Ramses de twaalfde

Uit deze Periode is veel informatie overgebleven.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Ramses de twaalfde

Bericht door Thoetmosis XII » di 24 feb 2009, 20:59

Ik zat wat in An Egyptian Hieroglyphic Dictionary van de Britse Egyptoloog Budge te bladeren toen ik ineens las over Ramses XII

Ramses XII, ofwel Ramses 12. Maar, die bestond toch helemaal niet, er waren toch maar 11 Ramsessen???
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

johanotep

Re: Ramses de twaalfde

Bericht door johanotep » di 24 feb 2009, 21:26

In the 'Valley of the Kings,' on the west side of the Nile at Thebes, there is a narrow lateral valley, nearly half a mile long, leading up to the mountain. At the mouth of this valley there is a foothill about sixty feet high, in the side of which Ramses III commenced a tomb, and beyond which Ramses XII excavated his tomb. In the winters of 1902 and 1903 I undertook to clear and explore this valley, commencing just above the tomb of Ramses XII, and continuing my work until I reached the mountain. It resulted in the discovery of the tombs of Thoutmosis IV and Queen Hatshopsitu. <br>Theodore Davis (1907)

Aan het begin van de vorige eeuw geloofde men blijkbaar in het bestaan van een Ramses XII.

PharaohAkhenaten

Bericht door PharaohAkhenaten » di 24 feb 2009, 21:27

een mythe dus?

johanotep

Bericht door johanotep » di 24 feb 2009, 22:00

PharaohAkhenaten schreef:een mythe dus?

Daar lijkt het wel op. Ik vraag me wel af welke Ramses ze hernoemt hebben zodat er maar 11 overbleven??? Iemand een suggestie <shocked>

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » wo 25 feb 2009, 14:14

Budge geldt ondertussen als achterhaald, zijn werk is waardevol geweest, maar veel van zijn vertalingen kloppen niet. Ook het idee van Ramses XII is achterhaald. Wie is het dan wel en wat weten we over deze persoon.

In de hele stamboom van de 20e dynastie is de opvolging van de verschillende Ramsessen duidelijk van Ramses III t/m Ramses VIII. Hierna is het ouderschap niet helemaal duidelijk.

The complete royal families of ancient egypt stelt dat Ramses VIII zonder opvolger sterft. Ramses IX is de waarschijnlijke zoon van zijn jongere broer Mentuhirkopshef en ene Takhat. Deze Ramses is de waarschijnlijke vader van Ramses X die de vader van Ramses XI is. In de stamboom geen Ramses XII. Er is echter 1 Ramses in de hele familie die geen koningstitel heeft. De zoon van Ramses VII heet ook Ramses. Er is van deze prins Ramses niets bekend, behalve een ostracon waarop het stichtten van een tombe voor hem in de vallei der koninginnen wordt beschreven.

Deze site http://www.american-pictures.com/genealogy/persons/per04198.htm
stelt dat Ramses XII de zoon was van Ramses VII, en als koning van Egypte geregeerd heeft, echter geen referenties hoe men daar aan komt of enig jaartal of iets dergelijks.
Hij zou de vader zijn van prinses Tentamon, echtgenote van Nesibanebdjedet I. De gouveneur van Tanis en opvolger van Ramses XI. Beter bekend als koning Smendes I.
Al wordt in de in de complete royal fam. gesteld dat Ramses XI de vader van Tentamon is. Echter dit wordt beschreven als een waarschijnlijke fam. band.

De rest van de nakomelingen zal ik achterwege laten.
Om terug te komen op onze vriend Ramses XII, niets bekend over hem.

Nu was de tijd aan het einde van de regeerperiode van Ramses XI erg rommelig, Ramses XI is ineens spoorloos verdwenen. Zijn schoonzoon Nesibanebdjet I regeert vanuit Tanis. In het zuiden neemt Herihor de honeurs waar. Het zou mogelijk kunnen zijn dat in de periode tussen het verdwijnen van Ramses XI en de "machtsverdeling" tussen Nesibanebdjet I en Herihor de in zijn ogen rechtmatige troonopvolger Ramses XII, zoon van Ramses VII de troon opeist. Toen zijn vader stierf was hij niet oud genoeg om de troon op te eisen, maar nu na het verdwijnen van Ramses XI wel. Echter als prins moet je wel genoeg steun hebben van hoog geplaatste personen aan het hof om de macht naar je toe te trekken. Deze had hij niet, alleen zijn claim dat hij de zoon van een koning was is waarschijnlijk niet sterk genoeg geweest.
Maar nu is dit een idee wat nu in mijn hoofd ontstaat, geen bronnen om dit te onderschrijven.

Vraag me af welke referentie Budge geeft bij deze koningsnaam, als hij al uberhaupt referenties geeft....

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 25 feb 2009, 18:56

Ramses XII was dus een prins die nooit echt Farao is geworden...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » do 26 feb 2009, 7:51

Ja inderdaad, echter is Budge ergens de naam van deze prins in cartouches tegen gekomen....kan ook zijn dat hij cartouches in Karnak die zeer zwaar beschadigd zijn door de vele usurpaties heeft gelezen als deze naam...heb je gekeken of Budge nog referentie geeft, waar hij deze naam is tegengekomen?

Plaats reactie

Terug naar “Het Nieuwe Rijk / New Kingdom”