Derde Midden-Periode (Third Intermediate Period 1069- 715BC)

21e Dynastie en de latere Dynastien

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

Derde Midden-Periode (Third Intermediate Period 1069- 715BC)

Bericht door Nofret » wo 09 aug 2006, 14:52

Na de dood van Ramses XI, ontrukten de Hoge Priesters van Amun in Thebes in de persoon van Herihor de controle van de farao's. Het land was weer verdeeld in twee delen. Herihor leidde het bovenste gedeelte en Smendes het Lagere Egypte.
Afbeelding
Herihor, Khonsu Tempel, Karnak

Smendes richtte de 21ste Dynastie op, die ook als Tanites bekend is. Zij werden vervangen zonder een duidelijke strijd door de Libische koningen van de 22ste Dynastie.
Afbeelding
Cartouche van Smendes

Egypte heeft lang banden gehad met Libië, en de eerste koning van de nieuwe Dynastie, Shoshenq I, diende als generaal onder de laatste heerser van de XXIde dynastie. Het is bekend dat hij zijn eigen zoon aanstelde als Hoge Priester van Amon, een post die eerder een erfelijke benoeming was. De karige en fragmentarische aard van de geschreven verslagen van deze periode maakt dat het onzeker is. Er schijnen vele subversieve groepen geweest te zijn die uiteindelijk tot de verwezenlijking van de XXIIIste Dynastie leidde. Er werd hierbij een nieuwe hoofdstad opgericht Saïs door de XXIVde dynastie Daardoor zijn er eigenlijk drie heersers: twee dynastieën in de delta en Boven-Egypte in handen van de Amon-Priesters
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » vr 20 apr 2007, 14:22

maar door welke reden zijn het 2 delen geworden ?
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Sobekhotep
Arbeider

Re:

Bericht door Sobekhotep » za 18 jan 2014, 23:04

hans.hutting schreef:maar door welke reden zijn het 2 delen geworden ?

Smendes of banebdjet-meriamon en Herihor waren beiden getrouwd met een dochter van Ramses. Beiden waren geligimteert tot macht.
Walk like an Egyptian..

Nofret
Site Admin

Re: Derde Midden-Periode (Third Intermediate Period 1069- 71

Bericht door Nofret » za 18 jan 2014, 23:29

Ramses XI de laatste "echte" Farao. Herihor had zich ook nog een poosje Farao gemaakt, tenminste v/d omgeving wat nu Luxor is, in het Karnak Tempel Complex kan je zijn naam nog vinden. Smendes is ook nog aardig bekent, 1e Farao v/d 21e Dynastie.

Leuk dat je dit topic weer tot leven brengt <egypt>

Afbeelding
Herihor

Afbeelding

Sobekhotep
Arbeider

Bericht door Sobekhotep » zo 19 jan 2014, 13:16

Beste Nofret,

Ik zie daar de cartouche staan van Herihor. Of wat wij nu in het Nederlands Herihor noemen. Kun jij ook hiero lezen? Ik zie namelijk staan Amon-sa-pet-hor (van links naar rechts) ik vraag mij af waar ik die heri kan vinden in de cartouche?

En ik ken Wikipedia maar al te goed. Ik heb in het verre verleden toen al die hiërogliefen erin geprogrammeerd met wikihiero.
Walk like an Egyptian..

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 19 jan 2014, 15:55

Moet zeggen dat de hierogliefen die ik kon lezen, flink op de achtergrond zijn geraakt ( tot m'n grote schrik) dus ben weer aan het inlezen om het weer op te halen. het was altijd prettig om wat te kunnen lezen, als ik in de Tempels etc rond dwaalde, alles spreekt dan veelllll meer. Oorzaak dat de laatste jaren het oude Egypte op de achtergrond is geraakt. Ben dus nu flink doende om alle kennis weer naar boven te krijgen.

En wat betreft de vertaling van de naam van Herihor, moet je niet bij mij zijn, zo vertalen ze het nu eenmaal, don't shoot the messenger <egypt>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 19 jan 2014, 21:11

Hier denken ze de Tombe van Herihor te vinden, precies boven Toetmoses III tempel naast Hatsjesut zoals je op de foto kan zien. Door die buis voeren ze al het puin af.

Wie weet misschien vinden ze wel een 3e cachette, dat zou gaaf zijn !!

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 19 jan 2014, 21:23

Ziet er serieus uit, toch gaat het altijd maar door, én ze vinden ook nog weleens wat.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Sobekhotep
Arbeider

Bericht door Sobekhotep » ma 20 jan 2014, 6:31

Ik dacht dat ze de mummie van Herihor al hadden gevonden. Van de tombe weet ik niets af. Je weet er een hoop van Nofret!
Walk like an Egyptian..

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 20 jan 2014, 13:41

John Romer is al tijden op zoek naar zijn Tombe, hier een filmpje van hem :

http://sixtyminutes.ninemsn.com.au/arti ... id=8660304

Je weet er een hoop van Nofret!

Dank je Sobekhotep, ben al vanaf m'n 6e bezig met het oude Egypte en heb het genoegen mogen smaken er heel vaak te zijn geweest in Egypte, op mezelf dan, niet met georganiseerde reizen, dus had overal altijd ruim de tijd voor om te bestuderen <egypt> <egypt>

Plaats reactie

Terug naar “21e Dynastie en Verder”