Egyptologist helps ‘Exodus’ have an authentic look

Hier kan je al je gedichten, verhalen, tekeningen en meer plaatsen.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

Egyptologist helps ‘Exodus’ have an authentic look

Bericht door Nofret » di 02 dec 2014, 12:34

Monday, December 1st, 2014

The Biblical story of Moses gets a cinematic re-telling in Ridley Scott’s latest film, “Exodus: Gods and Kings,” an interpretation of the slavery and eventual freedom of the Hebrews from Egypt as told in the Book of Exodus.

In the film, the defiant leader Moses (Christian Bale) rises up against the Egyptian Pharaoh Ramses, setting 600,000 slaves on a monumental journey of escape from Egypt and its terrifying cycle of deadly plagues.

The cast includes Joel Edgerton, John Turturro, Aaron Paul, Sigourney Weaver and Ben Kingsley.

Read more: http://lifestyle.inquirer.net/178556/eg ... z3Kk8xZTpE
Follow us: @inquirerdotnet on Twitter | inquirerdotnet on Facebook

Afbeelding

To ensure the film’s accuracy to the biblical text, Pinewood Studios approached Alan Lloyd, one of the world’s leading Egyptologists, and made him the film’s historical consultant.

Lloyd was invited to Pinewood Studios where the production utilized various sound stages, and the back lot, to build their sets, including the interiors of royal palaces, before filming on location in Spain and on the Canary Islands.

Lloyd was impressed with the production’s desire to portray ancient Egypt as accurately as possible in all its splendor—the opulent royal households and monuments—and finery, and, in contrast, the squalor suffered by the Hebrew slaves who were used to build their fabulous cities.

He provided invaluable guidance on architecture, the clothes, jewelry and makeup they wore, the rituals they performed and the way they lived about 1300 BC.

“I think the cinema plays a very important role in this respect,” Lloyd said. “There will have been many people who have developed a lifelong interest in Egyptology through seeing things like ‘The Egyptian’ and ‘The Ten Commandments,’ and so on. Even if they don’t go on to become paid-up Egyptologists, like myself, they will form part of the huge constituency of people who have quite a deep interest in ancient Egypt, and this film will certainly help in that respect.”

“Exodus: Gods and Kings” opens in theaters nationwide on Dec. 5.

Bron: http://lifestyle.inquirer.net/178556/eg ... entic-look
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

scarabee
Farao

Re: Egyptologist helps ‘Exodus’ have an authentic look

Bericht door scarabee » di 02 dec 2014, 13:03

De tijden van Cecil B DeMill komen terug.
Met grote aantallen slaven waar de zweep over gaat...
Tja wat moet ik ervan denken? Eerst maar zien en dan oordelen.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 02 dec 2014, 13:52

Die arme Ramses II is in ieder geval weer de sigaar, terwijl er totaal geen bewijzen voor zijn voor die hele Exodus *17

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 02 dec 2014, 16:42

Het schijnt dat Seti wordt neergezet als de wijze oude koning die een stuk bedachtzamer is dan z'n opgefokte zoontje, dus ik ben opzich niet eens zo heel negatief deze keer *04
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » di 02 dec 2014, 19:13

Heb net even een paar stukjes op youtube gekeken, als je niet de hele film ziet zegt het niet zoveel. Maar ik vind het alleen al leuk om Egypte te zien, en het zag er best lekker uit!
Veel computer gebeuren, nou ja ze kunnen ook moeilijk heel oud Egypte even nabouwen voor een film toch?
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Anna
Farao

Bericht door Anna » do 04 dec 2014, 11:11

Zonder Computergebeuren geen spektakel *06

Sahtori Kamaya
Arbeider

Bericht door Sahtori Kamaya » do 20 aug 2015, 13:58

Ik heb heel wat gelezen over de film: "Exodus" - ook wanneer ik op zoek ging naar de synopsis kwam ik topics tegen die over Ahmose I gingen. Dan Ahmes-Nefertari Moses zou gevonden hebben. Ik heb het gisteren nog gelezen in een online Thesis van iemand.

Ik blijf zeggen, de bijbel was 'NA' het oude Egypte.

Toen ik vroeg aan mijn stiefmoeder (yup Nofret, zo veel is er gebeurd in tussen tijd) deze is enorm gelovig in God dat ze het een schande vond voor haar geloof.

In tussen tijd, Exodus heeft wel heel mooie special effects. :)
"You're only given a spark of madness.
You mustn't lose it."
Robin Williams

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 20 aug 2015, 17:01

Nou heb hem maar is gedownload om ook is te kijken, ben benieuwd. Maar naar mijn mening, zou de uittocht ( als hij al heeft plaats gevonden) meer passen na de Amarnatijd, godsdienstig gezien.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 21 aug 2015, 9:39

Nofret schreef:Nou heb hem maar is gedownload om ook is te kijken, ben benieuwd. Maar naar mijn mening, zou de uittocht ( als hij al heeft plaats gevonden) meer passen na de Amarnatijd, godsdienstig gezien.

Nou had ik hem al, was de film helemaal vergeten *22

Sahtori Kamaya
Arbeider

Bericht door Sahtori Kamaya » do 27 aug 2015, 23:11

Ik weet niet op dit off-topic is eerlijk gezegd. Maar de 'Hyksos' zouden de arme slaven geweest zijn.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=CDbwIc63ipg[/youtube]

Uiteindelijk is het verhaal omgedraaid eerlijk gezegd. Het waren de Egyptenaren zelf die door de Hyksos zwaar onder de juk zat. (Ik ben meer gewend engels te spreken, sorry voor mijn slechte NL)

Dus ik denk dat uiteindelijk de Hyksos en hun kinderen en die hun kinderen (etc) het verhaal anders begonnen te vertellen. (denk ik van de commentaren in de youtube clip te lezen)
"You're only given a spark of madness.
You mustn't lose it."
Robin Williams

Anna
Farao

Bericht door Anna » vr 28 aug 2015, 9:59

Toen ik research deed voor mijn boek, heb ik ontdekt dat het niet ongewoon was voor Kanaänieten (dwz. inwoners van wat nu Israël is) om in tijden van hongersnood naar de Egyptische Delta te gaan. Iedereen op het forum kent natuurlijk wel dit plaatje:

Afbeelding

Het zijn nomaden die op bezoek waren in Egypte. Sommigen bleven, anderen gingen weer terug. De Exodus heeft dus eigenlijk meerdere keren plaatsgevonden, alleen niet zo dramatisch als in de Bijbel.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 28 aug 2015, 16:25

Het zal inmiddels wel een kleine twintig jaar terug zijn, maar ik kan me nog wel een experimentje op de basisschool herinneren. We zaten in een kring, de lerares fluisterde een vrij lang verhaal in het oor van de leerling naast haar en die moest dat vervolgens ook weer doorfluisteren. Enzovoort, enzovoort, enzovoort. Aan het einde van de kring was er van het verhaal maar weinig meer over. Bij elk doorvertellen viel er een klein stukje af, werd een detail ietsjes anders of versprongen dingen van plaats. Zo is dat waarschijnlijk met heel veel echte verhalen ook gegaan; na een hele berg generaties is het niet meer hetzelfde als het oorspronkelijke.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 28 aug 2015, 16:30

Dat reliëf ziet er heel, heel bekend uit inderdaad, maar uit welke tombe kwam ie ook alweer?? *10

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 28 aug 2015, 18:19

Thoetmosis XII schreef:Dat reliëf ziet er heel, heel bekend uit inderdaad, maar uit welke tombe kwam ie ook alweer??

Tombe van Khnumhotep II in Beni Hasan, dacht ik zo ff uit het blote hoofd.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 01 jan 2016, 20:07

Ik had 'm al een tijdje liggen, de dvd van deze film, en hem gister gekeken, maar godallemachtig wat een tegenvaller *26 Echt bedroevend, vond er niks aan. Zonde van m'n tijd en geld. Veel te veel verhaal in één film gepropt, karakters hebben geen enkele diepgang, personages die nauwelijks iets toevoegen en het is meer Moses dan Ramses. Nou is dat niet zo gek, aangezien de film erover gaat, maar het had veel, veel, veel beter geweest als de karakters iets van diepgang hadden en het verhaal over een tv-serie was uitgesmeerd ipv was gepropt in een verhoudingsgewijs veel te korte film. In een woord: zware tegenvaller (dat zijn twee woorden Thoet *04)

Afbeelding
http://cdn.wegotthiscovered.com/wp-content/uploads/exodus-gods-kings-cast.jpg

Anna
Farao

Bericht door Anna » za 02 jan 2016, 11:10

Thoetmosis XII schreef:godallemachtig wat een tegenvaller

Zoals gewoonlijk. Het Oude Egypte in de film werkt gewoon niet... *23

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 02 jan 2016, 15:37

Het kán volgens mij best werken, of juist heel goed zelfs, maar het lijkt wel of ze het niet wíllen *19

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 06 jan 2016, 10:41

Heb een stukje gezien, maar haakte al snel af, kon me niet boeien die film *19 Weet niet eens meer waarom, maar zal wel weer te maken hebben gehad met burgers die Nemessen op hadden en al die ongein *17

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 06 jan 2016, 19:54

Daar let ik niet eens meer op *04 En de nemessen vielen mee, al was Seti's uitvaart wel bij Aboe Simbel (terwijl die pas jaren later werd gebouwd), maar het was vooral het verhaal en acteerwerk wat gewoon echt heel slecht was. Er was hier (in Nederland) een paar jaar een serie op tv, Overspel geheten, en een van de hoofdrollen daarin was voor een vastgoedbaas. Een enorme schurk, maar wel een échte schurk, een schurk die ook menselijke kantjes had en vaak liep te ijsberen en twijfelen over dingen (de acteur kreeg ook heel veel lovende reacties op hoe hij die rol neer had gezet). Maar Ramses II in Exodus was gewoon een karikatuur: met één vingerknip opdracht geven om z'n eigen broer te vermoorden *22

Plaats reactie

Terug naar “Creatief & Egypte”