De VROUWEN van AMON in MEDINET HABU

21e Dynastie en de latere Dynastien

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

De VROUWEN van AMON in MEDINET HABU

Bericht door Nofret » vr 04 jul 2008, 23:38

Tijdens de 25 en 26e Nubische Dynastie, werd de rol van de Gods vrouw van Amon erg belangrijk, die in ieder geval in naam, namens de Farao heersten over Opper-Egypte.

Kapellen van hen zijn te vinden oa in de Tempel van Medinet Habu.
Afbeelding

Afbeelding

De eerste Kapel is die van Amenirdis I, Afbeelding
Amenirdis Khaneferumut

Afbeelding
Amenirdis I, afgebeeld in haar grafkapel in Medinet Habu. De best bewaarde Kapel uit de Saite Periode, in Habu.
Afbeelding
Amenirdis, prachtig beeld, te zien in het museum in Cairo

De Kapel bestaat verder uit een voorplein met een Offertafel,

waar zij begraven is/was in een verborgen Crypte,
Afbeelding

Afbeelding

En een inwendige GrafKapel:
Afbeelding

De opvolgster van Amenirdis was haar nicht Shepenweret II:
Afbeelding Afbeelding
Shepenwepet Henut-neferumut-iryetre

Afbeelding
Shepenwepet II,staat voor Amon en Anubis, Medinet Habu.

Shepenwepet II, overleefde de Assyrische invasie en stierf tijdens de regering van de Saitische Koning Psamtik I.

Meer info hier:
http://www.touregypt.net/featurestories/women2.htm
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Re: De VROUWEN van AMON in MEDINET HABU

Bericht door hans.hutting » do 10 jul 2008, 21:24

ik heb er eens een docu over gezien ondanks dat ze `` geen echte egyptenaar waaren maar overheersers van het egypte`` vind ik het er wel mooi uit zien aleen de vrouwen van amon ging heel erg ver met het aanbidden van amon zag k toen ook in de docu was heel mooi om te zien dat zeker
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Ochytoe

Bericht door Ochytoe » do 10 jul 2008, 22:23

Is inderdaad interessant. Heb er tijdens mijn studie een keer een essay over geschreven.

De titel is in het leven geroepen door Ahmose, stichter van de 18e dynastie. Hij gaf de titel aan zijn vrouw Ahmose-Nefertari. De titel had zowel een politieke en economische als een religieuze betekenis. Na Ahmose-Nefertari kreeg Hatsjepsoet deze titel, totdat zij zichzelf tot koning liet kronen. Toen ging de titel over naar haar dochter, Nefertari.

Met name de buitenlandse heersers in de latere perioden profiteerden van de politieke en religieuze macht van de godsvrouwen van Amon. Op deze wijze konden ze de Amon priesters onder controle krijgen en houden.

Het is overigens geen toeval dat de 3 dames begraven liggen in Medinet Haboe. Zij speelden een belangrijke rol tijdens de wekelijkse trip van het beeld van Amon naar deze tempel.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 25 aug 2008, 13:37

Ochytoe, is dat essay van je gepubliceerd of ergens anders te lezen ?
Ik ben namelijk ontzettend geinteresseerd in deze vrouwen! Gek genoeg vond ik ze nooit opvallend genoeg, maar tijdens mijn laatste bezoek aan de schrijnen in Medinet Habu, werd ik door de mysteries gegrepen.

Ochytoe

Bericht door Ochytoe » ma 25 aug 2008, 21:39

Ik zal het essay naar je pm'en, is wel in het Engels, maar dat zal geen probleem zijn.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 26 aug 2008, 9:06

Ochytoe schreef:Ik zal het essay naar je pm'en, is wel in het Engels, maar dat zal geen probleem zijn.

hartstikke bedankt, Och!!! Engels is inderdaad geen probleem voor mij :)

Plaats reactie

Terug naar “21e Dynastie en Verder”