RAMSES III, de LAATSTE GROTE FARAO / Ramesses III

Uit deze Periode is veel informatie overgebleven.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

RAMSES III, de LAATSTE GROTE FARAO / Ramesses III

Bericht door Nofret » vr 16 jun 2006, 12:38

Ramses III was de laatste grote Farao die over Egypte heerste :( Onder hem vindt sociale en bestuurlijke hervorming plaats. Mede door deze hervorming krijgen de Tempels meer autonomie, wat mede zal leiden tot een heerschappij van de hogepriesters in de volgende dynastieën.

Afbeelding

Onder zijn regime vielen de zogenaamde Zeevolkeren binnen. Hij kon ze tot staan brengen aan de grens met Syrië-Palestina, maar ze bleven de kust in handen hebben. Aan de kust overwon hij op de vloot van de Zeevolkeren.

De Dodentempel van Ramses III in Medinet Habu, is de laatste van dit soort dat gebouwd is. De ingang doet sterk denken aan een vesting. De 'Syrische poort' is uniek voor Egypte. De Tempel zelf heeft de gebruikelijke indeling : Pyloon, Voorhof, Zuilenzaal, Offerruimte en Allerheiligste. Direct links van de ingang ligt een versie van het Koninklijk Paleis.

Een opvallend beeld dat er van Ramses III is overgebleven is die in het Cairo Museum staat, waar hij geflankeert wordt door Horus en Seth ! Het beeld is in een prima staat,

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nofret op di 11 dec 2007, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » vr 16 jun 2006, 19:43

ik wist niet dat het beeld van hem was fint het een heel erg mooi beeld ik dacht dat het niet zoon oud beeld was maar kenelijk wel en ook nog eens volgensmij onbeschadigd
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 23 jun 2006, 10:21

Ja en heel apart met Set erbij. Veel beelden zijn er niet overgebleven van Ramses III, in het museum van Luxor staat wel een hele mooie,

Afbeelding
Luxor Museum

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » vr 23 jun 2006, 15:15

wouw heel er mooi is dat beeld het ziet er gaaf uit maar wel zwaar beschaadig volgens mij was hij daar nog vrij jong op
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

caligula

Re:

Bericht door caligula » di 28 apr 2009, 18:34

Nofret schreef:Veel beelden zijn er niet overgebleven van Ramses III

laatst stond er nog 1 te koop:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

toen ik eindelijk onder mijn bed een ouwe sok met geld had gevonden was ik net te laat <greensmile> <egypt>

Thoetmosis XII
Farao

Re: RAMSES III, de LAATSTE GROTE FARAO / Ramesses III

Bericht door Thoetmosis XII » di 28 apr 2009, 18:43

Hoe weten ze trouwens dat dit Ramses III is?? Ik zie geen cartouche...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

caligula

Bericht door caligula » di 28 apr 2009, 18:48

Nofret schreef:Indd dus het is maar te hopen dat een Museum het beeld heeft gekocht !!

die kans zit er idd in ja, hoewel het vast een erg prijzig beeld was

Thoetmosis XII schreef:Hoe weten ze trouwens dat dit Ramses III is?? Ik zie geen cartouche...

tsja 'kenners' zien dat aan stijl en materiaal + eventueel onderzoek (koolstof-datering oid)

maar ik zou het ook niet kunnen zeggen <greensmile>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 02 mei 2009, 2:59

eventueel onderzoek (koolstof-datering oid)

Bij Graniet ?? <shocked>

Plaats reactie

Terug naar “Het Nieuwe Rijk / New Kingdom”