Moses: geen jood

Uit deze Periode is veel informatie overgebleven.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Hotep

Moses: geen jood

Bericht door Hotep » di 25 mei 2010, 16:33

De bijbel verheerlijkt Mozes dat het geen naam heeft. En ook hedendaagse Joden en Christenen verheerlijken deze persoon. Maar wat is de waarheid achter zijn figuur?

Eerst en vooral, Mozes was een "rasechte" Egyptenaar. "Mozes" is trouwens niet eens hebreeuws van Oorsprong. Als we de Egyptische geschiedenis bekijken, merken we vele farao's en edellieden met het woord "Mozes" erin. Zo hebben we de befaamde farao en tevens uitstekende veldheer Thutmosis III.
Thut staat voor Thoth en Mosis staat voor "zoon". Thutmosis = zoon van Toth.
Nu, de naam "Mosis" alleen kwam ook vaak voor. Die werd dan later wat aangepast naar "Mozes".
Het feit dat Mozes als "zoon" werd aangesproken, wijst er ook op dat hij van een aanzienlijke positie was.
De Hebreeuwse betekenis van Mozes betekent dan weer: gered uit het water. Een betekenis die kunstmatig is en afwijkt van de originele.

Uittocht uit Egypte?
Aangezien mijn kennis hierover beperkt is zal ik geen te krachtige uitspraken maken, eveneens omtrent de historische echtheid van zo'n fenomeen. Wel, heb ik een verklaring voor de reden waarom het "Volk" wegmoest uit Egypte, en die is relatief simpel;
De joden, de hebreeuwen leefden in een zeer hard klimaat, ze moesten emigreren wilden ze overleven. Dus gingen ze naar het toen rijke Egypte (dat zijn hoogtepunt beleefde in de 18de en 19de dynastie, met farao's Amenhotep, Thutmosis, en later Seti I en Ramses II). Om even af te wijken van de kern van de zaak, wil ik wel mededelen dat de theorie dat een jood (een monotheïst) aan de oorzaak lag van de bekering van Amenhotep IV tot het monotheïsme (en de grondlegger was van de Aton-cultus) best eens mogelijk kan zijn. Maar goed, de uittocht. De joden werden goed ontvangen in Egypte, ze moesten er ook integreren:
1. polytheïsme? Dat wilden ze al niet
2. hun werkschema's? Dat hadden ze nog nooit gezien.
In Egypte was het namelijk zo dat er twee werkgebieden waren voor het gros van de bevolking (de boeren en arbeiders - geen slaven!-). Tijdens het Akhet-seizoen (het overstromingsseizoen van midden juli tot midden november) kon er niet op de velden gewerkt worden, dus werd er (weliswaar verplicht) gewerkt aan de bouwprojecten (tempels, paleizen, ...). De joden waren niet zulke goeie bouwwerkers en vonden het werk zwaar en voelden zich als "slaven", maar dit tempo waren Egyptenaren al duizenden jaren gewoon en kenden niets anders. Dat zou één van de drijfredenen geweest zijn van een emigratie van een jodengroep. Hoe groot die groep was? Dat weet ik niet, maar het zullen er geen duizenden geweest zijn. Maar waarschijnlijk wel "belangrijk" genoeg om er een verhaal van te maken.

En ook nog dit, de bijbel zegt dat de zoon van Ramses II stierf... Ramses II had enorm veel kinderen (gezien het aantal maitresses). Maar een van zijn zonen, Merenptah volgde hem op en werd een van de laatste succesvolle heersers van het Oude Egypte.

Dit is één van de vele hypothesen. Maar in mijn ogen, toch wel de meest waarheidsgetrouwe.

Nofret
Site Admin

Re: Moses: geen jood

Bericht door Nofret » di 25 mei 2010, 17:43

de bijbel zegt dat de zoon van Ramses II stierf.

Huh heb nog nooit gehoord dat er een naam van een Farao in de bijbel voorkomt ?? <verward>

De uittocht als hij al bestaan heeft zal eerder plaats gevonden hebben in mijn ogen, toen Achnaton gestorven was en/of de uittocht v/d Hyksos toen ze verdreven waren door de Seqenenra clan.

De Joden leefden al erg lang in Egypte net als veel anderen van divs volkeren, voor de handel etc en dat was toendertijd gewoon goed !!
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Hotep

Bericht door Hotep » di 25 mei 2010, 19:34

Nofret schreef:
de bijbel zegt dat de zoon van Ramses II stierf.

Huh heb nog nooit gehoord dat er een naam van een Farao in de bijbel voorkomt ?? <verward>

De uittocht als hij al bestaan heeft zal eerder plaats gevonden hebben in mijn ogen, toen Achnaton gestorven was en/of de uittocht v/d Hyksos toen ze verdreven waren door de Seqenenra clan.

De Joden leefden al erg lang in Egypte net als veel anderen van divs volkeren, voor de handel etc en dat was toendertijd gewoon goed !!

Dat kan. Zoals vermeld: het is maar een hypothese.
Ik weet niet of nu werkelijk de naam "Ramses" vermeld staat maar zo werd het mij toch gezegd.
In feite is dit een mogelijke verklaring voor de uittocht ten tijde van Ramses II. Omdat velen toch denken dat het tijdens de regeerperiode van Ramses II is.

Hotep

Bericht door Hotep » wo 26 mei 2010, 17:08

Ranoferhotep schreef:"12:37 Alzo reisden de kinderen Israels uit van Rameses naar Sukkoth, omtrent zeshonderd duizend te voet, mannen alleen, behalve de kinderkens." Exodus hoofdstuk 12

De vernoemde "Rameses" is een stad, Pi-Ramese? Ik vind ook geen naam terug in de Exodus van een bepaalde farao, de veronderstelling dat de exodus onder Ramses II gebeurde is puur giswerk

Oké, nu ik dit lees zal het inderdaad wel giswerk geweest zijn.
waar ik de informatie uitvond en waar vermeld wordt dat het rond die periode zou geweest kunnen zijn, heb ik gehaald uit het boek De 40 beroemdste mysteries van het Oude Egypte, door Bill Manley.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 09 apr 2014, 23:37

Er schijnt binnenkort een Mosesfilm uit te komen met daarin een rol voor Ramses II (ik geloof als de boze koning) en een kleine bijrol voor Seti I (als de wijze oude vader van de boze koning). Wikipedia heeft er alvast een pagina voor vrijgemaakt: http://en.wikipedia.org/wiki/Exodus:_Gods_and_Kings <egypt>
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Plaats reactie

Terug naar “Het Nieuwe Rijk / New Kingdom”