KAMOSE

Onder deze periode vallen de Dynastien 13 tot en met 17.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

KAMOSE

Bericht door Nofret » vr 23 jun 2006, 9:29

Kamose

Kamose's vader Seqenenre begon in de 17e dynastie de oorlog tegen de vazallen van de Hyksos, maar hij sneuvelde op het slagveld. Toen kwam Kamose. Hij drong met de vloot door tot Avaris, maar hij kon deze burcht niet innemen. Hij nam wel het grootste deel van de Delta in. Zijn broer, Ahmose, zou Avaris innemen en het Nieuwe Rijk inluiden.

Met Sekenenre Tao ll van de 17e dynastie begonnen de Thebanen hun strijd om de Aziatische vorsten te verdrijven. De eerste periode van deze strijd kennen wij alleen uit een verhaal van het Nieuwe Rijk, De strijd van Apopis (de Aziatische vorst) en Sekenenre, maar uit de mummie van Sekenenre blijkt dat hij een gewelddadige dood stierf, mogelijk in de strijd.

Twee stèles van zijn zoon en opvolger Kamose (Kamozes) beschrijven uitgebreide schermutselingen tussen de Thebanen en Aziaten, die bondgenoten hadden in de Nubische koningen. Kamose bereikte bijna Avaris, de hoofdstad van rijk van de "vorsten uit de woestijn" en in het zuiden breidde hij zijn campagnes uit tot Boehen, maar na zijn derde regeringsjaar horen wij niets meer van hem. Kamose was getrouwd met Tetisjeri. Zij was niet van koninklijke afkomst en door met haar te trouwen bracht hij fris bloed in de opvolgers van zijn nageslacht. Kamose trok ten strijde tegen de Aziatische overheersers En met succes: hij slaagde er zelfs in zijn rijksgrenzen te verleggen tot aan de Fajoem in midden Egypte, een flink stuk noordelijker dus. Als overwinnaar keerde hij terug naar Thebe, waar hij vol trots verkondigde; 'ik maakte hun steden met de grond gelijk en veranderde die voor eeuwig in rode puinhopen'.

Afbeelding
Overwinningsstele van Kamose, Luxor Museum
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

PahefimTjaat

Bericht door PahefimTjaat » vr 23 jun 2006, 13:23

'''Tetisheri''' was the matriarch of the Egyptian royal family of the late 17th Dynasty and early 18th Dynasty. She was the wife of Tao I Seqenenre, the mother of Tao II Seqenenre, and was the grandmother of Kamose and Ahmose I. Tetisheri was active in the ousting of the Hyksos from Egypt and established the precedent of powerful queens that set the stage for the accomplishments of Hatshepsut and Nefertiti.

XD het word tijd dat ze de tijdmachine uitvinden zodra we het echt te weten zouden komen, nochtans als ik op google ga zoeken naar de vrouw van Kamose krijg ik dit

Tetisheri: She was the wife of Ta'oI and the mother of Ta'o II and Ahhotep I.
Inhapi, Sitdjehuty,Ahhotep I: wives of Sekenenre'-Ta'o II
Ahhotep II?: wife of Kamose.

of

Ahhotep I, chief wife of Seqenenre Tao II and mother of Kamose & Ahmose. Ahmose Inhapi, wife and sister of Tao II. Ahmose Meritamen I, chief wife of Kamose. ...

XD echt verwarrend, misschien was hij zelf ook nooit getrouwd :p
Ik denk dat we het nooit zouden weten T____T

XD

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 23 jun 2006, 20:51

Inderdaad zeg, dat is waar , had ik niet eens opgemerkt, maar volgens mij was Tetisheri zijn Oma !!

Seqenenre II
Geburtsname: Ta'a
Thronname: Seqen-en-re
Mutter: Tetischeri
Gattin: Aahotep (= Schwester)
Sohne: Kahmose
Ahmose I.

PahefimTjaat

Bericht door PahefimTjaat » vr 23 jun 2006, 21:03

Nofret schreef:

Inderdaad zeg, dat is waar , had ik niet eens opgemerkt, maar volgens mij was Tetisheri zijn Oma !!

Seqenenre II
Geburtsname: Ta'a
Thronname: Seqen-en-re
Mutter: Tetischeri
Gattin: Aahotep (= Schwester)
Sohne: Kahmose
Ahmose I.

Yup! Of er moeten meerdere Tetisjiri's/Ahhoteps geweest zijn. Of misschien zoals Pauline Gedge had geschreven, een mysterieuze vrouw in zijn dromen :wink:
Of misschien wou Kamose eerst zijn zaken inorde zetten en dan pas naar een vrouw zoeken.
OF en dit had ik ook in mijn gedachten. Hij heeft getrouwd geweest met Ahmes-Nefertari en is er geen nageslacht geproduceerd/overleden? Wie zou het zeggen...
Of dan kom ik homosexualiteit, maar voor een koning zou dat niet passend zijn, dus sluit ik deze optie volledig uit mijn gedachten.

Ik denk eerder dat hij een huwlijk heeft gehad met zijn zuster, en dat waarschijnelijk zijn kinderen gestorven zijn, of dat hij er juist geen heeft gehad, want als hij dan zo vaak van huis was om voor zijn land te vechten, zou hij dan ook niet veel tijd gehad hebben om kindjes te maken???
Wat men ook durft zeggen is dat Ahmose de zoon van Kamose was, maar daar geloof ik niet veel van, maar er zijn sites die zeggen dat 10 jaar na de dood van Kamose pas Apopi gevallen is...
Dan heb ik ook Sat-Kamose (Sit-Kamose - Dochter van Kamose gevonden) maar dan vertelden ze dit :

Ahmes-Nefertari was zwart, Sat-Kamose was ook zwart,
Ahmose en Kamose waren beide niet van zwarte afkomst...

Ik heb hier al zo over liggen duppen, t'word echt tijd dat ze die tijdmachine maken, krijg er hoofdpijn van :lol:!!!
XD
Ik blijf gewoon denken dat Kamose geen tijd had en liever eerst wilde dat zijn rijk inorde was en daarna aan gezinsuitbreiding wou beginnen...
Maar tja, wie zal het kunnen zeggen.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 25 jun 2006, 18:49

Misschien is hij toch getrouwd geweest met zijn zus Ahmose-Nefertari, die dan later met zijn broer Ahmose is getrouwd. :)

PahefimTjaat

Bericht door PahefimTjaat » zo 25 jun 2006, 20:12

Dat dacht ik ook

We zullen het nooit weten denk ik

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 25 jun 2006, 22:37

Misschien als ze zijn Tombe vinden ofzo, want volgens mij is die niet echt getraceerd.
Binnenkort krijg ik een boek waar alle Tombe's in staan op de West-Bank van Luxor, dan zal ik gelijk opzoeken of hij er in staat !! :)

PahefimTjaat

Bericht door PahefimTjaat » zo 25 jun 2006, 22:38

Awsome, dat zou geweldig zijn. Over al op het net staat er : vrouw onbekend.
Ik wou dat de Egyptenaren vroeger een record of zo bijhouden van koppels en zo, zoals ze dat in de gemeentehuizen doen...

of deden ze dat?

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 25 jun 2006, 22:49

Ze hielden administratief alles bij , ze waren erg secuur met alle zaken, maar ja er is zoveel verloren gegaan helaas :cry:

PahefimTjaat

Bericht door PahefimTjaat » za 02 sep 2006, 20:58

Plaats reactie

Terug naar “Tweede Tussen Periode / Second Intermediate Period.”