vertaling Stele van Koningin Tetisheri

Uit deze Periode is veel informatie overgebleven.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Sa-Bastet

vertaling Stele van Koningin Tetisheri

Bericht door Sa-Bastet » do 27 dec 2007, 11:10

Heeft iemand een vertaling van de bekende stele van Koningin Tetisheri (Tetisherit) van de 17e Dynastie ? Ik ben er echt heeel erg naar opzoek

Hier een foto van de stele. (bovenkant)
Afbeelding

En nog een foto van de prachtige Koningin zelf.

Afbeelding

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » do 27 dec 2007, 16:41

leuk zeg dat je dit zoekt ik kan je aleen niet helpen jammer genoeg maar waar voor heb je het nodig ? als ik dat mag vraagen hihi
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 27 dec 2007, 17:35

oh ik heb het niet ''nodig'' ofzo hoor ^^ tis gewoon dat ik het heel graag wil weten. Koningin Tetisheri is een van mijn favoriete personages uit de Egyptische geschiedenis en ik wil gewoon zoveel mogelijk van haar weten omdat er zo weinig van haar bekend is. Op de stela zal niet veel meer staan dan de titels van Tetisheri en Ahmose I, maar toch... wie weet staat er nog wat interessante beknoopte info op :)

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 27 dec 2007, 19:31

Ik kan je helaas niet helpen...

Maar Nofrets archief is een onuitputtelijke bron van informatie, dus Nofret kan je vast en zeker verder helpen...

Je kan ook proberen het zelf te vertalen :P
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » do 27 dec 2007, 22:51

Sa-Bastet schreef:oh ik heb het niet ''nodig'' ofzo hoor ^^ tis gewoon dat ik het heel graag wil weten. Koningin Tetisheri is een van mijn favoriete personages uit de Egyptische geschiedenis en ik wil gewoon zoveel mogelijk van haar weten omdat er zo weinig van haar bekend is. Op de stela zal niet veel meer staan dan de titels van Tetisheri en Ahmose I, maar toch... wie weet staat er nog wat interessante beknoopte info op :)
oke dat is wel leuk want wel jammer dat je over de minderbekende perzoonen zo weinig hoor want vaak zijn die ook erg interesant :D
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » vr 28 dec 2007, 12:24

Mooi beeld zeg ! Kende ik nog niet.

Hoop dan maar dat Nof meer weet :P
Nefertiti - The beautiful one has come....

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » vr 28 dec 2007, 17:13

ja ik vind het echt een van de mooiste beelden in de Egyptische geschiedenis, alleen er werd ook nog gespeculeerd of het wel authentiek was... :oops:

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 28 dec 2007, 18:37

Bijzonder, dat beeld...
Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien, niet in boeken of op internet ofzo. Terwijl het wel een bijzonder beeld is, uit die periode...

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » vr 28 dec 2007, 18:45

Het is een stele van Amose waarin hij ook zijn grootmoeder vereert Tetisheri, de echtgenote van Toa !
Een vertaling ervan staat in het boek Ancient Records van Breasted, uit 1906, bij atleest kan ik dat boek niet vinden

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 29 dec 2007, 16:42

http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 29 dec 2007, 20:02

Ik heb sinds kort wel Het Nabije Oosten, de verovering der beschaving I van diezelfde James Henry Breasted...

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » di 01 jan 2008, 21:18

In 1890 kocht Budge een beeld aan voor het British Nuseum, Tetisheri.
In 1984 werd het erkend als een vervalsing, oa vanwege de europese uitdrukking van het gezicht,
Gezien de uitstekend uitgevoerde replica, wordt gedacht dat het gemaakt is door een kenner, mischien wel een egyptoloog.
Budge was in zijn tijd in allerlei louche zaken betrokken, die vervalsing is dus achteraf zo vreemd nog niet

http://www.manuampim.com/Images/large_tetisheri.jpg

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 01 jan 2008, 21:31

is het beeld nu echt of niet?

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 01 jan 2008, 22:04

Het beeld wordt tegenwoordig gezien als nep .

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 01 jan 2008, 23:28

ooww jammer zeg dan mogen ze dat neppe ding wel aan mij geven hihi

maar het ziet er behoorlijk echt uit dat is misschiend e bedoeling maar tog

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 08 jan 2008, 17:06

weet iemand waar de replica nu staat ? dan gaan wij eens eventjes een kraak zetten, Hans Laughing Laughing

In het Britisch Museum in Londen

Afbeelding

http://www.britishmuseum.org/research/c ... tid=120863

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 08 jan 2008, 17:24

ik ben wel beneiuwd wat er bij voor beschriving staat het neppen beeld ....bla bla bla,.....

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » wo 09 jan 2008, 10:53

zou het beeld te koop zijn... ?aangezien het toch nep is.... :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Het Nieuwe Rijk / New Kingdom”