De Naald van Cleopatra

21e Dynastie en de latere Dynastien

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
johanotep

De Naald van Cleopatra

Bericht door johanotep » di 02 mar 2010, 22:07

Ik heb net een boek gelezen over de Naald van Cleopatra, de twee obelisken die in Alexandrië stonden en eind 19de eeuw naar Londen en New York zijn verplaatst.
Het boek gaat voornamelijk over de bewogen geschiedenis van de obelisk van Londen.
De Engelsen kregen deze obelisk rond 1820 cadeau, maar het duurde tot 1878 voor ze de obelisk ophaalden. Niemand had er het geld voor over om de expeditie te sponsoren om de obelisk op te halen.
Al met al een fascinerend verhaal.

Nu ontbreekt in het boek een gedetailleerde vertaling van de teksten op de obelisk.
Weet iemand waar ik die kan vinden???

Nofret
Site Admin

Re: De Naald van Cleopatra

Bericht door Nofret » wo 03 mar 2010, 2:36

http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

king tutankhamun
Priester

Bericht door king tutankhamun » wo 03 mar 2010, 16:22

even een vraagje

wil hawass dat deze "" naalden van cleopatra"" ook terug naar egypte gaan net als de buste van nefertiti ? <verward>
the defender of her royal highness, the supreme queen of egypt, Ankhesenamun :)

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » wo 03 mar 2010, 16:34

dan mogen een hoop obelisken nog terug.

Istanbul, NY, Londen, Parijs, Rome/Vaticaanstad. Vooral in Rome staan er een hoop, kunnen ze een obelisken museum gaan beginnen.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 03 mar 2010, 22:08

Zo'n beetje alle Obelisken buiten Egypte zijn geschonken of voor de tijd dat er een verdrag is opgesteld weg gehaald, dus..................
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 04 mar 2010, 18:57

Maar dat geldt ook voor Nefertete, Rosetta en nagenoeg alle andere stukken die buiten Egypte staan. Erg rooskleurig ziet het er wat dat verdrag betreft dus niet uit voor Hawass
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Hotep

Bericht door Hotep » di 22 jun 2010, 9:21

In feite zou Vlaanderen dan ook eens alle stukken mogen terug gaan vragen uit de Habsburgse periode :d die zich bevinden in Duitsland, Frankrijk en elders.

Het is gewoon onbegonnen werk. En als je cultuur zowat overal ter wereld verdeeld ligt is het toch ook beter voor de mensen die er interesse in hebben? en het toont eveneens de belangrijkheid van die cultuur en de algemene interesse erin.

Maar goed, het stijgt Hawass wat naar het hoofd denk ik. De algemene opinie rond Hawass is dan ook niet zo positief :p

Anchesenamon

Bericht door Anchesenamon » zo 20 feb 2011, 18:52

johanotep"]Ik heb net een boek gelezen over de Naald van Cleopatra, de twee obelisken die in Alexandrië stonden en eind 19de eeuw naar Londen en New York zijn verplaatst.
Het boek gaat voornamelijk over de bewogen geschiedenis van de obelisk van Londen.

Lijkt me een heel interessant boek, ik zou het ook eens graag lezen, wat is de titel en misschien auteur ?

johanotep

Bericht door johanotep » zo 20 feb 2011, 20:18

Ik ben mijn mini-bibliotheek ingedoken en heb het volgende voor je:
Cleopatra's Needles van R. A.Hayward uit 1978
ISBN: 0 903485 82 6
Moorland Publishing Company

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » ma 21 feb 2011, 20:41

Mohames Ali, had veel goed te maken, of wilde veel vriendjes hebben, Die heeft me n hoop antieke zaken weggeschonken. En eens gegeven is altijd gegeven.

Anchesenamon

Bericht door Anchesenamon » ma 21 feb 2011, 21:04

Bedankt , ik ga er eens mijn werk van maken het boek te vinden, het zal niet gemakkelijk zijn vrees ik...

Marsa

Bericht door Marsa » ma 21 feb 2011, 23:15

De univ Leiden heeft een exemplaar staan
http://www.worldcat.org/title/cleopatra ... /469512468
alleen ter inzage.
Gevonden via Google books http://books.google.nl/books?id=19FJAAAAMAAJ&q=cleopatra's+needles+hayward&dq=cleopatra's+needles+hayward&hl=nl&ei=j_FiTYOSD8OI4Qbe-5XTCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CDUQ6AEwAA.
Google books vind ik ook ideaal om online boeken te vinden en lezen over bijv. Egyptologie, zoek maar eens geavanceerd op "volledige weergave" met verschillende termen zoals Egyptology, etc., je vindt nog aardig wat boeken en tijdschriften die je compleet online kunt lezen, gratis)

Amazon heeft het boek tweedehands.

Anchesenamon

Bericht door Anchesenamon » do 07 apr 2011, 15:34

Bedankt! Ik ben al op zoek gegaan maar voorlopig nog geen succes maar ja wie zoekt die vindt zeker...

Plaats reactie

Terug naar “21e Dynastie en Verder”