, leuk dat ze Rome total war hebben gebruikt om het na te maken, alleen speelt Rome total war speelt zich af tijdens de Ptolemaeus-dynastie, wat wel weer jammer is, als het daadwerkelijk tijdens het Nieuwe rijk had afgespeeld was het misschien nog wat realistischer(trouwens formaties e.d.)

Ik vind de slag zo interessant omdat er zoveel strijdwagens werden gebruikt en dat Ramses nog net tegen het einde van de strijd wordt gered door de Ptah en Seth-divisies.

Ik heb trouwens ook even de tekst van het verdrag opgezocht:
Mogen duizenden godheden, waaronder de goden en godinnen van Hatti en Egypte, getuige zijn van dit verdrag tussen de keizer van Hatti en de farao van Egypte.
Ook zijn getuigen de zon, de maan de goden in godinnen van hemel en aarde, de bergen en de rivieren, de zee, de winden en de wolken.
De duizenden godheden zullen het huis, het land en de onderdanen vernietigen van degene die zich niet aan het verdrag houdt.
De duizenden godheden zullen ervoor zorgen dat degene die zich er wel aan houdt een rijk en gelukkig leven zal leiden met zijn huisgenoten, zijn kinderen en zijn onderdanen.

Ik vind het persoonlijk een erg mooi geschreven tekst.

Ramses II

Bericht door Ramses II » wo 17 aug 2011, 16:08

Wel leuk, zo heb je een idee van hoe het er uit kan hebben gezien maar de details zijn inderdaad wel niet van hoge kwaliteit, bijvoorbeeld zie je veel soldaten met gewoon maar even zo de koningklijke nemes - kroon op ! <verward>

Plaats reactie

Terug naar “Ramses II / Ramesses II.”