HATSJEPSUT

Uit deze Periode is veel informatie overgebleven.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

HATSJEPSUT

Bericht door Nofret » zo 23 sep 2007, 13:29

Ik kwam dit stuk tegen en vond het wel goede info bevatten:
=======================================

Hatsjepsoet is zowel de eerste vrouw van farao Thoetmoses II als een farao van de 18e Dynastie van het Oude Egypte. Bijzonder aan haar was dat ze een van de zeldzame vrouwelijke farao's was. Haar naam betekent "eerste onder de vrouwen", en haar tweede naam Maätkare "rechtvaardig is de ka van Ra".
Biografie

De ouders van Hatsjepsoet waren Thoetmoses I en Ahmose, ze was een halfzuster van Thoetmoses II. Ze kregen samen een dochter, Neferoe, met wie de latere Thoetmoses III zou trouwen. Hatsjepsoet heeft naar schatting ongeveer 22 jaar geregeerd, dit is langer dan iedere andere vrouwelijke monarch in het Oude Egypte. We weten dit door de bestudering van oude teksten van Africanus en Josephus die de lijst overnamen van Manetho.

Aangenomen wordt dat Hatsjepsoet een sterke invloed op Thoetmoses II had. Na diens dood was ze een tijd regentes voor de kleine Thoetmoses III; ze was door een raad als geschikt gekozen omdat ze een tante van hem was. In het begin van haar regentschap modelleerde ze zich naar de vrouwen van de farao's in de nabije historie.

Maar toen Thoetmoses III de gerechtigde leeftijd bereikte begon ze zich te gedragen naar haar ideale model: Neferoesobek, een koningin en vervolgens heerser uit de 12e dynastie uit Egypte. Maar na zeven jaar regentschap ging ze nog verder dan Neferoesobek, ze kroonde zichzelf als officiële koning van Opper- en Neder-Egypte.

In deze periode ging ze een zeer androgyn gedrag tonen, ze is op diverse plaatsen afgebeeld met mannelijk bovenlichaam en/of mannenkleding. In sommige teksten wordt ze afwisselend met "hij" en "zij" aangeduid, omdat er geen officiële benaming voor vrouwelijke farao bestond.

Het idee dat een vrouw koning werd was in die tijd zeer ongebruikelijk, haar opvolger liet haar inscripties wegbeitelen zodat het leek alsof ze nooit had bestaan. In diverse Oud-Egyptische koningslijsten wordt ze niet genoemd. Hatsjepsoets positie was vrij stevig, vanwege de voorspoed in het land en talentvolle medewerkers, met name Hapoeseneb, de hogepriester van Amon en Senenmoet. Vanwege de goede relatie tussen met laatst genoemde is wel gesuggereerd dat ze geliefden waren. Een aanwijzing hiervoor is dat Hatsjepsoet toestond dat Senenmoet zijn afbeelding en naam naast die van haar op een van de deuren van het Djeser-djeseroe mocht zetten. Een andere sterke aanwijzing is dat Senenmoet twee tombes liet uithouwen vlakbij Hatsjepsoet's tombe. Desondanks wordt in wetenschappelijke kringen nog niet als feit aangenomen dat Hatsjepsoet en Senenmoet geliefden waren. Het enige wat ze kunnen vaststellen is dat hij een ambtenaar was die directe toegang had tot de koningin.

Hatsjepsoet herstelde de internationale handelsbetrekkingen die verloren waren gegaan in de strijd tegen de Hyksos. Ze bereidde zich voor en ondernam een reis naar de plek Poent. De expeditie bestond uit vijf boten, elke zeventig meter lang, met aantal zeilen, elk schip behuisde 210 man en in elk boot zaten goederen om te ruilen. Een van die goederen was mirre, het favoriete parfum van de farao. De farao keerde terug met vijf boten met diverse waren waaronder 30 levende bomen en hun wortels, dit was de eerste keer dat beschreven is dat (vreemde) bomen werden vervoerd om te herplanten. Ze liet de bomen planten rondom haar dodentempel in Deir el-Bahri.

Hatsjepsoet overleed toen ze op middelbare leeftijd was. Er zijn geen teksten bewaard gebleven waarin haar doodsoorzaak staat aangegeven, zowel moord als natuurlijke oorzaken worden genoemd. Haar mummie is niet geidentificeerd in de Deir el-Bahri cache. Er is een ongeïdentificeerde vrouwelijke mummie min of meer aan haar toegeschreven. Recentelijk heeft Zahi Hawass geclaimd dat hij de mummie van Hatsjepsoet heeft gevonden, namelijk op derde verdieping van het Egyptisch Museum (Caïro), verdere commentaar is nog niet bekend gemaakt.

Op 27 juni 2007 wordt bevestigd dat de Egyptische mummie die in 1903 bij Luxor is gevonden de legendarische koningin Hatsjepsoet is. DNA-onderzoek van een tand heeft dat uitgewezen, zegt het hoofd van de Egyptische oudheidkundige dienst.
De mummie was gedurende twee maanden uit de koningsvallei voor onderzoek naar het Egyptische Museum in Cairo gebracht. Maar er zijn ook egyptologen die het bewijs dat Hawass presenteerde veel te summier vinden en deze conclusie dan ook van de hand wijzen.
Propaganda

Hatsjepsoet was een meester in propaganda; de meeste heersers bedreven (en bedrijven) propaganda, Hatsjepsoet staat er in haar tijd het meest erom bekend. De meeste van haar propaganda werd gesteund door de hogepriesters van Thebe en dit had ze nodig. Hatsjepsoet liet zich afbeelden met alle regalia van de farao onder andere met de baard. Opvallend is dat ze weinig te zien is als vrouw.

Er wordt vaak gezegd dat ze uit de annalen van de geschiedenis is geschrapt door haar stiefzoon Thoetmoses III. Deze zou dit gedaan hebben uit wraak voor haar regentschap, waardoor hij pas laat effectief kon gaan regeren. Tegenwoordig zijn Egyptologen er meer van overtuigd dat hij dit deed omdat een vrouwelijke farao een anomalie was die in het conservatieve Egypte niet aan het hoofd kon staan. Er zijn verschillende redenen om dit aan te nemen:

* enerzijds liet Thoetmoses III haar wensen na haar dood inwilligen en
* anderzijds gebeurde de damnatio memoriae pas twintig jaar na haar dood.

Ook lijkt het erop dat Hatsjepsoet in de laatste jaren van haar regering Thoetmoses III meer beslissingskracht gaf. Er is ook wel verondersteld dat er nog een dochter van Hatsjepsoet in leven was aan het einde van de regering van Thoetmoses en dat hij haar (en haar mogelijke nazaten) van de opvolging wilde uitsluiten.
Bouwwerken

Onder Hatsjepsoets regering werd er in Egypte meer gebouwd dan ooit. Ze overtrof de grote bouwactiviteiten van de Middenrijk. Ze werkte samen met twee architecten, Ineni, die ook al bij haar vader in dienst had gezeten, en Senenmoet. Tijdens haar rijk zijn er zoveel beelden gemaakt dat nu veel musea er wel een paar van hebben.

* Gebroken Obelisk in de steengroeve in Aswan, bedoeld voor Karnak.
* Graf in de Vallei der Koningen.
* Tempel van Karnak: obelisk en 7e pyloon
* Tempel van Hatsjepsoet
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Peetje

Re: HATSJEPSUT

Bericht door Peetje » di 29 apr 2008, 19:59

Ik ben weer verder aan de gang in mijn fotoalbum en was wat aan het verzamelen over Hatshepsut. Nu lees ik hier dat de onvoltooide obelisk in Aswan van haar zou zijn?? Ik heb hier verder nog nooit over gehoord, ik dacht dat het niet duidelijk was voor wie (en waar!)die obelisk eigenlijk bedoeld was??

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 30 apr 2008, 17:44

Ik geloof dat ie zowiezo uit het Nieuwe Rijk afkomstig is, en dan waarschijnlijk de 18e dynastie.
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 30 apr 2008, 23:07

Aangezien Obelisken altijd in paren voorkwamen en er van Toetmoses III maar 1 op een plek stond in Karnak, denkt men ook wel is dat de Onvoltooide van hem is en naast de andere had moeten komen te staan :)

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 01 mei 2008, 17:28

Dan had ik goed gegokt :D :D
18e dynastie :D :D

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 21 apr 2013, 14:53

De feiten uit onderstaand stukje heb ik uit het tijdschrift Quest van november 2011, dus oud nieuws, maar toch misschien wel aardig?

"Dodelijk smeersel"

Een flesje dat in het Egyptisch museum van de universiteit van Bonn staat, en eigendom was van Koningin Hatsjepsut, bevat een smeersel met een grote hoeveelheid palm en nootmuskaatolie. volgens de curator en Egyptoloog Michael Höveler-Müller, diende het nu ingedroogde, maar ooit smeerbare spul waarschijnlijk als medicijn.
De onverzadigde vetzuren in het smeersel brengen verlichting voor mensen met een huidziekte. Bovendien zat in het zalfje ook creosoot, wat helpt tegen jeuk.
Daarnaast vonden de onderzoekers de stof benzo(a)pyreen, die kankerverwekkend is. Uit eerder onderzoek op Hatsjepsuts mummie bleek dat ze inderdaad aan kanker leed. Volgens de Egyptoloog is het goed mogelijk dat Hatsjepsut een huidziekte had en zichzelf met het smeersel de dood in heeft gejaagd.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Horus
Priester

Bericht door Horus » zo 21 apr 2013, 15:25

Probeer je een mooie huid te krijgen en dan blijkt na 3000 jaar dat het kankarverwekkend is <neutraal>
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Tempelvlinder

Bericht door Tempelvlinder » zo 21 apr 2013, 18:34

In 2007 schijnt haar mummie ontdekt te zijn ,maar er is toch weer twijfel of de gevonden mummie daadwerkekijk die van Hatshepsut is....dus daarmee ook niet zeker of ze aan die ongeneselijke ziekte bezweken is....en welke mummie haar nu precies toebehoort is mij niet duidelijk....

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 21 apr 2013, 19:01

Ja ik weet ook niet beter dat het nog niet zo lang geleden is dat men 'zeker' wist dat het haar mummie was, maar ja ik zeg het wel meer: iets dat zó lang geleden heeft plaatsgevonden is bijna nooit met zekerheid vast te leggen. Óf het moet zwart op wit staan.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 21 apr 2013, 19:54

Je zou toch zeggen dat ze de mummies van Thoetmosis I, II, III en IV hebben en met behulp van het DNA dat ze daaraan kunnen onttrekken aan de mummie van Hatsjepsoet kunnen ziet of tie ook écht van Hatsjepsoet is... Maargoed, ik ben geen DNA-kenner, dus misschien zie ik het allemaal te simpel *09

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 21 apr 2013, 20:21

Óf ze houden ons gewoon aan het lijntje, spannend, kunnen ze weer ellenlange documentaires maken... *05

Horus
Priester

Bericht door Horus » ma 22 apr 2013, 13:39

Ja daar blijft altijd discussie over. Er wordt nu ook weer getwijfeld aan de doods oorzaak van Toetankhamon.
Zelfs als ze met kei harde bewijzen komen is het nog niet goed. <neutraal>
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » wo 24 apr 2013, 17:30

scarabee schreef:Óf ze houden ons gewoon aan het lijntje, spannend, kunnen ze weer ellenlange documentaires maken...

Dat geloof ik ook ! *24
Nefertiti - The beautiful one has come....

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » wo 24 apr 2013, 18:43

Maar ja áls ze worden uitgezonden kijken we er toch weer naar, hongerig als wolfjes....

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 26 apr 2013, 21:00

Docu's zullen we wel niet meer zien, tenminste recente, Zahi was er een ster in en een andere ster zie ik niet zo gauw opstaan in het huidige regiem in Egypte, alle monumenten zijn weer aan het aftakelen, eeuwige zonde !!

Horus
Priester

Bericht door Horus » za 27 apr 2013, 10:36

Nofret schreef:Docu's zullen we wel niet meer zien, tenminste recente, Zahi was er een ster in en een andere ster zie ik niet zo gauw opstaan in het huidige regiem in Egypte, alle monumenten zijn weer aan het aftakelen, eeuwige zonde !!

Inderdaad, zo veel werk om het allemaal op te bouwen en nu wordt het allemaal weer verwaarloosd *18
En Zahi, die voor veel mensen overdreven was en te veel een show aan het maken was, hij lokte wel de toeristen naar Egypte.
Achnaton

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » za 27 apr 2013, 11:06

Ja show maken was hem wel toevertrouwd, maar inderdaad: hij kon er wél mensen enthousiast mee maken en naar Egypte lokken!

Zahi is ergens achter de coulissen opgeborgen, en ja het is meteen een stuk beter allemaal!!!??? *18
Hij was degene die het oude Egypte bijzonder goed kon 'verkopen' en daardoor was er voordeel aan alle kanten: films en docu's om de mensen wakker te schudden. Toeristen lokken: brengt geld in het laatje, geld waarvan dan weer de tempels en graven gerestaureerd en onderhouden werden. Zahi is een zeer bevlogen man, dat zie je ook wel door z'n show heen, en heeft enorm veel goeds voor Egypte gedaan (het oude én het nieuwe)

Ik vraag me ook regelmatig af wat er van hem geworden is!

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 27 apr 2013, 18:46

Idd Scarabee, heb het altijd al gezegd, Zahi is een superman geweest voor Egypte, veel hadden altijd commentaar op hem, maar zo moet je het doen vooral in Egypte, boven al die lui uitstijgen en dat deed hij en hij heeft er veelllllllllllllll mee bereikt en dat was ook de enige manier voor daar en nu is hij op een zijspoor gezet door die idioten die nu a/d macht zijn, met alle gevolgen van dien, alles is nu weer a/h vervallen, het is te treurig voor woorden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar ja wel dank zij het volk zelf he, die zoooooooo dommmmmm zijn geweest om democratie te verwachten v/d Moslim brotherhood partij die al die jaren verboden is geweest. Alles wat ten goede veranderde zoals ik in al die jaren heb gezien , oa dat steeds meer vrouwen a/h werk kwamen en zeker ook bij Zahi zijn department, dat is allemaal weg, gewoon wegggggggg

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 28 apr 2013, 10:04

Ja logisch toch Nofret? Als jij in die mannenschoenen staat: het is maar niet lekker makkelijk: die vrouwen staan de gehele dag tot jouw beschikking. Eten koken, de kinderen verzorgen, het huishouden wordt voor je gedaan en je kan de hele dag commanderen. Dat mooie leventje willen ze niet opgeven! Dus logisch dat ze die vrouwen dom en onderdanig willen houden!
Ik bekijk het van een andere kant: als je als man zijnde een gelukkige en tevreden vrouw naast je hebt, dan ben je zelf toch ook veel gelukkiger?
Alles wordt weer teruggedraaid naar de middeleeuwen waar ze nét een klein beetje uit begonnen te kruipen.

Plaats reactie

Terug naar “Het Nieuwe Rijk / New Kingdom”