Een middeleeuwse Ramses II

Hier kan je alles posten over Farao Ramses II.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Een middeleeuwse Ramses II

Bericht door Thoetmosis XII » vr 16 sep 2016, 0:08

Ervanuitgaande dat Ramses II "de farao van de Exodus" was (ik geloof er niet in, maar je moet een aanknopingspunt voor een topic hebben hè *04) heb ik afgelopen weekend een bijzondere afbeelding van 'm gezien. Het was namelijk Open Monumentendag en in Enkhuizen was onder andere de Westerkerk geopend (staat in de top 100 van belangrijkste Nederlandse monumenten!!). Een onderdeel van die kerk, een heel bijzonder onderdeel, is de Librije (een oude bibliotheek) en in de kamer daarnaast lagen met Open Monumentendag drie Librije-boeken uitgestald (achter glas), waaronder de Biblia Sacra des Ouden ende Nieuwen Testaments (volgens een briefje bij het boek In onse Nederlandsche Tale overgeset door Abrahamum a Doreslaer, in 1614). In de kantlijn van het boek stonden plaatjes van de Exodus en op een van die plaatjes, het moment dat het gespleten water weer bij elkaar komt, is rechts Mozes te zien en links Ramses; op een strijdwagen, met enorme baard, laarzen, harnas en een soort puntige kroon. De Description de l'Egypte was duidelijk nog niet uitgekomen *04 (al is het natuurlijk wel heel mooi en fascinerend, zo'n 400 jaar oud boek *26)

Afbeelding
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

scarabee
Farao

Re: Een middeleeuwse Ramses II

Bericht door scarabee » wo 21 sep 2016, 13:32

Vandaag de dag zou dit zelfs als stripalbumplaatje nog afgekeurd worden...
Leuk die taal hè?
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Ramses II / Ramesses II.”