CLEOPATRA VII

21e Dynastie en de latere Dynastien

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

CLEOPATRA VII

Bericht door Nofret » vr 14 jul 2006, 21:18

Cleopatra VII Philopator (januari 69 v. Chr. – 12 augustus 30 v. Chr.) was koningin van het oude Egypte, het laatste lid van de Ptolemaeïsche dynastie en dus de laatste Hellenistische heerser van Egypte. Ze is verreweg de bekendste van de vele gelijknamige Egyptische vorstinnen en wordt gewoonlijk kortweg als Cleopatra aangeduid .

Als mede-heerser over Egypte naast haar vader Ptolemaeus XII Auletes, haar broer/echtgenoot Ptolemaeus XIII, en later haar zoon Caesarion, overleefde Cleopatra een staatsgreep uitgedokterd door de hovelingen van haar broer. Ze ging vervolgens een verhouding aan met Julius Caesar die haar greep op de troon verstevigde. Na de moord op Caesar verbond ze zich aan Marcus Antonius, bij wie zij een tweeling kreeg. Later trouwde zij met Marcus Antonius en baarde nog een zoon. Alles bij elkaar had Cleopatra 4 kinderen, 3 bij Antonius en 1 bij Caesar. Haar huwelijk met haar broer leverde geen kinderen op.

Nadat Antonius' rivaal en Caesars wettelijke opvolger, Gaius Iulius Caesar Octavianus, de volle macht van Rome tegen Egypte keerde, benam Cleopatra zich van het leven op 12 augustus in 30 v. Chr.. Haar nalatenschap overleeft in de vorm van talloze dramatiseringen van haar levensverhaal, inclusief William Shakespeare's Antonius en Cleopatra en verscheidene moderne films.

Ofschoon Grieks van taal en cultuur wordt Cleopatra beschouwd als het eerste lid van haar familie tijdens hun 300-jarig bewind in Egypte de Egyptische taal geleerd heeft.

Geboorte en heerschappij met haar vader

"Cleopatra is Grieks voor "vaders glorie", en haar volle naam, "Cleopatra Thea Philopator" betekent "De Godin Cleopatra, Geliefde van haar Broer/Echtgenoot". Zij was de tweede dochter van de in totaal drie dochters van koning Ptolemaeus XII Auletes, met wie zij in eerste instantie samen regeerde.

Bewind met Ptolemaeus XIII

Toen haar vader stierf in het voorjaar van 51 v. Chr. was zij net 18 jaar oud. Als Auletes' oudste kind (één oudere zuster was reeds gestorven) werd zij medeheerser met haar jongere broer Ptolemaeus XIII. Zij trouwde met hem en consumeerde het huwelijk om haar greep op de troon te verstevigen.

Afbeelding
Cleopatra VII

De informatie gaat hier verder :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cleopatra_VII
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » za 15 jul 2006, 10:16

ik vind cleopatra maar een raar iemand mischien ook wel om dat die tijd van haar me niet boeid maar ook om dat hoe ze doet en hoe ze beschreven word maar jah ze zegen dat se knap was maar dat was ze ook niet dus ik weet niet echt of ik wel alles moet geloofen wat er over haar gezecht word
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » za 15 jul 2006, 18:32

Ik denk wel dat ze geinterreseerd was in het land en het verleden daarvan omdat ze de taal heeft geleerd terwijl haar voorgangers dat niet hadden gedaan.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 16 jul 2006, 9:49

dat is wel zo daar heb ik eigelijk niet bij stil gestaan ze zal zeker wel geintereseerd zijn en er door geboeid maar ik denk haar voorgangers niet die deeden het gewoon voor de roem en macht en de luxe
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » zo 16 jul 2006, 19:12

het merendeel denk ik wel jah

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 07 mar 2007, 17:48

http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » wo 07 mar 2007, 17:57

dat heb ik altijd wel interessant gevonden, de afstammelingen van Alexander de Grote in Egypte. Kzou de hele documentaire daarvan weleens willen zien.

Plaats reactie

Terug naar “21e Dynastie en Verder”