NUBIE

Nubie heeft altijd een grote rol gehad in de Faraonische tijd. Na die tijd hebben er zelfs nog Nubische Farao's Egypte geregeerd.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

NUBIE

Bericht door Nofret » di 30 jan 2007, 0:38

Nubië
Afbeelding

Tegenwoordig is Nubië een gebied in het zuiden van Egypte en in het noorden van Soedan. In oude tijden was het echter een onafhankelijk koninkrijk en vazalstaat van Egypte.

Een oude benaming voor Nubië is Cush of Kusj. De eerste hoofdstad was Napata,
Afbeelding
Ruines van Napata

gelegen in een ruime bocht langs de Nijl. Nu is het woestijnland maar
toen was het gebied één vruchtbaar gebied.
Kusj, dat in de Oudheid beroemd was voor goud en hout, werd gedurende 1800 jaar door de Egyptische farao’s bezet. In de 8ste eeuw voor onze jaartelling verwierven de donkerhuidige Nubiërs echter hun onafhankelijkheid en bezetten zij op hun beurt Egypte.
Afbeelding
Taharka, een van de Nubische Koningen

De dynastie van het koninkrijk van Meroe heeft meerdere eeuwen voortgeduurd met als hoogtepunt tussen ongeveer 500 v Chr. Tot 300 na Chr. en werd vervolgens nog gecontinueerd als het koninkrijk Nubia. Het Meroe koninkrijk was zonder meer een grootmacht in de regio. Het vormde continu een bedreiging voor de (zeer verzwakte) Egyptische(over)heersers. De Meroe regio was beroemd om zijn goed georganiseerde landbouw en efficiënte ijzerindustrie. Het was hoog ontwikkelde cultuur met o.a. zijn eigen schrift en kunstuitingen. De piramides van de Meroe-cultuur
Afbeelding
zijn kleiner dan die in Egypte, maar zeker de moeite waard.

Wie is een reisje naar Nubie wil ondernemen kan hier terecht :

http://www.untamedwildlife.com/reizen.php?reis=208

en ik weet wel iemand hier op het forum die daar wel heellllllllllll graag naar toe zou willen :lol: :lol:
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 30 jan 2007, 7:30

leuk zeg maar wat is er anders aan de meroe kultuur dan aan die van de oude egyptenaaren ??
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 30 jan 2007, 9:15

mooi stuk! speciaal om te zien zeg, die piramides.

leuk zeg maar wat is er anders aan de meroe kultuur dan aan die van de oude egyptenaaren ??

behalve dat het Nubiers waren, dat ze hun eigen taal, eigen schrift en eigen stijl van kunst hadden.... ?

Ochytoe

Bericht door Ochytoe » di 30 jan 2007, 22:46

Klopt Sa, Nubië was inderdaad meer dan een provincie van Egypte (al zullen de meeste Egyptologen dit met moeite toegeven).

Met name Koesj (met als belangrijkste centrum Kerma) was politiek en economisch gezien zeer machtig. Deze staat werd machtiger gedurende het Middenrijk en tegen het einde van het Middenrijk werd Koesj een grote bedreiging voor de Egyptische controle in Neder Nubië (Wawat, zoals de Egyptenaren dit gebied noemden). Tegen het einde van de Tweede Tussentijd (oftwel de Hyksos periode) werden de grenzen van deze staat verlegd tot nabij Aswan.

Meroe is naast een plaatsnaam nabij de 6e cataract van de Nijl ook de naam voor een bloeiende fase van de staat Koesj. Het hoogtepunt van deze fase werd bereikt omstreeks de 4e eeuw AD.

Napata is een ander centrum dat een belangrijke rol speelde in de geschiedenis van Koesj. Hier kwamen de 'zwarte farao's' vandaan die gedurende de 25e dynastie regeerde over zowel geheel Nubië als Egypte.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » wo 31 jan 2007, 17:39

thanx Ochytoe! ik weet eigenlijk helemaal niets van de Nubiërs in Egypte :) behalve die van Aswan dan.

Ochytoe

Bericht door Ochytoe » wo 31 jan 2007, 21:55

ik weet eigenlijk helemaal niets van de Nubiërs in Egypte

Dat had ik dus ook, totdat ik besmet werd met het Nubië virus door Robert Morkot, een Egyptoloog die les geeft aan de universiteit van Exeter en auteur is van een aantal boeken waaronder "Black Pharaohs".

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 01 feb 2007, 23:14

ik ben ooit vroeger in Amsterdam (in de Nieuwekerk) naar een tentoonstelling geweest die the Black Pharaoh's heette die daarover ging, maar was al zo lang geleden...kan me er eigenlijk weinig van herinneren :(

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 02 feb 2007, 0:43

Nephthys

Bericht door Nephthys » vr 02 feb 2007, 8:18

waarom staan al die piramides daar zo dicht bij elkaar..?
heeft dat een rede...?

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 02 feb 2007, 15:59

Nephthys schreef:waarom staan al die piramides daar zo dicht bij elkaar..?
heeft dat een rede...?

Dat weet Ochytoe misschien wel, heb wel eens gelezen dat ze de bovenkanten hebben vernield omdat de grafrovers dachten dat daar de schat zat :evil:

Nephthys

Bericht door Nephthys » vr 02 feb 2007, 16:31

echt :shock: wat zonde..
stelletje sukkels

Ochytoe

Bericht door Ochytoe » vr 02 feb 2007, 23:17

waarom staan al die piramides daar zo dicht bij elkaar..?
heeft dat een rede...?

Geen idee, kan daar niets over vinden. Je kunt deze piramiden niet vergeleken met de Egyptische piramiden uit het Oude en Middenrijk. Het lijkt er op dat de Nubiërs de piramiden uit het Nieuwe Rijk wilden kopieren.

De piramiden die in Nubië zijn gevonden zijn massief en dienen ter decoratie van de graftomben die onder de piramiden liggen. De piramide en de graftombe zijn structureel onafhankelijk van elkaar, dwz er is geen 'contact' tussen beiden.

Op de afgevlakte toppen hebben waarschijnlijk piramidions (of iets dergelijks) gestaan. Daar zijn een paar voorbeelden van terug gevonden.

heb wel eens gelezen dat ze de bovenkanten hebben vernield omdat de grafrovers dachten dat daar de schat zat

Zover ik weet zijn de piramiden gevuld met puin en daarom zijn ze instabiel. De druk van binnen naar buiten is te groot om te worden opgevangen door de kleine buitenste blokken. Het gevolg is dat de piramide instort. Over schatgravers kan ik mij niets herinneren, maar het zal mij niet verbazen :)

Nephthys

Bericht door Nephthys » zo 04 feb 2007, 16:29

De piramiden die in Nubië zijn gevonden zijn massief en dienen ter decoratie van de graftomben die onder de piramiden liggen.

oww cool :) dat wist k helemaal niet :)

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » ma 05 feb 2007, 13:43

Volgens mij heb ik dat ook eens bij een docu van DC of NG gezien dat ze dachten dat de schatten daar waren.
Nefertiti - The beautiful one has come....

Plaats reactie

Terug naar “NUBIE”